Hästar i dödsbo.....

G

gamila

Detta är scenariot. Hästägaren är avliden. Arvstvist pågår mellan ägarinnans sambo och flickans föräldrar. Finns inte en rad skrivet om vem som ska ärva hästarna och bägge parter hävdar sin rätt. Detta drar ut något fruktansvärt på tiden och under tiden får de två hästarna bara stå och skräpa, falla i kondition, falla i värde, bli äldre, ja ni vet.... Jag har lämnat som förslag att de säljer hästarna, låser in pengarna i en bank och slåss om dem i lugn och ro när hästarna är väck.... Detta verkar helt omöjligt tydligen. Stackars sambon står nu med en månadskostnad helt ensam, de andra vägrar betala, men ska ändå ha hästarna:confused:
Är det helt omöjligt att Dödsboet står som säljare via ett juridiskt ombud? Ingen av parterna tänker behålla hästarna, ingen av dem kan något om hästar.... jag kan inte se problemet, men ändå får inte hästarna säljas... Kan någon komma på några smarta infallsvinklar? Självklart finns det mycket mer problem i den här soppan, men detta är liksom kontentan av problemet....

Sv: Hästar i dödsbo.....

Jag har tyvärr inga goda råd eftersom jag inte har någon juridisk kunskap, men jag ville bara visa lite medlidande.
Urs att det ska kunna bli såhär! Hörde en tjej som berättade om sin häst hon precis köpt och visade sig ha stora problem men försäljningsstallet vägrar att ta tillbaka köpet. Nu ligger de i rättstvist och hästen får inte ridas ifall något skulle hända, för den ska ju vara " i det skick den köptes", men hur kan detn vara det om den får stå stilla?

Borde verkligen finnas ett bättre rättssystem för djuren när de hamnar emellan och saker drar ut på tiden. Tänk på barn som ligger i en skilsmässa, dessa tar man minsann hand om...

Hoppas det kommer en lösning på det hela.:cry:

Kan inte mycket om juridik men tänker lite lågiskt.
Det är väll dödsboet som ska betala för hästarna eller. Sambor har ingen arvsrätt om inget står skrivet så.... Flickans föräldrar ärver hästarna.

Sambon har rätt att yrka kostnader för hästarnas uppehälle mm, utav dödsboet. Så dessa kostnader behöver h*n inte stå för, om h*n själv inte räknas in i den delen dvs arvstvisten.

Jag försöker verkligen tänka efter här nu...

När man är sambo gäller inte de lagar som gäller om man är gifta, hade dem varit det så skulle hästen automatiskt ha varit "sambons".

Så enligt lag (har jag för mig) ska den som står närmast den avlidna få hästen men jag tror inte att det är föräldrarna om de inte är de enda levande släktingar som finns....

Men jag är inte säker på något (och jag ska ändå försöka mig på att plugga till jurist om några år :o )

Hoppas det löser sig och att de ser till hästarnas bästa snart!

Dödsboet ska stå för hästarnas kostnader innan arvet är skiftat. Har de haft någon kontakt med boutredningsman eller dylikt?

Dödsboet har i stort sett inga tillgångar förutom hästarna, det är väl något med sambolagen som säger att han och föräldrarna har rätt till vissa procent vardera.... Sambon står för försäkringarna, det finns tydligen problem med att få fram de gamla köpekontrakten från när tjejen köpte dem, men tydligen är det så att sambon i stort sett "gett" henne pengar som hon sen köpt häst för.

Om alla inblandade skriver på fullmakt så ska hästarna kunna säljas innan "allt är klart". Finns det någon som är ansvarig för detta med bouppteckningen? Den personen kan i så fall fixa allt detta.

Ena parten (föräldrarna) har betämt sig för att j-vlas så mycket som möjligt och går av principskäl inte med på något alls.... De verkar vilja plåga sambon så mycket som möjligt.... men kan det finnas något juridiskt skäl alls till att inte sälja dem för att sen kunna slåss om pengarna? Advokaterna borde ju kunna ta reson i alla fall.... Alla är ju faktiskt överrens om (tro det eller ej) att hästarna ska säljas på ett eller annat vis, men ändå händer det ingenting!!! Jag blir galen!!

Gissningsstatistik...

Jag tror inte man ärver sin sambo alls, om inget står skrivet (testamente). Även saker man köpt tillsammans, som bil och hus, har man som sambo bara (tror jag) rätt till sin halva, den andra halvan går till de som ärver (syskon eller barn) och de måste lösas ut för att man ska kunna bo kvar.

Jag har för mig att man inte kan ärva sina barn heller, dvs som förälder. Men jag vet inte om det gäller alltid eller bara när det finns barn eller syskon till den döda i livet. Annars går nog alla tillgångar till allmänna arvsfonden.

Hoppas någon som är bättre insatt kan svara, och om jag har fel så säg inget till min fästman... Vi gifter oss främst för att säkra vår ekonomiska situation om något händer, just för att slippa sådana här tvister.

Nej, man ärver inte sin sambo utan testamente. Finns det barn till den som dött ärver de i första hand. I andra hand föräldrar, syskon etc. Det enda man som sambo kan ärva är hälften av den bostad och det bohag man förvärvat för sitt gemensamma boende.

Sambolagen reglerar vad som händer när sambo dör.

7 § Till sambors gemensamma bostad och bohag räknas inte egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål

8 § När ett samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra, skall på begäran av någon av samborna samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning. Bodelningen skall göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde.
Begäran om bodelning skall framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Om samboförhållandet upphör genom att en sambo avlider eller om en sambo avlider inom ett år från det att samboförhållandet upphörde, skall dock begäran framställas senast när bouppteckningen förrättas.

18 § Om en sambo avlider, gäller bestämmelserna om rätt att begära bodelning och om rätt att överta bostad eller bohag endast till förmån för den efterlevande sambon.
Om ett samboförhållande upphör till följd av att en sambo avlider, har den efterlevande sambon rätt att vid fördelning av samboegendomen som sin andel alltid få ut så mycket av den behållna egendomen efter avdrag för skulder, i den mån den räcker, att det motsvarar två gånger det vid tiden för dödsfallet gällande prisbasbeloppet enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring.

Råd: Tag omedelbart kontakt med boutredningsman och advokat för hjälp - som synes enligt ovan är en sambo inte rättslös vid dödsfall. Sedan kompliceras allt om det finns barn och speciellt om det är särkullsbarn inblandade.

7 § Till sambors gemensamma bostad och bohag räknas inte egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål

Enligt denna paragraf, ser jag två möjligheter. Antingen visar sambon att de pengar som användes vid inköp av hästarna, kom ifrån honom. Eller så börjar sambon lassa in alla kvitton för vård, uppehälle och annat som gäller hästarna. Försäkringen likaså, eller står den i hans namn?

Finns en bouppteckningsman eller liknande, någon måste ju upprätta dödsboet. Dit kan isåfall sambon lämna sina krav på ersättning, eftersom hästarna ingår som en del av dödsboet och kräver vård samt uppehälle under pågående tvist.

Nu har jag ingen som helst aning men är den f.d hästägaren och sambon gifta? Om inte så borde ju hennes familj få hästarna. Men sen så borde ju sambon få ha hästarna då han stod henne närmast (de bodde ihop o.s.v)

"Om en sambo avlider, gäller bestämmelserna om rätt att begära bodelning och om rätt att överta bostad eller bohag endast till förmån för den efterlevande sambon."

Betyder inte detta att man bara har rätt att plocka bort sin halva av bostaden och bohaget innan bouppteckningen börjar, dvs arvtagarna får sitt? T.ex. om man äger en lägenhet som är värd 1 miljon, så gör man anspråk på sin halva (500 000) och resterande värde (500 000) går in i dödsboet för att fördelas vid bouppteckningen. Sedan har man väl som sambo ingen rätt till del av bouppteckningen om inget är skrivet?

Har (somt tur är) aldrig behövt undersöka hur det ligger till. Men kanske kan någon mer påläst (igen) rätta mig.

Sambon betalar försäkringarna, allt uppehälle, men andra parten gör ändå anspråk på hästarna, men vill inte betala något uppehälle..... *-stövlar ?!
Jag är den som har hästarna hos mig så de i allafall blir mätta och torra var dag.

Eftersom det verkar på dig som sambon INTE är med i bodelningen, skall alla utgifter för hästarna läggas på dödsboet. Därför skall sambon samla ihop alla kvitton och lämna in för att få ersättning för dessa pengar, vill inte dödsboet betala ut detta kan sambon göra en utmätning via kronofogden. Om inget annat av värde finns än hästarna, så är det ju utmätning på dessa som skall ske.;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 426
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 519
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny... 2
Svar
31
· Visningar
4 531
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka