Hästannonser

C

Ciazon

Varför skriver en del som säljer hästar inte ut pris?? Även om de inte kan säga det exakta priset så kan de väl skriva ett cirkapris. När man sedan ringer blir de irriterade :mad: för att man "tror" att hästen kostar 50 000 kr istället för 90 000kr!!! De skulle slippa sådana samtal om de skrev ut det ungefärliga priset.

Sv: Hästannonser

Precis! Håller fullständigt med!
Sånt där irriterar mej me ibland! Ser ingen anledning till att inte skriva pris när man säljer häst...

Jag instämmer. Jag tycker också att det är irriterande att folk inte anger priset,
speciellt när det inte står inom några priskategorier heller. Jag tycker att många
tar överpris på sina hästar idag (även fast priserna verkar ha ökat rejält på senare
år) så det är ju jättesvårt och veta. Speciellt när det gäller halvblod tycker jag.
Vbl, kbl osv. är det lite lättare att själv kunna sätta gränser inom men det gäller
halvblod så är vidden på priserna på hästarna enormt stor!

Har folk ingen exakt koll på vad de ska sälja sina hästar för t.ex. om de har tänkt sig kanske ungefär ca 54-56.00 då kan de väll åtminstone skriva 60 000:- i annonsen så man har lite koll i alla fall. Många hästar ligger som sagt på överpriser och jag vet att det går och pruta ner ganska mycket men folk borde ju kunna skriva ut ungefärliga
priser.

Här på Buke finns de ju priskategorier, där kan man ju på ett ungefär veta vad priset ligger på, sen för övrigt så tycker jag det märks en del på informationen i annonsen var hästen kan ligga på för pris, och om infon. nu är "dålig" så får säljaren ju ta att folk med skl. "skambud" ringer!!

Ja, endel tar nästan illa upp om man tycker att det är för dyrt! Men det spelar ju ingen roll hur fin och duktig deras häst är om det ligger över min köpgräns. Ett ca-pris vore bra.

På tävlingshästar har jag full förståelse..det är så himmla mkt skitsnack om priser osv.. därför skriver man inte ut priset i annonsen.

Lancet skrev:
På tävlingshästar har jag full förståelse..det är så himmla mkt skitsnack om priser osv.. därför skriver man inte ut priset i annonsen.
Det har jag också förståelse för, men jag menar mer "vanliga" annonser för oss glada amatörer. De annonser man hittar på Buke eller andra sidor handlar ju för det mesta inte om tävlingshästar för flera hundra tusen (eller miljoner kr)! Även om det är olika priskategorier på annonssidorna, så är ju hoppet ganska stort mellan tex. 50000 kr till 79999kr eller hur? Alla som letar häst vill ju gärna göra ett klipp, så då kanske man ringer på en häst som i praktiken kostar 75 000 och tror att man kan få den får 50000 :angel:. Jag menar bara att det skulle vara skönt för mig att slippa ringa och få någon sur ägare i luren som tycker att jag inte fattar någonting för att jag bara är villig att ge 50 000 när de vill ha 70 000!! Ägaren slipper som sagt detta om de skriver en ungefärlig summa.

Jag får väl försvara dom som inte skriver priser då :p ;) :D

Är nämligen en av dem. Det är så här att många kanske inte kan data heller inte internet, eller någon som har tillgång till det. Jag skriver ofta ut annonser åt andra som skall sälja sina hästar eller ponnyer. Därför sätter jag ut 1 kr i pris rutan. Jag har inte med att göra vad deras häst kostar. Det är deras ensak.

Därför sätter jag inte ut priset, tror att det är många som gör som jag oxå.

Kram Favina :bump:

Ja, men om du sätter ut annonser åt dem så måste du ju få uppgifter på hästen och då borde de ju kunna säga priset också eller hur ;)

Finns inget försvar för de som sätter en krona som pris! Det är både oetiskt och troligen inte ens lagligt. Läs om rättsfall där felaktiga annonser i dagspressen blivit föremål för granskning efter feltryck och företagen fått sälja saker för kanske 100kr istället för de 1000kr som var det riktiga priset.....

Jag skrev på annan tråd om hästpriser att många säljare varken har pejl på eller riktigt vet vad de kan få ut för sin häst och därför skriver man inte ut något pris alls för att kunna pressa högsta möjliga från eventuella köpare.

roslagen skrev:
Jag skrev på annan tråd om hästpriser att många säljare varken har pejl på eller riktigt vet vad de kan få ut för sin häst och därför skriver man inte ut något pris alls för att kunna pressa högsta möjliga från eventuella köpare.

Och det tycker jag verkar helt vettigt! Ska man sälja sin häst så vill man ju såklart få ut så mycket som möjligt för den, om alla andra kriterier stämmer såklart. Sätter man 50000 som pris kan det ju vara svårt att motivera för dom besvikna som inte fick hästen att den såldes för 100000....

som någon sa så är det en tävlingshäst så är det inte alltid så kul för köparen att andra vet vad den kostat.. som vi alla vet så är det ju en hel del skitsnack i den här branchen...
Sen som säljare sätter man kanske lite olika priser... Om någon ringer som man av någon anledning inte tycker verkar vettig så sätter man ju överpris... Verkar det perfekt kanske man går ner i pris...

Tycker det är likadant med vad än folk annonserar om. Tex: något som stör mig är när folk vill byta lägenhet, men utesluter att skriva vilket område dom vill byta till...sen när man svarar på annonsen får man till svar: Nä, absolut inte YTTEROMRÅDEN...Jamen, säg det då i annonsen så slipper jag ödsla min tid på att vänta på svar på något som aldrig ens kommer att hända :-(...Håller med om att något cirka pris kan man väl åtminstone sätta vid en försäljning...tex: som husförsäljning...UTGÅNGSBUD si eller så mycket...

Dom kanske inte vill säga priset. Varför skall jag veta det, jag gör bara ett jobb åt dom som inte kan eller har internet. Tror du att jag går runt och frågar: "Vad kostar din häst?". Fanns det ett alternativ som "ej angett", hade jag valt det direkt.

Eftersom det är svårt att göra hästen rättvisa på det begränsade utrymme man har i en annons, och att hästen då kan bli förbisedd för den verkar 'för dyr' sett till annonsbeskrivningen.

JAG tycker det är ruskigt irrelevant att veta om "Brunte, f-96, sv hbl, val, brun med 4 vita strumpor, utb LA/LA, sparsamt tagen, lätt att lasta, sko och klippa" kostar 45 000 kr eller 65 000 kr. Om jag har 50 000 kr så har jag 50 000 kr förvisso, men när jag ringt på Brunte och fått veta mer kanske jag inser att DET HÄR låter som det jag söker, och är beredd att skrapa ihop 5 000 kr till, eller 15 000 kr till om så skulle vara.

JAG prisannonserar inte ut en häst, helt enkelt för att risken finns att den ENDERA blir förbisedd för den är för dyr sett till den knappa annonstexten, ELLER att den endera blir betraktad med skepsis eftersom den är för BILLIG gentemot 'standard'.

Och har man varit med ett tag har man ganska bra hum om vilken prisklass som är rimlig på olika annonser. Sen finns det alltid de som lägger sig orimligt högt eller överraskande lågt, men det får man ta.

Det märkliga är väl snarare folk som väljer att inte skriva ut ett pris - och sedan blir irriterade på alla "idioter" som ringer och frågar vad hästen kostar.

Jag ringer inte på hästar med inget pris utsatt-enkelt
Oftast är de alldeles för dyra...

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 263
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama