Hästannonser

Sv: Hästannonser

Alexandra_W skrev:
Och har man varit med ett tag har man ganska bra hum om vilken prisklass som är rimlig på olika annonser. Sen finns det alltid de som lägger sig orimligt högt eller överraskande lågt, men det får man ta.

Håller inte riktigt med. Jag har lite smått börjat leta efter ännu en ponny till dottern, och har upptäkt att en ponny som motsvarar ungefär vad jag är ute efter ligger mellan 80 och 250000. Det är ett stort hopp tycker jag, och visst, det är naturligtvis skillnad på ponnyn för 80 och den för 250 i verkligheten. Trots detta kan annonserna vara nästan identiska. De flesta ponnys i den här klassen står det inget pris på.

Naturligtvis är en av mina första frågor vad de begär för ponnyn. Vill de ha 250000 är det så långt ifrån det jag vill köpa ponny för att det är inte lönt att fortsätta prata. Men på en del av er låter det som om jag ska prata om ponnyn en stund först. Varför det? Då ger jag säljaren förhoppningar om att jag vill ha ponnyn och jag blir bara besviken. Slöseri med tid bara.

Så bara dom som har varit med ett tag ska ha rätten att veta vad det kostar?

Fjantigt tycker jag. Det kan skilja tiotusentals kronor på 2 likvärdiga hästar, kul för dig om du har obegränsat med pengar, men för många finns det en maxgräns. Alla har inte möjlighet att dra ihop 15000:- till, det är fräckt att ta sånt förgivet.

Jag tycker också att det verkar vara så att de om har ponnyer med kapacitet inte gärna vill skriva ut priset...Det kan ju inte vara pga att man inte vill tala om vilket pris man begär. I ponnykretsar brukar de flesta ha oerhörd koll på vad alla ponnyer gått för!

Det märkliga är väl snarare folk som väljer att inte skriva ut ett pris - och sedan blir irriterade på alla "idioter" som ringer och frågar vad hästen kostar.
:bow: :bow: :bow:

Och det tycker jag verkar helt vettigt! Ska man sälja sin häst så vill man ju såklart få ut så mycket som möjligt för den, om alla andra kriterier stämmer såklart. Sätter man 50000 som pris kan det ju vara svårt att motivera för dom besvikna som inte fick hästen att den såldes för 100000....
Tycker nog det verkar lättare att motivera att man fick ett högt bud på sin vara än att strunta i att sätta ut ett pris och därmed få en massa meningslösa samtal från de som hade hoppats på att hästen skulle passa deras mindre plånbok.

Visst har man ganska bra koll, men priserna har svängt väldigt mycket på kort tid i vissa kategorier, så det är svårt det där.

Ex. En ponny som är plac i LA Nat kan kosta både 70 och 250 000 beroende på kapaciteten naturligtvis. Men en 10 årig ponny som bara startat LA har inte synts så mycket på banan, alltså kan det vara svårt att veta vad den går för. När jag ringer vill jag veta om säljaren har en 80 000 kronors ponny eller en 250 000 kronors.

MissFideli skrev:
Så bara dom som har varit med ett tag ska ha rätten att veta vad det kostar?

Fjantigt tycker jag. Det kan skilja tiotusentals kronor på 2 likvärdiga hästar, kul för dig om du har obegränsat med pengar, men för många finns det en maxgräns. Alla har inte möjlighet att dra ihop 15000:- till, det är fräckt att ta sånt förgivet.

Jag har inga 15 000 kr att bara hosta upp. Men jag lovar dig att om den ultimata hästen står där, då kommer jag att hosta upp 15 000 kr såfort jag hunnit skriva under låneansökan.

Snuffsan skrev:
Håller inte riktigt med. Jag har lite smått börjat leta efter ännu en ponny till dottern, och har upptäkt att en ponny som motsvarar ungefär vad jag är ute efter ligger mellan 80 och 250000. Det är ett stort hopp tycker jag, och visst, det är naturligtvis skillnad på ponnyn för 80 och den för 250 i verkligheten. Trots detta kan annonserna vara nästan identiska. De flesta ponnys i den här klassen står det inget pris på.

Naturligtvis är en av mina första frågor vad de begär för ponnyn. Vill de ha 250000 är det så långt ifrån det jag vill köpa ponny för att det är inte lönt att fortsätta prata. Men på en del av er låter det som om jag ska prata om ponnyn en stund först. Varför det? Då ger jag säljaren förhoppningar om att jag vill ha ponnyn och jag blir bara besviken. Slöseri med tid bara.

Ponnyer är en historia för sig prismässigt :devil:

Sen, jag tycker inte man behöver 'prata om ponnyn' i en halvtimme innan man hör om pris, kostar den 250' och du har tänkt dig 100' så är det ju bättre att fråga pris först och sen tacka för dig, det sparar både köpares och säljares pris.

Men om du har tänkt dig kring 100' och den kostar 120' så kanske du inte ringt på den om det stått 120' i annonsen JUST FÖR det som jags krev och du också påpekar - på annons låter ofta 80' kronors ponnyn och 250' kronorsponnyn lika pga det begränsade utrymmet i annonsen. Men om du ringer och frågar pris och den kostar 120' så är chansen (för säljaren) större att du ändå hör vad det är för ponny, och inser att det är PRECIS vad du letat efter. (Förutsatt att du kan tänja på gränserna upp till i det här fallet då 120' kr då).

Det bästa vore dock någon form av kombination. En prisklass med vettigt intervall utsatt i annonsen, OCH mer annonsutrymme så man kan beskriva hästen/ponnyn på ett bättre sätt. fast hur det ska lösas vetesjutton.

Förstår resonemanget fast jag skulle gissa på att man kan förlora ungefär lika många spekulaner på att inte skriva ut priset. När jag letade häst ringde jag iprincip aldrig om inte priset var utsatt och det finns säkert fler som gör på samma sätt.

Helt OK för mig iofs jag gör mitt val, säljaren sitt, men när det dessutom kombineras med åsikten att man är en idiot om man börjar med att fråga om priset när man ringar då blir iallfall jag lite trött. Fast den åsikten har jag inte sett från dig Alex så ta inte åt dig, det var mer en allmän kommentar.

Tulip skrev:
Förstår resonemanget fast jag skulle gissa på att man kan förlora ungefär lika många spekulaner på att inte skriva ut priset. När jag letade häst ringde jag iprincip aldrig om inte priset var utsatt och det finns säkert fler som gör på samma sätt.

Helt OK för mig iofs jag gör mitt val, säljaren sitt, men när det dessutom kombineras med åsikten att man är en idiot om man börjar med att fråga om priset när man ringar då blir iallfall jag lite trött. Fast den åsikten har jag inte sett från dig Alex så ta inte åt dig, det var mer en allmän kommentar.

Om jag sökte billig häst (säg 25 000 kr som max) skulle jag faktiskt inte heller ringa på annonser utan pris, det skulle ta för mycket tid.

Sen, jmf man Hästfynd (som generellt har billigare hästar än t ex ridsport) så skrivs oftare pris, av någon anledning?

Alexandra_W skrev:
Sen, jmf man Hästfynd (som generellt har billigare hästar än t ex ridsport) så skrivs oftare pris, av någon anledning?

Antagligen är det väl för att man inte vill tala om vilket pris man begär för sin häst. Dock ska man ju inte som säljare då klaga över alla "idioter" som ringer och tycker att man har för dyr häst till salu ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 263
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama