Hästar dog av svält - ägaren fick böter

Sv: Hästar dog av svält - ägaren fick böter

FY FAN!! Vad är det för jävla land vi lever i. Här får man svälta ihjäl 2 djur till samma pris som det kostar att köra 25 km för fort på vägarna. JAG SKÄMS!!!!!!!!!

Det där är så jädra lustigt. För ett tag sedan läste jag om någon som gjort ett betydligt mildare fel men ändå fått ett ganska så rejält straff. Och nu låter någon 2 hästar svälta ihjäl men får bara lite dagsböter?? Ser inte ens någonting om djurförbud??

Det är ju fan inte klokt. För låga takbjälkar ger djurförbud men svälta ihjäl hästar är helt okay

Verkligen konstigt med ett så lindrigt straff för detta var ju ett väldigt allvarligt brott mot djurskyddslagen. Stackars stackars djur!

Samtidigt kan man fråga sig vad som ligger bakom? Depression eller?

Det finns ju människor som går ner sig så mycket i depressioner att de blir helt viljelösa och apatiska, de kan tom glömma att äta själva eller ge sina barn mat.

Samtidigt är det allmänt bekant att psykvården i landet går på knäna och väldigt många människor som skulle bli hjälpta av terapi eller medicinsk behandling inte får nån hjälp.

Jag tror inte att sånt här i de flesta fall sker av ren illvilja men oavsett bakgrunden är det en fruktansvärd händelse.

Är dagsböterna så låga som 50kr st så finns det tydligen inga direkta inkomster heller, så jag skulle också gissa på bakomliggande sjukdom och liknande.

Ja nån måste man ju skylla på så då blir det väl åklagaren.:angel:

Kontroller hade tidigare gjorts på gården av både länsstyrelse och kommun. Efter en anmälan om misstänkt vanvård i mars 2010 bedömdes ärendet dock inte som akut och när djurskyddsinspektörerna kom till gården i början av maj var det för sent.

Hur vore det om man inte tog så lätt på de anmälningar som görs.:confused:

*Kl*

totalsumman av dagsböterna är inte det man ska titta på. De styrs av inkomsten, och som lil-sis redan påpekats så dagsbot a 50 kr och det finns ingen inkomst.

Men dagsbotens storlek är inkomststyrd, så det ska 'kännas' lika mycket att betala X dagsböter oavsett om man är rik eller ej.

Däremot ANTALET dagsböter, det markerar straffvärdet. Så 50 dagsböter a 1000 kr är inte ett strängare straff än 50 dagsböter a 50 kr. Den dömde har bara olika ekonomi, straffen är helt jämnbördiga. Lägsta summa per dagsbot är just 50 kr btw, och om jag inte minns fel är högsta 1000 kr.

Men storleken bestäms av inkomst, antalet av brottet. Nu minns jag inte exakt vilket intervall antalet ligger mellan, men 50 dagsböter är inte det minsta man kan döma ut i alla fall.

Usch det här påminner mig om den här artikeln:

bild på det döda fölet finns i artikeln, så är du känslig är du härmed varnad...
http://op.se/ostersund/1.2391283-fol-var-fastbundet-i-fem-dagar-trasslade-in-sig-och-dog

Jag minns att många var upprörda över det lindriga straffet då också. Såvitt jag förstått fick inte heller denna människa djurförbud, men jag hoppas innerligt att ingen av dessa människor har fler djur.

*Kl*

Skumt detta. Om det stämmer som Ridsport återger, så måste hästarna varit vid hyfsta god vigör i mars, medan dom hunnit dö i maj.

Antingen så har ägarna under 2 månader struntat i att ge hästarna ens minsta möjliga tillsyn med foder och vatten, och då borde dom dömas mycket hårdare.
Eller så har myndigheten (lässtyrelse/kommun?) i mars månad grovt missat i sin bedömning. Hur bestraffar man denna myndighetsperson?

LIA

Normalt sett går rätten på de inkomstuppgifter som den åtalade uppger utan att kontrollera dem.
PL

Verkligen konstigt med ett så lindrigt straff för detta var ju ett väldigt allvarligt brott mot djurskyddslagen. Stackars stackars djur!

Samtidigt kan man fråga sig vad som ligger bakom? Depression eller?

Det finns ju människor som går ner sig så mycket i depressioner att de blir helt viljelösa och apatiska, de kan tom glömma att äta själva eller ge sina barn mat.

Samtidigt är det allmänt bekant att psykvården i landet går på knäna och väldigt många människor som skulle bli hjälpta av terapi eller medicinsk behandling inte får nån hjälp.

Jag tror inte att sånt här i de flesta fall sker av ren illvilja men oavsett bakgrunden är det en fruktansvärd händelse.

Måste säga att dagens Sverige inte längre är vad man skulle önska.

För egen del så hade detta kunnat hända mig, mina hästar hade de facto kunnat svälta ihjälp, om jag nu inte hade hjaft världens bästa höbonde och världens bästa kompis som ställt upp under tiden som jag trasslat med FK, dom skyller på den mänskliga faktorn när mitt ärende hamnat i en pappershög och jag har vart helt utan ersättning i över 8 månader nu!

Har inte längre någon sambo som kan bistå med pengar under denna väntetid, att jag nu får dom retroaktivt, det har ju inte hjälpt om jag inte fått stöd av min kompis under tiden!

Hade hon inte funnits så hade både jag och hästar svultit ihjäl, och kom nu inte och säg att jag kunde avlivat dom, för det kostar det också, pengar jag inte haft!

Något socialbidrag har jag inte blivit beviljad då dom ansåg att min sambo skulle försörja mig, vilket han inte ville.

Då står man där, som en idiot.

Ska sälja bilen, om den hade vart hel, den står sedan 5 månader på en verkstad och väntar och väntar på garantipapper som skickas hit eller dit, (dom satte in en defekt och trasig vattenpump vid servicen, som sedan brakade ihop)

När jag för 2 veckor sedan blev rejält arg och ringde till huvudkontoret och pratade med deras chef så får jag reda på att bilen skulle lagats omgående och de skulle tagit pappersbiten internt, vilket alltså inte har skett.

Har varken fått lånebil eller annan kompenstation under tiden, (Varning för Meca-verkstäder)

Det kanske är något helt annat som ligger bakom just detta fall, men jag vet hur jag har haft det sedan i våras, ett rent helvete!

Man undrar varför man jobbat i hela sitt liv, betalat skatt osv, har ju trott att i en svår situation, då får man hjälp, men NO NO, det får man inte alls!

Sverige är så väldigt mån och att se ut som ett välfärdsland, men vanligt folk, som försöker göra rätt för sig, dom glöms bort när de behöver hjälp.

Hade man vart alkis, narkoman eller annat så hade det säkert sett annorlunda ut.
Som en "normalsvensson" är man inget värd när livet rasar i bitar!

Fast, nej, mina hästar hade ALDRIG fått svälta ihjäl! Om det inte hade funnits någon som jag hade kunnat låna pengar av, hade jag hellre skänkt bort hästarna... Det är väl ingen, vid sina sinnes fulla bruk, som kan stå och se sina djur dö av svält :crazy:???

Fast, nej, mina hästar hade ALDRIG fått svälta ihjäl! Om det inte hade funnits någon som jag hade kunnat låna pengar av, hade jag hellre skänkt bort hästarna... Det är väl ingen, vid sina sinnes fulla bruk, som kan stå och se sina djur dö av svält :crazy:???

Naturligtvis inte, det vill väl ingen.
Men skänka borts
HUR skänker man bort mina?

De är 29 år, 24 år och 18 år, den som är är är kronsikt drabbad av något reumatiskt vilket gör att han endast är sällskaps häst och gräsklippare.

Det finns ingen som vill ens ta emot sådana gratis!

Jag håller med dig om att Sverige inte är så bra som folk tror och säger. Vi "vanliga" människor får inte alls den hjälp vi behöver när det krisar som tex kriminella får.. Det är helt sjukt. Värsta är att dessa människor inte vet hur bra dom får det...

Men tillbaka till ämnet. Hon borde fårr djurförbud iaf. Och dom borde gjort något åt hästarna innan det gick så här långt. Dom hade ju ändå varit ut till gården ett flertal gånger innan.

Jag kan förstå dig oxå att du kunde ha svält ihjäl dina hästar. Är inte precis lätt att skänka bort bara sådär. Tur att du har en sån bra super kompis:laugh:

Om nu världen för någon skulle vara så omöjlig som du skriver, så är väl ändå "lösningen" att låta hästarna stå och svälta ihjäl en omöjlighet för mig. Det finns alltid lösningar!
I absolut sista hand, släpper man ut dom i det fria, alternativt skjuter dom.

LIA

Om nu världen för någon skulle vara så omöjlig som du skriver, så är väl ändå "lösningen" att låta hästarna stå och svälta ihjäl en omöjlighet för mig. Det finns alltid lösningar!
I absolut sista hand, släpper man ut dom i det fria, alternativt skjuter dom.

LIA
Menar du att jag ljuger?

I så fall har jag ingen lust att alls ta en diskussion med dig, stoppa du huvudet i sanden och tro att alla i dagens alla Sverige har mat att ställa på bordet!

Alla har inte släkt och vänner att förlita sig på i kris, jag har en lillebror och en mormor i övrigt inga. De är inte rika tan normala "Svenssons".

Däremot så har jag världens bästa kompis, utan ehnne hade jag vart död idag, då jag inte orkat med att stå och se på när mina djur svälter ihjäl!

Jag vet bättre nu än att tro att Sverige är ett land där alla får hjälp..

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En hästägare i Skåne åtalas för brott mot djurskyddslagen. Bland annat lämnande hon sina djur utan tillsyn i två dagar. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En hästägare i Hedemora kommun har fråntagits sina hästar på grund av vanvård. En av hästarna dog i januari och nu har länsstyrelsen i...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästens hovar var kraftigt förvuxna. Djuret, som uppenbart led, fick avlivas. Nu döms ägaren till böter för brott mot djurskyddslagen...
Svar
12
· Visningar
1 157
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En man i 30-årsåldern måste betala 4 000 kronor för brott mot djurskyddslagen efter att ha förgripit sig sexuellt på en häst i Upplands...
Svar
2
· Visningar
736
Senast: Sara75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama