Hästägare som inte bryr sig

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästägare som inte bryr sig

skicka et rekommenderat brev istället och ta det genom retentionsrätten....betalar dom inte innan 3 månader sin skuld så tilfaller hästen dig, dom får INTE flytta hästen förrän skulden är betald, gör dom det polisanmäls dom ( till din kompis vars hästägare inte betalat på 2 mån) Under förutsättning att det finns kontrakt o fakturor.

Men om de inte flyttar hästarna får ju min grannes kompis fortsätta stå för kostnaderna kring hästarna.. :confused: Hon lär ju knappast börja betala "rätt som det är". Det är svårt sådant här.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Redan när du skrev tråd om kontrakt undrade jag lite varför de blivit uppsagda med så kort varsel, det skriker ju problem högt och ljudligt. Men antog att du kände till omständigheterna eller stallägaren.

I dina kläder hade jag kontaktat förra stallägaren idag, och hört vad som hänt, jag tror det är en överhängade risk att du blir totalblåst på ett eller annat sätt.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Redan när du skrev tråd om kontrakt undrade jag lite varför de blivit uppsagda med så kort varsel, det skriker ju problem högt och ljudligt. Men antog att du kände till omständigheterna eller stallägaren.

I dina kläder hade jag kontaktat förra stallägaren idag, och hört vad som hänt, jag tror det är en överhängade risk att du blir totalblåst på ett eller annat sätt.

Hur ska jag kunna ta reda på vad förra stallägaren heter? Jag har frågat lite fint två gånger men de har inte uppgett namn utan bara var stallet ligger i för by och sedan så har de börjat tjabba om hur illa det var där osv.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Sorry men det är inte mer kraftfoder som behövs för att hålla värmen. Utan hö/hösilage i första hand.

De har fri tillgång på hö men en häst behöver ändå kraftfoder för att hålla värmen ordentligt, i alla fall om de går på lösdrift. Kraftfoder ger extra energi vilket resulterar i att hästarna springer och busar, vilket i sin tur leder till värme!!! :rofl:
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

*kl*

ALLTID förskottsbetalning!
Skriv om kontraktet bums, om det så krävs en uppsägning för omskrivning.

Det stinker lång väg om dessa 2 som du har fått på halsen.
Varenda varningsignal signalerar när jag läser vad du skriver:crazy:
Hoppas inte läxan blir alltför DYR, bara.
Höet, har du fått betalt för det eller läggs det på hyran?

/J.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Men det är ju bara att säga att du kräver referenser och begär namnet på stallägare.

Fast det ska ju gärna göras innan man släpper in dem...
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Men om de inte flyttar hästarna får ju min grannes kompis fortsätta stå för kostnaderna kring hästarna.. :confused: Hon lär ju knappast börja betala "rätt som det är". Det är svårt sådant här.

Ja men efter 3 månader är hästarna hennes och hon kan sälja dom o få in pengarna den vägen.

..om dom är värda nåt vill säga...annars ut med dom så fort som möjligt
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Hö får dom, fri tillgång! Kraftfoder = energi = värme!

Ett hö/ensilage som är bra för den hästen ger tillräckligt med energi och protein.
Kraftfoder är något man tar till när hö´t inte är tillräckligt bra för just den hästen.
Hästens mage mår mycket bättre om de slipper få kraftfoder alls.

Kraftfoder behöver inte vara energi, det kan lika gärna vara protein som behövs.

För växande hästar är det ännu viktigare att de får ett hö som är anpassat för dem, att hålla på med kraftfoder i onödan kostar bara pengar och lidande för hästens mage.

Hästar är gräsätare.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Ja men efter 3 månader är hästarna hennes och hon kan sälja dom o få in pengarna den vägen.

..om dom är värda nåt vill säga...annars ut med dom så fort som möjligt

De köpte hästarna tillsammans för 16 000 kr så något vidare värde är det inte i dom. Den ena är dock ett halvblod med gröna papper. Mamman är arab och pappan är en godkänd halvblodsskäck. Den andra däremot är en korsning mellan arab och icke godkänt halvblod.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Men det är ju bara att säga att du kräver referenser och begär namnet på stallägare.

Fast det ska ju gärna göras innan man släpper in dem...

Det skulle jag varit smart och gjort redan när hon ringde och frågade om stallplatsen. Jag skulle inte varit så blåögd. Det är typiskt mig, vill alltid vara snäll och finnas tillhands men oftast så har jag bara blivit utnyttjad av folk när jag sträckt ut handen.

Nu hoppas jag att de betalar innan den 31:a annars så är det synd för dom som då åker ut med huvudet före ur stallet. Jag är ingen man kör med utan jag kan säga till om det behövs men jag har flera gånger råkat ut för konstigt folk bara för att jag har en tendens till att bara tro gott om folk.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Ett hö/ensilage som är bra för den hästen ger tillräckligt med energi och protein.
Kraftfoder är något man tar till när hö´t inte är tillräckligt bra för just den hästen.
Hästens mage mår mycket bättre om de slipper få kraftfoder alls.

Kraftfoder behöver inte vara energi, det kan lika gärna vara protein som behövs.

För växande hästar är det ännu viktigare att de får ett hö som är anpassat för dem, att hålla på med kraftfoder i onödan kostar bara pengar och lidande för hästens mage.

Hästar är gräsätare.

Det är tätheten av energin i fodret som avgör hur bra det förhindrar att hästen fryser.

Det fanns ju en stor artikel om det i Ridsport förra året. Det tog längre tid för en klippt tävlingshäst med hög kraftfodergiva att frysa en en "vanlig" häst som i princip bara stod på grovfoder.

Mvh

Tora
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Det finns inga sådana i Sverige (förutom en seminimport som endast har en avkomma reggad), utan de som finns här är endast avelsvärderade. Dock är de flesta av dem inte ens det...

Hästens ägare sa att det fanns två godkända skäckhingstar i Sverige och att hennes häst var efter en av dom. Hon kom inte ihåg vad den hette!

:angel:
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Då är hon ute på en ordentlig cykeltur.;) Men för en färgavlare är det väl uppenbarligen inte särskilt viktigt att man tar reda på sådant...
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Jag frågade om han hade gröna papper och då nickade hon! :d
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Då lär hon ju redan ha ljugit för dig.

Sedan ska jag vara väldigt obekväm och fråga varför du ger dig in i affärer när du själv känner till dina svagheter. Jag gör gärna en god gärning, och kan sponsra med pengar, men det gör jag genom en tillförlitlig organisation, och jag är inte ö h t intresserad av att sponsra någons dåliga beteende eller någon annans hästhållning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 778
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 378
Senast: mars
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 706
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp