hästar behöver inte kraftfoder

Sv: hästar behöver inte kraftfoder

Visst, men hur många har tillräckligt bra grovfoder? Och studien var gjord på tävlingshästar, var kommer ex 1-2 åriga unghästar in i bilden? Jag skulle vilja säga att vissa hästar ej behöver kraftfoder.

Min häst är ett bra ex på en häst som inte behöver kraftfoder, en 4 åring som går på BRA bete och samtidigt utbildas/tävlas. Långt ifrån alla är som henne, och långt ifrån alla har bra bete till hästar...

Äntligen kom den ut!!!

Har väntat nåt år på vad studien skulle säja.

Underbart, inte ens hästar i hård träning och tävling behöver kraftfoder- om de får rätt grovfoder!

/ Lavinia, som helst inte ger kraftfoder.

Jag är ju övertgad om att många problem kommer från kraften. Även stress och beteendeproblem, de har för mycket energi som de inte får göra av med och det skapar stress och olater. Även fång, och andra mer fysiska sjukdommar. Tror absolut inte att hästar, på samma sätt som inget annat djur gör det, mår bra av att få för mycket av de 'goda'.

jag skulle moderera det lite och säga att mkt få hästar behöver kraftfoder i form av säd. dom allra flesta klarar sig fint på ett bra hö, lusern, betfor och ev olja.

dock tycker jag inte att en liten mängd müsli eller korn är skadligt, så länge hästen får gott om hö samtidigt. uppåt 1 kg för en arbetande stor häst ger sällan problem. om man däremot kommer upp i 2, 3 kanske även 4 kg och mer så är det som att be om sjuk häst... magsår (med påföljande beteendestörningar), kolik, korsförlamning och fång.

bra att det har blivit vanligare att ge mkt hö och lite kraftfoder, för 20 år sen så fick en stor häst ofta inte mer än 6-7 kg hö! :crazy:

Mycket intressant läsning :).
Jag tror också på att om man får tag på ett riktigt bra grov foder så behöver man inte komplettera med så mycket annat, men har fått jätte mycket kritik för det på flera håll.
Sen finns det säkert vissa hästar som kan behöva kompletera av någon anledning men en för övrigt frisk häst klarar sig toppen på bra grov foder.
:laugh:

Tänk att det ska behövas en studie på papper för något så självklart, här behöver man inte vara en Einstein för att räkna ut det.:crazy::confused:

Problemet är väl att folk har svårt att få tag på bra grovfoder.

Sen är väl inte något nytt som står i den studien direkt...

Kl
Då ska tävlingshästar som åker långt o ofta o som inte äter i släpet- trimmas till tävlingen-blir utan ork.
Jag är skeptisk till jämförelsen- häst i full träning- amatörnivå. Ngn enstaka häst från Wången presterar- sisådär.

De flesta vettiga vill ha lite hull i början av säsongen iom att de kan tappa väldigt mkt- som TÄVLINGShästar.
Hästar i full kondition kan upphöra att äta lika bra, kontra den som inte gör annat hela dagarna.

Däremot kan studien på betfor som ger snabb energi- mindre mjölksyra samt bra som vätskeersättning- vara vettig.
Då pratar vi mer än några dl;)

Senast ändrad:

Kl

Jag är skeptisk till jämförelsen- häst i full träning- amatörnivå. Ngn enstaka häst från Wången presterar- sisådär.

hur menar du? Skulle det vara svårare för hästar som tränas på amatörnivå att klara sig på enbart grovfoder än travhästar i full träning?

Vå får väl se vad Stig H, Hultman o ridsportproffsen säger- om högpresterande hästar.

Jag vet vad Stickan säger om högpresterande hästar, som fö är en tränare som inte ger kilovis med kraftfoder utan satsar först och främst på ett högkvalitativt grovfoder och ger sedan nödvändig komplettering.

bra att det har blivit vanligare att ge mkt hö och lite kraftfoder, för 20 år sen så fick en stor häst ofta inte mer än 6-7 kg hö! :crazy:

Visst är det jättebra att folk börjat öka grovfodergivorna, men att ge bara 6-7 kg hö är nog fortfarande ganska vanligt. I fodertrådarna som kommer upp här på buke brukar det vara en hel del personer som bara ger sina STORA hästar (som dessutom tävlas och tränas) 7 kg hö på vintern..
:crazy:

Intressant läsning. Dock var det ju (iaf inte för mig) någon nyhet att hästarna ska klara sig på ett bra grovfoder. De är ju trots allt gjorda för det.
Ger man dem en relativt stor mängd av ett bra grovfoder så borde inte kraft behövas, även när de hårdtränas.

Sen så finns det ju alltid undantag, på ex hästar som tuggar väldigt långsamt, kanske man blir tvungen att lägga till något kraftfoder för att de ska få i sig allt nödvändigt, men Så vanligt tror inte jag att det är.
I många fall kan detta säkert förbättras om man byter till ett smakligare grovfoder.

Men att ge kraftfoder "bara för att" tror jag inte är bra för någon annan än de som säljer kraften.

Intressant läsning. Dock var det ju (iaf inte för mig) någon nyhet att hästarna ska klara sig på ett bra grovfoder. De är ju trots allt gjorda för det.

Det "nya" med detta är nog att det har börjat komma en del forskningsresultat från olika studier där man har jämfört utfodring med endast grovfoder jämfört med olika andelar kraftfoder i foderstaten och sett hur eller om det påverkar kroppen på olika sätt. Jag har nog förstått det som att det inte finns så många sådana studier sedan tidigare.

kl

Så där ja.

Nu lär vi få se ännu fler trådar här på Buke som handlar om magra
unghästar, fölmärrar som ser ut som spjälstaket och övriga med stor mage och uppstickande ryggrad :grin:

AM

Förr sa man att de skulle växa upp på kort om mat- inget kraftfoder o 0 koll på hur höt var. Delvis för att man fick för sig att lösa benbitar uppkom om man gödde dem- växte för fort.
De kanske inte fick fång, men en massa annat.

Sen kom man på att benbitar kunde vara genetiskt o även bero på blodsockerhalten. För få mål.
De hade kollat upp travare( som förr sas vara mer benägna för just OCD), men det visade sig att de kvällsfodrades vid kl. 17. - i den studien.

Hästar växer inte som broilers om de får bra med mat.
Storleken finns redan i generna. Däremot kan man få den att bli en eftersatt o mindre som vuxen.

Vet att de laborerade med hundvalpskullar förr. Det gav mindre hundar med en massa defekter.

Pastejja. Den artikeln fanns i Ridsport för några år sen. Sen går visst Briar på 7 kg:confused: betfor- OBS! Hörsägen.

Vad jag kunde läsa mig till pågick studierna i 3 veckor?!
Har man då kunnat avläsa något väsentligt? En häst bibehåller samma kondition i ca 6 veckor även om den är helt stillastående enligt en gammal studie. Det tar tid innan det syns på hästen att den börjar gå ner sig muskelmässigt, sedan går det fort.
Borde inte studierna pågått minst 6 månader? Eller har jag fel (som vanligt) och det var längre än 3 veckor :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat