Hästägare och arbetstider

kolblakkur

Trådstartare
Vad hade ni valt:
a) jobba 65% med två helger i rad. På helgerna är det heldagar 8-20. Bra schema ifall man har häst. Lite möjlighet att jobba extra.

b) Jobba 100% måndag - fredag. Dvs inte lika bra för hästägare.

Sv: Hästägare och arbetstider

Det beror ju på vad lönen ligger på?

Jag hade valt 65% med en grundlön på 70.000 eller mer :d

Men med mitt nuvarande jobb är det 100% som gäller för pengarna måste ju in. :grin:

För mig hade det passat super att jobba 65 % och då gärna mycket helg. Du får väl räkna ut hur mycket mindre du tjänar på 65 %. Det kanske inte är så stor skillnad eftersom du inte har ob och sådant på dagtid i veckorna.

Skiljer det 6000 kr efter skatt hade pengarna styrt mig. Leidghet i all ära men det föder ingen häst. Förr när jag jobbade inom vården jobbade jag natt och var ledig mkt, men vad hjälper det när man bara har ut 10k efter skatt? Det har man ju inte råd att göra nåt för så vad ska man med den ledigheten till...?

Jag hade antagligen valt mån-fre jobbet om det ger betydligt mer betalt och om det är typ 7-16 tider att jobba.

Men sen beror det ju även på hur ditt liv ser ut i övrigt?
Klarar du dig på lönen som blir av att du arbetar 65%?
Har du pojkvän/sambo/man som jobbar på vardagarna?

Som mitt liv ser ut med sambo nu skulle jag inte vilja jobba mkt helg, det är ju då han är ledig och jag vill och har tid att umgås med honom.

Om du känner att du har råd att arbeta 65% och ändå kunna göra det du vill med den lönen så skulle jag överväga det.
Allt i livet är ju inte pengar, men det är inte heller roligt med massor av ledig tid och inte ha råd att göra roliga saker för då blir det ju ändå ingen kvalitetstid.

Jag jobbar 65%, är ensam om alla utgifter.
Med hästen på gården & eget foder fungerar det. Jag skulle aldrig klara att ha henne uppstallad rent ekonomiskt med dom utgifter jag har i dagsläget.
Det är kämpigt i bland men det är värt det eftersom jag kan utnyttja dagsljuset 5 dagar av 7.

Jag har med flit börjat utbilda mig till något som kommer resultera i ett 7-16 måndagtillfredag-jobb. Efter att ha jobbat en massa helger och nätter i flera år inser jag att jag inte är konstruerad för det. Visst, OB i all ära men det passar inte mig att jobba så. Har en foderhäst som kommer åka hem i vinter men planen är att skaffa en egen när jag har läst klart om det löser sig med jobb då. Står i ett stall med 8 andra, så det är alltid någon som är ledig på dagen och kan ge hästarna lunch, och jag dör inte av att rida med pannlampa under vintern.

Vad hade ni valt:
a) jobba 65% med två helger i rad. På helgerna är det heldagar 8-20. Bra schema ifall man har häst. Lite möjlighet att jobba extra.

Skulle ekonomin hålla för det så skulle jag absolut jobba 65%. Jobba helg är ingen big deal alls tycker jag. Det har jag gjort i en herrans massa år (också 12-timmarspass)och det skulle jag definitivt inte backa från om jag var tvungen att göra det igen. Nej, det skulle vara ekonomin som hade bromsat för min del tyvärr.

Vadå inte lika bra för hästägare? Jag hade lätt valt 100% måndag-fredag. Då har du alla helger lediga = tid att festa, umgås med vänner/pv, tävla osv osv. När det dessutom skiljer 6000 kr i lön så hade det också varit avgörande. Vi bor i Sverige = mörkt vinterhalvår, men du kan väl ta transporten till ridhus 1-2 gånger under mån-fre? Lägga in 1-2 vilodagar under dessa dagar och sedan kunna rida hela helgen i ljuset. Jag hade lätt valt detta alternativ!

För mig är det nog lönen som styr. Hinner med hästarna skapligt ändå eftersom jag har dom hemma på gården. Idag jobbar jag 100% med liknande tider som alt.1. Jobbar 2 helger i rad - ledig två i rad - jobbar 2 helger och sen ledig 4 helger i rad.

Jag hade valt 100% mån- fre. Det är ganska tjatigt att jobba helger tycker jag, särskilt som hästägare om man ska iväg på något. Idag jobbar jag 90% alltid mån- torsdag och sen var 4: de helg. Ett helt ok schema för hästägare, blir ju bara en arbetshelg i månaden.

Sen är ju 6000 ganska mycket pengar.

Hade det gått runt för mig med 65% hade jag helt klart kört på det!
För mig betyder frihet mer än pengar. :)

Beror på om ekonomin hade gått runt på 65%, men jag hade nog valt att jobba 100%, och behöver man inte de där 6000 till ekonomin kan man ju ha ett saftigt sparande istället.

förstår inte hur någon kan klara sig på 65% räknat på vad lönen är i genomsnitt inom vård yrket.

Jag hade personligen lätt valt dagtids jobbet på hundra om det var min enda inkomst.

Hade jag klarat mig på 65% hade jag gjort det. Har klarat mig utmärkt på 75% men då har det varit natt+helg, dvs en del ob. Min dröm är att jobba ca 50-65% på dagtid, vardagar men såvida inte min man lyckas få ett fantastiskt välbetalt jobb är det nog kört :p

Att jobba helger är fruktansvärt osocialt. Det tänker man inte på när man börjar utan först när man inser att när kompisen har fest -då jobbar man, när klubben har tävling -då jobbar man, när en bra tränare kommer till stan o håller kurs -då jobbar man. När alla andra i stallet skall ut o rida -då jobbar man....

När man inte jobbar, dvs mån-fre -då jobbar ju alla andra :confused: Så står man där rätt ensam...

Jag jobbar rullande skift, på 6 veckors perioder, heltid givetvis. Jag jobbar 2 helger av 6, o då är det 12h pass fre-sön. Totalt osocialt och hästarna har jag således inte ork med dessa 2 helger. Men jag kommer nog inte byta till dagtid inom överskådlig framtid. Pengarna på skift är bra och framförallt är det så härligt att kunna rida i ljuset på dagtid på vintrarna! Och så får jag väl erkänna att jag behöver sovmorgnarna. Jag blir galen av att gå upp 4.30 varje morgon mån-fre :D För min del ger skiftet kanske 4-5000kr mer varje månad mot dagtid.

Det finns både för o nackdelar med att jobba obekväma arbetstider, det bästa är att pröva o själv se.

Jag tycker nog heltidsjobbet är mer lämpligt för hästägare än 65%jobbet, men det är mest för att Jag inte hade orkat rida efter ett 8-20 pass, och jag låter inte mina hästar stå två (eller fler) dagar i rad när de är i träning.

Sen så är både pengar och socialtliv rätt så viktigt för mig.

Vad hade ni valt:

För mig gäller alteranativ B. För mig är det bäst som hästägare eftersom jag inte skulle ha råd att hålla häst på alternativ A.

/Lizzie

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 208
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025