Hästar i centrum

M

ManiacDarling

Rent hypotetiskt - kan man rida i centrum?

Jag menar, vad säger lagen? Är det överhuvudtaget tillåtet att rida längs trottoaren på Kungsgatan med sin häst, binda fast den utanför Kiosken, gå in o köpa en glass medan den vilar en fot och släpper lite spillning?

Enligt de flesta kommunala regler så ska hundar vara kopplade och man ska plocka upp hundskiten. Men hur ser sitatuionen ut för hästar? Krävs det särskilt tillstånd för att rida inne i tätorten, och vad händer om de dessutom skiter?

...Ja, jag vet att de flesta folk antagligen skulle bli helt rasande, men vad säger bestämmelserna, lagen?

Nån som vet?

Sv: Hästar i centrum

Häst och ryttare räknas ju som fordon, och de får man framföra i staden förutom där det är enkelriktat etc. Så rent tekniskt skulle det inte vara några problem. Men frågan är om det är så smart. Hästen är ju lite mer oberäklig än en bil eller cykel eller så mitt inne i stan.

Vi var med på julskyltningen här förra året nere på centrum och flera av ridklubbens hästar har vistats lite här och var, då vi haft ponnyridning, körning med häst och vagn etc. Man ska nog inte ge sig i väg med vilken häst som helst, men med lugna och pålitliga hästar kan det funka. Tycker dock att det är lite äckligt med vissa bilister som kommer i full rulle ibland på vissa ställen, då är man glad för att det inte var den dagen vi hade ponnyridning där etc. för visst kan även den snällaste, lugnaste reagera - hästar är ju hästar...

Eftersom vi har varit ett helt gäng som varit ute med hästarna och arrangerat detta så har vi själva haft med oss skottkärra och skyffel/grep för att kunna ta upp skit med,
vatten, foder osv.

Kan dock även tillägga att det inte när någon storstad vi talar om nu, utan det är en mindre ort. Hade det varit storstad så vetesjutton om man vågat sig ut med några hästar..

jag har aldrig haft några bekymmer med att rida inne i stan (GBG), iofs har jag "bara" gjort det 2 gånger.
träffade poliser en gång, det enda dom sa var att jag skulle gå på vägen, inte trottoaren, så jag antar att det är åkejj att rida där

dock bör du väll inte knyta fast hästen utanför kiosken, utan det är nog bättre om någon håller i hästen isf

Varken vaktparaden eller ridande polisen bryter mot lagen, inte heller de som rider t ex i allén på Valhallavägen. Så länge du rider där fordon är tillåtna är det tillåtet.

Ja, hästar är ju från början transporthjälpmedel senare utbytta mot bilar. Men håller med om att det kan vara läskigt även på den lugnaste och mest trafiksäkra hästen att rida på vägen tillsammans med en massa bilar. Ibland är det snarare jag som blir rädd för tunga långtradadare och stora bussar som kör förbi nära.

Tänkte mest ur utbildningssynpunkt för hästens del, att träna en häst att bli så trafiksäker så att man KAN (även om man inte gör det vanligtvis) rida eller köra med vagn längs en asfalterad och trafikerad stadsgata, utan att hästen skvätter, det måste ju vara en frihet. Då vänjer man den ju samtidigt vid en massa andra saker, som reklamskyltar, barnvagnar, cyklister, kullerstensgator, och diverse som förekommer i en tätort.. Tänk i England där hästarna fortfarande är en hyffsat integrerad del av staden, där de t.om har ridleder genom städerna.. :)

Men hur gör poliserna när deras patrull-hästar skiter??

De låter skiten ligga, även de som regelbundet har körningar här inne stan låter också skiten ligga. Jag bor precis där de brukar rida runt för att träna hästarna (ligger på vägen mellan polisstallet och avenyn) och här ligger det ofta skit lite varstans.

De har haft turridning på islandshäst vid kungsträdgården (gatorna omkring alltså) i stockholm, tror att det var förra sommaren igen på islands nationaldag. Jag utgår från att det var lagligt och att hästarna fixade det.

Men... klagar inte folk på skiten då?

Bajset ligger ju på vägen där folk kör bil (eftersom man inte får rida på cykelvägar och trottoarer) så det är ju ingen som behöver trampa i det. Hundar bajsar ju ofta på trottoarer och i parker där folk går så det är därför man ska plocka upp efter hunden.

Min tinker har gjort reklam på stan, han gick då på stortorget och på gång/cykel-vägarna. Vi kollade med polisen innan och det enda vi behövde göra var att ta upp spillningen.

Lobelia skrev:
De har haft turridning på islandshäst vid kungsträdgården (gatorna omkring alltså) i stockholm, tror att det var förra sommaren igen på islands nationaldag. Jag utgår från att det var lagligt och att hästarna fixade det.
Jag var på turridning uppe i Höga Kusten för några år sen. Vi red ju genom samhällena där och det gick jättebra. En dag red vi in till optikern för en av tjejerna hade tappat sin lins och vi parkerade hästarna på trottoaren, fast dom hade helst gått in! Nema problema. Sen vattnade vi hästarna vid macken som har en stor fontän eller vad det var. Hur kul som helst tyckte vi, ingen sa nåt om att vi var ovälkomna. Men det är vissa regler om hur man rider så många hästar i trafiken.

Visst finns det folk som klagar på hästskiten även på Sthlms gator. Framförallt många som har sina bilar i garage är väldigt irriterade över att det fastnar skit på däcken så de står och luktar i garaget.

I övrigt så gäller samma regler för hästar som för övriga fordon, stopp vid rött, inte rida på trottoarer och gång/cykelväg, inte rida mot enkelriktat, lämna företräde mm. Som bilist får man heller aldrig bryta en kolonn, oavsett om det är hästar, dagisbarn eller vaktparader. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 053
Senast: syrran
·
A
Hästmänniskan Jag behöver er hjälp! Jag har hittat en superfin häst som jag är totalt förälskad i. Hon är underbar att rida, har superfina(!!!)...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 128
Senast: MoQ
·
Träning Jag börjar tröttna på att få se och höra om alla dessa hästar i vårt land som far illa pga försummelse från ägarna,brist på kunskap...
2
Svar
25
· Visningar
2 780
Senast: tuffer
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka