Hästägare mötte varg i Göteborg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästägare mötte varg i Göteborg

Jättekul :crazy: Speciellt den dagen då en hund, ett föl eller annat djur blir attackerat.

Det är då konstigt att det blir en jäkla uppståndelse så fort vargen visar sig i närheten av de större städerna. De som bor i tex Värmland och Dalarna ska ju bara gilla läget... Ska vi ha varg i landet så ska dom få röra sig fritt, annars kan det vara.
Jag blir fullkomligt tokig på "inte på min bakgård"-mentaliteten :mad:

Obehagligt? Det är ju jättehäftigt!

Det finns ju en anledning till att vi utrotade dom en gång i tiden....

Visst kan man sätta rovdjurstängsel runt hela gården men nu är det ju någon idiot som har fått för sig att man inte får ha för starka aggregat, så det kommer ju att bli fler såna här nyheter framöver - vilket kommer leda till ökad tjuvjakt eftersom folk vill ha sina tamdjur i fred.

Mmmm, jag håller med.
Har också haft varg på gården och som knatade genom hästhagarna när hästarna var ute.
Varken jag eller hästarna brydde sig ett dugg om den. Var väl mest jag som var fascinerad av detta vackra djur.
Den var sannerligen inte ett dugg intresserad av hästarna kan jag säga trots ponnyer i hagen.
När jag kom gåendes mot dennes riktning med vattenhinkarna för att fylla på vattnet fick den bråttom därifrån.
Det är ju också skillnad på friska djur och sjuka djur....

Det är då konstigt att det blir en jäkla uppståndelse så fort vargen visar sig i närheten av de större städerna. De som bor i tex Värmland och Dalarna ska ju bara gilla läget... Ska vi ha varg i landet så ska dom få röra sig fritt, annars kan det vara.

Håller helt med!!:bow:

Det finns ju en anledning till att vi utrotade dom en gång i tiden....

Men vilken var den anledningen egentligen?
Myter och okontrollerad jakt?
Sämre möjligheter att stängsla in husdjuren ordentligt?
Det faktum att många barn gick ensamma genom skogen till t.ex. skolan flera km (mil?) varje dag? Det senare förekommer väl knappast nuförtiden... ;)

I de trakter jag bor fanns en förvildad tamvarg (bara en sådan sak!:crazy:) för drygt hundra år sedan som tydde sig till människor på ett farligt sätt, men hur många totalt har egentligen råkat illa ut för normala, vilda vargar?

Japp, jag kan möta varg när jag rider i skogen, men det har tyvärr aldrig hänt.

*kl*

Det är konstigt att folk fortfarande inte har någon verklighetsförankring. Jag vet ett flertal hästar som skadats svårt av lösspringande hundar - i vissa fall så svårt att de måst avlivas - men bara hört om en häst som dödats av en varg i modern tid (ensamgående gammal shettis som gick lös på gården).
Både hästar, hundar, vuxna och barn dödas varje dag i trafiken, sätter du dig i bilen och ska köra transport så utsätter du hästen för större faror än att bo i vargtrakter. Kanske dags att se lite realistiskt på verkligheten?

F.ö. så hoppas jag att den där förvirrade vargen inte är en produkt av sönderskjutningen av flera flockar, å andra sidan har man då fått någon att skylla på och det är inte vargen som ska bära hundhuvudet ...

Visst är det så att ingen människa har blivit dödad av varg på över 100 år?
För en tid sedan blev en man anklagad för att ha slagit ihjäl sin fru men det visade sig att hon blivit ihjälslagen av en älg! Ska vi nu utrota alla älgar för de är ju farliga?! För att inte tala om björnar, de har ju också haft ihjäl ett par jägare och bärplockare.
Live and let live

Håller fullständigt med dig..Sorgligt med synen på varg. Ingen större risk att vargen tar häst, och definitivt inte vuxna friska hästar. Hundar får man hålla koll på om man vill ha dom kvar. Annars är väl risken för att få den överkörd osv bra mycket större ään att en varg tar dom. SUCK!

Jättekul :crazy: Speciellt den dagen då en hund, ett föl eller annat djur blir attackerat.

Det finns faktiskt koppel till hundar.Eller inhägnade trädgårdar.
Och i de områden med varg så tycker jag faktiskt jägare inte ska släppa sin hund lös i jakt.Men det är ju fritt val.

För att inte tala om björnar, de har ju också haft ihjäl ett par jägare och bärplockare.
Live and let live

DElvis knapp.

Jägarna och även dess hundar ska nog vara lite mer rädda för sig själva än vad de är för vargen.

2-3 jägare varje år brukar falla offer för någon annan jägares kula.
Likaså deras hundar, fler skjuts av jägare än vad som blir tagna av varg.

När får vi se en av jägare sönderskjuten hund på bild i media, som tydligt visar hur farlig jakt är?

Sedan är faktiskt vargen ett rovdjur(det enda?, iaf ett av få) som naturligt är extremt skyggt för människan och har inte oss som tilltänkta byten, till skillnad från ex tigern, .

Kan inte annat än att instämma. Jag blir lite trött när jag hör om upprörda människor, och framförallt jägare, som verkar se vargen som ett av de största samhällsproblemen som vi har.

Nu kommer det säker komma någon som säger att -ja men det är lätt å säga när man inte bor i vargområde. Men jag tycker faktiskt att vargen har lika stor rätt att leva i dessa områden som människan. Vill man inte dela skog och mark med dessa kan man ju välja att inte bosätta sig där? Det är väl dessutom ingen rättighet att få ha hunden lös. Jag skulle aldrig få för mig att släppa min hund i närheten av trafiken...

Såg för övrig dokumentären på svt om vargen och av vad man kunde se där så verkade vargen väldigt skygg. Jägarna fick ju knappt nån inom synhåll och erkände själva att det var svårt. Så så värst rädd behöver man nog inte vara.

Jag vet vem detta är, jag har häst inte långt därifrån, min kollega bor granne(vargen travade helt oberörd genom hennes lilla gård häromdgaen), den tog en hund en mil därifrån, ni har INGEN aning om vad ni pratar om innan ni själva har varit med om ett möte med en varg som är större än en shetlandsponny som kommer i full fart mot er, där du står med två hästar, varav en just en shatelandsponny den andra ett hög dräktigt sto (fölar om en månad, kul att inte kunna släppa ut dom).. NI förstår inte den känslan, den gär vargen har strukit runt i drygt tre veckor, är helt orädd för folk eller hundar. Så innan ni uttalar er om vargjakt eller inte vargjakt, sätt er in den situationen.. Och ni som menar att ni inte skulle släppa er hundar nära trafiken, har ni hästarna i innerstan då också?!?! Det är inga problem för en varg(oftast är dom fler just för att de vill bara att ni ska se den ena, dom andra väntar i bakhåll) att ta hästar upp till stl C-ponny.. Det är en fruktansvärd känsla att möte ett rovdjur som är helt orädd för er, den här tjejen skrek i över fem minuter utan att vargen ens tittade åt ett annat håll, utan först även när hennes gubbe stod och skrek på den vände den sig om och gick sakta där ifrån, totalt orädd. Det är det här som är problemet, vargar som är totalt orädda, det är dom som kommer orsaka problem. Jag håller med, vargen är en del av viltet i sverige men problemdjur som dessa är måste göras något åt. Viltstängsel, ja visst det är en lösning men eftersom aggregatreglerna ändrades from i år av EU blir det svårt..

Ursäkta felstavning etc men skrev i lite stress och press, det här var en läbbig känsla..=/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Än en gång söker Bertil Forsberg, tidigare ordförande i Jägareförbundet Värmland, skyddsjakt på en varg i Rackstadsreviret. Vargen är...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nedan finner du information om den svenska truppen, deltagarlistor, regler, tidsprogram, TV-tider, kontaktpersoner och länkar för...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama