Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande
Nu har jag kollatupp Hallans Nyheter (tidningen) och läst igenom lite av de artiklar de har inom vanvård.
En av fallen (från juli i år) var om 5 st travhästar som avlivades... Orsaken:
Trots påtryckningar hade mannen inte bättrat sig. Han hade heller inte svarat på brev där han getts chansen att förklara sig. Eftersom de fem hästarna inte gick att sälja, de var otränade och saknade hästpass, fick de avlivas. Ett ovanligt beslut, enligt Beckman.
De avlivade 5 st travhästar för att de var otränade... De var alltså inte vanvårdade så att de fysiskt sett var tvugna att avlivas, de var bara inte tränade.
Jag vet att travare är svåromplacerade men jag tycker ändå det är fel att avliva hästar pga att de inte är tränade. Det står inte helle rom de Övht inte var tränade, eller om de var otränade i den bemärkelse att de inte var i kondition.
Det gör mig fundersam till inställningen till hästen som hade tarmvred, Var den verkligen så sjuk så den inte gick att rädda?
Det kanske den var.
Som om det inte räckte, här är nästa artikel jag hittade i Hallads tidningen...
Halland verkar ha Väldigt duktig personal... *ryser*
Denna artikel är gamal så jag hoppas de har ändrat på sig men det tidigare citatet jag klistrade in lutar inte åt det hållet...
Tidigt den 15 april 1998 hämtade polisen i Falkenberg makarna Lundgrens fem hästar på deras gård i Arvidstorp. Hämtningen skedde sedan länsstyrelsen beslutat att hästarna skulle omhändertas, eftersom Lundgrens stall inte ansågs uppfylla kraven i djurskyddslagen.
I länsstyrelsens beslut stod att:
° Hästarna skall i samband med omhändertagandet besiktigas av en veterinär
° Hästarna skall säljas genom polismyndighetens försorg
° Detta beslut - som enligt 39§ djurskyddslagen gäller omedelbart - kan överklagas hos länsrätten i Hallands län.
Länsstyrelsen hade fattat sitt beslut redan den 3 april, men först i samband med hämtningen tolv dagar senare fick Eskil Lundgren vetskap om det. Det räcktes då över av närpolischefen Jim Davidsson, samtidigt som de fem hästarna lastades ombord på den djurtransportbil polisen beställt flera dagar tidigare.
Medan Eskil Lundgren läste beslutet kördes hästarna till Dalsjöfors slakteri, där polisen beställt slakttid. Några timmar efter hämtningen i Arvidstorp leddes de fem hästarna in i slakteriet.
Jag gissar att det fanns en anledning till att hästarna omhändertogs men i halland verkar det vara läskigt nära till slakt, oavsett hur bra hästarna mår fysiskt.