Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande
Vad tror du kostnaden skulle bli för en storhäst, nu under vintern med uppstallning och all hantering? Jag tror inte det räcker med 10 000/månad.
Låt oss säga att det tar tre månader att ordna så att hästen blir något sånär "tam" att den kan hanteras, då är kostnaden uppe i 30 000. Vem betalar 30 000 för en varmblodstravare (som, eftersom den inte registrerats som föl, inte ens kan springa in pengarna)?
Undrar om inte du (också) blandar ihop hästarna? Dom här otränade som Sammet tog upp var ju aktuella i juli i år.
Dessutom undrar jag hur
tam/vild kommer in i bilden? Otränad travhäst är för mig dåligt/inte tränad vad gäller travandet. Dessutom behöver man inte kräva att den ska vara elittravare på en gång. Eller ens tävla trav, många lever ju helt andra liv.
Samtidigt så vet vi att överskottet av travhästar är mycket större än vad marknaden kan svälja, så slakteriet blir det logiska alternativet för många trots deras ungdom. Men det ska ske på rätt sätt, både mot djuren och deras ägare.
Nej, jag har ingen information om det här fallet. Men varför skulle inte myndighetspersonen kunna verkställa beslutet om h*n har uppgift att delgivning skett?
Det är tämligen vanligt att skurkarna skiter i att hämta ut delgivningar, kallelser till huvudförhandling och annat (ja, jag arbetar inom en rätttsvårdande myndighet).
Och det ska mycket till innan beslut om omhändertagande verkställs. Första steget har troligen varit ett besök från djurskyddet där djurägaren fått veta fel och brister. Därefter ett föreläggande, sedan ytterligare föreläggande osv. Beslutet lär knappast ha kommit som en kalldusch.
Hur kan du beskylla personen för både det ena och andra, när du
inget vet? Visst, ligger i sakens natur att skurkar struntar i delgivningshandlingar etc, men gör det den här personen till skurk?? Varken du eller jag vet vad som är sant eller inte i tidningsartikeln Sammet citerar, men är det sant så är det ett övergrepp på flera sätt. Bl a hindras personen från att överklaga!
Att någon påstår sig ha skickat en handling är ingen garanti för att det blivit gjort (finns exempel på det) eller att handlingen kommit adressaten tillhanda (finns det ännu fler exempel på).
Om tveksamhet uppstår ifall delgivning gjorts, så borde polisen i det där fallet ha avvaktat tills omständigheterna klargjorts och inte hastat med att fullfölja uppdraget. Vanlig noggrannhet och försiktighet samt mänsklig omtanke och hänsyn m a o!
Här skulle jag vilja påstå att det är djurägaren som struntar i det ekonomiska värdet när de inte har ett godkänt stall till hästarna.
Varför då? Våra hästar är inte i stallet (godkänt) annat än vid besök av hovis, vet etc. Dom har en rejäl "ligghall" dom struntar i. Jag vågar påstå att hästarna inte skulle vara en enda krona mer värda för att dom stod i ett stall, oavsett det var godkänt eller inte. Snarare tvärtom, eftersom dom inte vill vara instängda.
Så varför skulle just ett godkänt stall innebära att ägaren struntar i ekonomin?
Även om så vore fallet, så ursäktar inte det myndigheternas beteende.
LIA