Hästar i dammiga hagar

Godiva

Trådstartare
Det är så att jag rider på en ridskola där de bara några hundra meter ifrån ridskola byggs en stor väg. Senast jag var där så yrde det i luften av damm både ifrån hagen men också ifrån vägbyggandet.

Även innan var hagarna mycket tråkiga dammiga små hagar med många hästar i och inget gräs men i och med vägbyggandet tycker jag att det är en mycket dålig miljö för hästarna. Jag undrar hur farligt det är för hästar att gå i en dammig omgivning?

Grus och stendam är inte så lämpligt att andas in under längre perioder.
Jag tycker att du kan börja med att ta upp din oro med stallchefen.

Hästar är dammkänsliga djur och det är många hästar som är väldigt känsliga för damm.
Jag har en släkting som jobbar som jurist på Trafikverket och minns att han berättade för några år sedan om ett planerat vägbygge förbi hästar och Trafikverket hade fått vidta några åtgärder (minns inte vad) för att inte dammet skulle drabba hästarna. Det är inte bara att bygga en väg, de måste visa hänsyn till de som finns runtomkring. Om det är Trafikverket som bygger väg borde det gå att prata med dem.
Så börja med att ta upp detta med ridskolechefen, denne borde kunna gå vidare och kräva åtgärder för att minska dammet.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 171
Senast: Juli0a
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 411
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter