Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Om inte jag har fattat det hela fel så har djuren gått på bete hela sommaren, det kan förklara hullet på den som visas på bild, och på de andra om de såg lika hulliga ut, och om det är så , så säger det inte något om hur hästarnas matsituation var över vintern.

Har man hästar så måste man visa vad för foder man ger sina djur, och om inget finns, måste man visa var man tänker köpa foder och med vad.

Ägaren hade gott om tid att förändra eller göra sig av med hästarna själv.

Fast om ägaren "hade så mkt kunskap" och "älskade hästarna så mkt" - så hade detta aldrig hänt.

En människa med mycket kunskap och kärlek till sina djur låter inte djuren fara så illa att de blir omhändertagna!
Det säger ju sig självt.
Har man låtit det gå så långt så är man antingen total okunnig, eller så skiter man fullständigt i hästarnas välmående!
Och då syftar jag inte enbart på personen i artikeln, utan på alla liknande fall där djur måste omhändertas.

Nu vet jag ju inte vad exakt som orsakade detta omhändertagande, men på de allra flesta punkterna så är det ju riktigt illa om man inte håller sig inom bestämmelserna.

En människa med mycket kunskap och kärlek till sina djur låter inte djuren fara så illa att de blir omhändertagna!
Det säger ju sig självt.
Har man låtit det gå så långt så är man antingen total okunnig, eller så skiter man fullständigt i hästarnas välmående!
Har du andra uppgifter än myfairlady91 i fallet? Jag undrar, eftersom h*n klart och tydligt säger att omhändertagandet berodde på "dålig djurhållning". Vad den i sin tur innebar framgår inte.

Så tills insatta lagt fram uppgifter om att hästarna for illa eller inte var välmående, tycker jag att man ska avhålla sig från den typen av påståenden. För nu, så handlar det om dålig djurhållning, vilket i praktiken kan betyda i stort sett vad som helst. Vilket erfarenheten visar oss.

Paragrafryttare, fr a med lite makt, kan göra livet till ett elände för vem som helst. Minns, som en liten sidokommentar, kvinnan som tagit hand om en skadad rovfågel för att kurera den. Vilket man enligt lag inte får med mindre man skaffar tillstånd härför. "En paragrafryttare" fick dessvärre nys om detta och såg till att polisen kom och "omhändertog" :eek: fågeln och avlivade den. Trots att den var nästan återställd.

Sens moral. Var försiktig med att dra likhetstecken mellan myndighetsutövning och djurs välmående.

LIA

blev fel smiley inser jag nu.. glömde att förhandsgranska :o så går det när man har bråttom och inte borde sitta vid datorn :grin:

menade den här smileyn :bow:

ärligt talat så tycker jag att ni ska släppa den här diskussionen helt och hållet, hästarna är omhändertagna, ägaren har inga djur kvar..

menade den här smileyn :bow:

ärligt talat så tycker jag att ni ska släppa den här diskussionen helt och hållet, hästarna är omhändertagna, ägaren har inga djur kvar..

Men det du gör i tråden är att du insinuerar att beslutet är felaktigt.

Du bowar åt LIA när hon skriver såhär:
Paragrafryttare, fr a med lite makt, kan göra livet till ett elände för vem som helst.

Och själv skriver du:

det är stor skillnad på vanvård och dålig djurhållning och i det här fallet så är det INTE vanvård det gäller utan just dålig djurhållning. MEN hästarna har haft det bra hos sin ägare trots allt, ägaren har älskat dem över allt annat och det är tragiskt att en person med så mkt kunskap ej har några hästar kvar

...och du avslutar med en gråtsmiley, för att ägaren inte får ha sina hästar kvar..????

Tycker du att alla ska få ha djur fast de har "en dålig djurhållning", eller är det bara de förunnat som älskar sina djur?, eller bara de du känner?

Den kanske slet sig, halka omkull och bröt benet? Är ju lätt hänt.

hur kan den få tarmvred av det?? jag toror att dom inte var tillräkligt kuniga för att ta hand om hästarna.

jag har inte sagt någonstans att beslutet är felaktigt.. beslutet var rätt och det borde ha kommit för ett par år sedan.. det jag bowade för var LIA´s inlägg:

Har du andra uppgifter än myfairlady91 i fallet? Jag undrar, eftersom h*n klart och tydligt säger att omhändertagandet berodde på "dålig djurhållning". Vad den i sin tur innebar framgår inte.

Så tills insatta lagt fram uppgifter om att hästarna for illa eller inte var välmående, tycker jag att man ska avhålla sig från den typen av påståenden. För nu, så handlar det om dålig djurhållning, vilket i praktiken kan betyda i stort sett vad som helst. Vilket erfarenheten visar oss.

Paragrafryttare, fr a med lite makt, kan göra livet till ett elände för vem som helst. Minns, som en liten sidokommentar, kvinnan som tagit hand om en skadad rovfågel för att kurera den. Vilket man enligt lag inte får med mindre man skaffar tillstånd härför. "En paragrafryttare" fick dessvärre nys om detta och såg till att polisen kom och "omhändertog" fågeln och avlivade den. Trots att den var nästan återställd.

Sens moral. Var försiktig med att dra likhetstecken mellan myndighetsutövning och djurs välmående.

jag tycker att det var ett bra inlägg, paragrafryttare finns det gott om - och de kan göra livet till ett elände för vem som helst. Oavsett om man har "vanvårdat" sina djur eller inte.. jag vet ett par stycken tillfällen där folk har blivit anmälda för vanvård där de INTE har vanvårdat sina djur utan just en paragrafryttare tycker inte om sättet de har sina djur på (kan t ex vara att de går ute utan täcke en blåsig, regning dag eller att de har något emot personen i fråga och gör allt för att bråka).

Hade någon sett mitt avelssto när hon kom hem från Tyskland förra hösten så hade JAG utan tvekan blivit anmäld för vanvård för hon var i ett fruktansvärt dåligt tillstånd :cry:

och eftersom ingen här inne vet varför hästarna blev omhändertagna, historien bakom etc så tycker jag att det är onödigt att diskutera det vidare och att folk drar egna slutsatser etc

...och du avslutar med en gråtsmiley, för att ägaren inte får ha sina hästar kvar..????

Jag ÄR otroligt ledsen över att ägaren ej får ha några djur kvar :cry: tycker att det är tragiskt och framför allt tragiskt att det gick så långt som det gjorde.

Tycker du att alla ska få ha djur fast de har "en dålig djurhållning", eller är det bara de förunnat som älskar sina djur?, eller bara de du känner?

och NEJ jag tycker inte att folk ska få ha kvar sina djur trots dålig djurhållning oavsett om de älskar sina djur eller ej eller om det är någon jag känner. Jag tycker bara att hela den här historien är återigen tragisk och sättet det har skötts på. Det finns säkerligen liknande "historier" i landet och de är lika tragiska de.

. Jag tycker bara att hela den här historien är återigen tragisk och sättet det har skötts på. Det finns säkerligen liknande "historier" i landet och de är lika tragiska de.

Ja,visst är det så, och jag har också alltid hävdat det i trådar här på buke att det sällan är elakheter från ägaren bakom djurskyddsfall eller vanvård, utan annat, som sjukdom och eller ålder.

Men jag tycker inte det här faller verkar ha skötts dåligt på något sätt, eller vad menar du?

Men jag tycker inte det här faller verkar ha skötts dåligt på något sätt, eller vad menar du?
Upprepar min fråga till dig om hur insatt du är i fallet?!?

Vi är några som ställer oss undrande till uppgiften att hästar avlivas i samband med omhändertagande. Uppenbarligen anser du att det är helt i sin ordning ... för att du vet, vad vi inte vet???

LIA

Jag gillar inte när du tycker dig ha rätt att bestämma med dina egna ord vad jag tycker, som här, "helt i sin ordning".

I detta fall tror/tycker jag veterinärens beslut var korrekt, det är inte sak samma som "helt i sin ordning", snarare ser jag det som ett nödvändigt ont och tycker inte samhället ska gå in och betala vare sig skötsel eller veterinärvård för djur som inte kan tas om hand av sina ägare.

Krasst, men friska djur slaktas dagligen, varför är det så hemskt att avliva eller slakta djur som inte mår bra, har missköts, är svåra att placera om eller ohanterbara?

Sedan hade faktiskt ägaren möjlighet att själv avyttra sina djur, klarar man inte av det själv får man skaffa hjälp, finns ingen hjälp eller klarar man inte av eller vill skaffa hjälp, ja, då är ett omhändertagande den hjälpen som finns att tillgå- ett omhändertagande av djur berör ju inte bara elaka vanvårdare utan inkluderar även personer som av andra skäl inte orkar sköta sina djur som förr men själva inte inser det.

Jag gillar inte när du tycker dig ha rätt att bestämma med dina egna ord vad jag tycker, som här, "helt i sin ordning".
Vems ord ska jag använda då? :confused:

I detta fall tror/tycker jag veterinärens beslut var korrekt, ...
Fine, då kan du väl också redogöra för hur informerad du är i fallet!
Jag har redan frågat två gånger, men du undviker att svara.

LIA

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En häst i ett stall i Vadstena blev så pass sjuk att veterinären tog beslut om att avliva den. Efter provtagning konstaterade man att...
Svar
0
· Visningar
461
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En jakthund ska ha bitit en häst under hösten 2023. Hästen skadade sig och ryttaren ramlade av i samband med händelsen. Länsstyrelsen...
Svar
9
· Visningar
1 226
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
12 568
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna på en mindre ort i Hudiksvalls kommun förlorar sina fem hästar sedan länsstyrelsen har beslutat att ta hand om dem eftersom...
Svar
0
· Visningar
630
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama