Hästägare bryter mot lagen – försvarar sig med väderprognos

Hästar i Ystad hålls utomhus utan tillgång till skydd. Ägaren försvarade sig med milda väderprognoser, men länsstyrelsen bedömer bristerna som allvarliga och kräver åtgärder.

Alltså, jag är mycket väl medveten om att vissa raser ”klarar” sig bättre än andra med tex tjock päls, mkt foder blabla. Men jag skulle aldrig någonsin kunna ha samvete att ha ute mina hästar 24/7 UTAN skydd. När jag för över 20 år sedan byggde första skjulet på första egna gården och upptäckte hur mkt hästarna använde detta året om, nästan mer på sommaren än vintern så byggde vi genast skjul i alla hagarna så det finns plats för alla att söka skydd. Hur kan man ha samvete att låta hästarna gå utan skydd i alla väder? Stekande sol är lika hemskt som isande kyla. Det finns en gräns för hur mkt täcke klarar stå emot väta också.

Alltså, jag är mycket väl medveten om att vissa raser ”klarar” sig bättre än andra med tex tjock päls, mkt foder blabla. Men jag skulle aldrig någonsin kunna ha samvete att ha ute mina hästar 24/7 UTAN skydd. När jag för över 20 år sedan byggde första skjulet på första egna gården och upptäckte hur mkt hästarna använde detta året om, nästan mer på sommaren än vintern så byggde vi genast skjul i alla hagarna så det finns plats för alla att söka skydd. Hur kan man ha samvete att låta hästarna gå utan skydd i alla väder? Stekande sol är lika hemskt som isande kyla. Det finns en gräns för hur mkt täcke klarar stå emot väta också.
Håller med. Mild vinter än så länge, javisst. Men samtidigt är det regnigt och geggigt. Vilken häststackare vill stå i strilregn dag och natt? Mina går ute 6-20:30 och det känns alltid bra att de får komma in och torka upp och vila om nätterna.

Håller med. Mild vinter än så länge, javisst. Men samtidigt är det regnigt och geggigt. Vilken häststackare vill stå i strilregn dag och natt? Mina går ute 6-20:30 och det känns alltid bra att de får komma in och torka upp och vila om nätterna.
Ja, jag bor ju också i Skåne och blåsten här är HEMSK, lägg till regnet på det liksom..Det visar alltid inte så kallt på graderna men det blåser ofta och mycket. Kan inte tänka mig det blåser mindre i ystad området precis. Mina hästar är alltid tröttare när de kommer in efter en blåsig dag. Kan inte vara så kul för denna personens hästar att mest troligen inte ens ha en torr plats att lägga sig på?

Jag red ett tag i ett stall med ca 20 Islandshästar. Fantastiska hagar, riktigt bra ligghallar med ordentligt med plats … som aldrig användes … utom på sommaren då alla hästar stod inne.

Det var som ägaren sa … jag tycker det är jättebra med regler kring ligghall, men mina hästar uppskattar ligghallen mest sommartid.

(Eller som hen uttryckte det - varför finns det inte lag på ligghall sommartid då hästarna verkligen behöver det?)

Jag red ett tag i ett stall med ca 20 Islandshästar. Fantastiska hagar, riktigt bra ligghallar med ordentligt med plats … som aldrig användes … utom på sommaren då alla hästar stod inne.

Det var som ägaren sa … jag tycker det är jättebra med regler kring ligghall, men mina hästar uppskattar ligghallen mest sommartid.

(Eller som hen uttryckte det - varför finns det inte lag på ligghall sommartid då hästarna verkligen behöver det?)
Mina tas in på nätterna även sommartid.

Håller med, det är lika viktigt på sommaren. Vissa hästar har det hemskt som släpps ut på bete utan möjlighet att ta skydd från insekter och värme.

Våra sover och är i ligghallen ex antal timmar året om. Lite mindre på sommaren och mer på vintern så det är nog väldigt individuellt när var och hur hur hästar använder ligghallen. Min är en riktig fryslort och trots tjocka täcken så häckar han gärna i ligghallen när det blir kallt. När han var unghäst hittade jag honom själv längst in i ligghallen medans dom andra stod vid fodergrindarna och väntade på att dom skulle öppnas flera hundra meter därifrån..

Vintertid är det självklart de ska ha ordentliga ligghallar och uppvärmt vatten.
Sommartid är träd helt perfekt. Som ger skugga. Beroende på vad det är för träd kan det vara bra stängsla in det så det inte gnagas eller klias mot.
Skiftar sommarhagar och har vissa utan skydd alls. Undviker ha häst där om vädret är för gassande. Däremot är de perfekta precis i början av sommaren när hästarna förfarande går in på nätterna. Bästa sommarhagarna får man traska en bit till.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Inspektionen på hästgården visade flera allvarliga brister. Nu kräver länsstyrelsen skärpning. Den 3 april i år genomförde länsstyrelsen...
Svar
0
· Visningar
934
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Länsstyrelsen kräver att en hästägare i Säffle kommun omedelbart ser till att hästarna har tillgång till skydd för väder och...
Svar
0
· Visningar
805
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka