Hästägare!

N

nicki_wee

Hej allihopa!

Vad innebär det att stå som ägare på en häst? Alltså rent praktiskt...

Jag frågar eftersom min sambos syster undrade om jag kan stå som ägare på hennes häst..

Har jag något att förlora på det? Kan det ställa till problem?

Tack på förhand...

Sv: Hästägare!

Om sambons syster svälter hästen så är det ju du som ägare som har ansvaret, till exempel.
Varför vill hon att du ska stå som ägare?

Varför skall du stå som ägare och inte din sambos syster:confused:

ne det är ju bara en form sak ! din syster varför vill hon inte stå som ägare då?kronofogden?sociala? annars finns ju inga skäl./Lea

ne det är ju bara en form sak ! din syster varför vill hon inte stå som ägare då?kronofogden?sociala? annars finns ju inga skäl./Lea

Citat från SJV:
"Om du med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot djurskyddsreglerna kan du dömas till böter eller fängelse i högst två år."

Så formsak vet jag inte om jag skulle kalla det...

Du blir ju juridiskt ansvarig för hästen.
Tex Om den skulle tex osamka ngn skada för ngn annan person el sak så är det ju du som ägare som hålls ansvarig.
Samt dom d stod ovan om omvårnad.

Å vid en tex en ev försäljning är det du som måste skriva under kontraktet.

Men frågan skulle jag tycka varför ska man skriva över sin häst överhudtaget på ngn annan...?

För nog vill man väl äga sina hästar själv eller? ;) För eljest är det väl lika att sälja dem? :grin: (el har jag missförstått det hela?)

jag hade inte velat stå som ägare på någon annans häst..förstår inte varför man inte vill äga sin egen häst..

om något händer hästen om den skulle bli skadad osv så är de ju din häst och du som får stå för allt om inte den männskan vill de.

Här måste ju du fråga dig varför din sambos syster vill att du ska stå som ägare på hästen!? Jag hör stora varningsklockor här!

Som tidigare sagts så har ju du som ägare till hästen det yttersta ansvaret. Vilket kan bli "intressant" om det dras till sin spets. Plötsligt står du där med en massa oönskade utgifter eller anmälningar.

Och om din sambos syster vill mörka för KF eller soc. känns det som något man isf. ska medverka till!? Om jag var du så skulle jag inte stå som ägare till hästen, det får hon göra själv samt axla sitt eget ansvar. Så gör inget som du får ångra, du har allt att förlora och inget att vinna!

Kicki :laugh:

Jag vet bara två orsaker till att låta någon annan stå som ägare till ens häst. Antingen är fogden eller kommunens djurskyddsinspektör ute efter en.
*varningsklockor*

(Som de andra redan skrivit.)

Jag vet bara två orsaker till att låta någon annan stå som ägare till ens häst. Antingen är fogden eller kommunens djurskyddsinspektör ute efter en.
*varningsklockor*

(Som de andra redan skrivit.)

Men jag förstår inte...får man inte äga en häst, om man har skuld hos Kronofogden?! Varför inte det? Kan dom komma o beslagta hästen o sälja den då? Det kan väl inte vara möjligt?!
:confused::o

Jag är inte helt säker när det är ett levande djur inblandat men nog skulle det vara möjligt att Kronofogden kan mäta ut en häst som de säljer på auktion?

Tänk om hon inte betalar hovslagare eller veterinär när hon anlitat dem? Då är du ägare och skyldig att betala. Eller stallhyran?

Eller som någon sa - om hästen ställer till skada?

Grattis du har fått en häst gratis. Sälj den och tjäna en hacka, jag menar...den blir ju din ;)

*lite skämt, lite allvar*

Grattis du har fått en häst gratis. Sälj den och tjäna en hacka, jag menar...den blir ju din ;)

*lite skämt, lite allvar*

Ja, det är ju faktiskt en tanke! ;) Får man oönskade räkningar på stallhyra, hovslagare och liknande så är det ju bara att sälja "sin" häst och betala dessa. Har man tur så blir det ju en slant över åxå som man kan ha kul för! :D

kl

Kan det inte vara så att TS:s sambos syster är minderårig och vill ha någon myndig som ägare på hästen? Det behöver ju inte vara något lurt i det hela. Bara en tanke...

Men jag förstår inte...får man inte äga en häst, om man har skuld hos Kronofogden?! Varför inte det? Kan dom komma o beslagta hästen o sälja den då? Det kan väl inte vara möjligt?!
:confused::o

Det är inte bara möjligt - utan fullständigt naturligt.

Självklart får man inte sitta på en massa tillgångar när man är skyldig personer en massa pengar.

Som flera tidigare skrivit så kan du få problem med diverse saker. MEN en sak som inte nämns, vid en försäljning av hästen kan köparen återkomma till dig för reklamation. Då blir det hela ingen form sak längre, i varje fall om du blir tvingad att hala upp köpeskilling och lösa tillbaka hästen i sämsta fall eller stå för räkningar från veterinär klinik etc.

Man får ju äga häst fast man inte är myndig, så det spelar ju ingen roll.

Det är inte bara möjligt - utan fullständigt naturligt.

Självklart får man inte sitta på en massa tillgångar när man är skyldig personer en massa pengar.

Fullständigt naturligt? Okej?:confused:
Nå, då måste det väl bero på vad för sorts häst man har då? Om man på något sätt skulle tjäna pengar på den i så fall...så långt kan jag hänga med!

Förutom det, så har jag svårt att förstå att hästen skulle ses som en tillgång i den bemärkelsen.

Fullständigt naturligt? Okej?:confused:
Nå, då måste det väl bero på vad för sorts häst man har då? Om man på något sätt skulle tjäna pengar på den i så fall...så långt kan jag hänga med!

Förutom det, så har jag svårt att förstå att hästen skulle ses som en tillgång i den bemärkelsen.

Är man ska skuldsatt ska man ju betala, och har man då råd att hålla en häst anser fogden att man betalar av för lite i månaden. Dessutom är hästen i sig värd mer eller mindre pengar.

Samma med soc osv, man får inga bidrag om man har en häst.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama