Häst utan någon respekt för människor

Sv: Häst utan någon respekt för människor

Inom Pat Parrelli NH har du ju en "stege" att gâ efter för att se hur utbildade olika personer är. Börjar med level 1 osv. Tycker att det är värt att du tar kontakt med nâgon, är dom seriösa borde dom kunna sina egna begränsningar och säg ifrân om dom tycker att dom inte har kunskapen till det hela. Och skriv ett kontrakt om det känns bättre, tycker inte att det vore konstigt... Visst är det sâ att det i slutändan är du som ska funka med din häst, men det kan vara lättare för hästen att träna med en annan person och att ni sedan fortsätter tillsammans... alltid jobbigt när saker och ting inte funkar fast man sâ gärna vill. Ibland är det ju som med männsikor ocksâ, alla passar inte med alla... Hoppas du hittar en lösning! *hâller tummarna*

jag vet att många tycker att jag ska anlita en tränare. Men jag vill inte ta den risken att hon slår ihjäl tränaren. Hur bra än tränaren är, så är detta en häst som går till anfall. Jag har haft henne i en rundcorall och när hon inte kunde hoppa över staketet gick hon till attack.

Om jag ändå skulle anlita en tränare skulle jag behöva upprätthålla ett "vattentätt" kontrakt där jag frikskrivs från alla skador som hästen kan orsaka tränaren. Hur många tränare skulle tycka att det var intressant att träna en häst på dom villkoren? Och som jag har påpekat tidigare - det spelar ingen roll om hästen tillslut sover i tränarens knä, sålänge jag kommer ihåg hur hon var innan så är jag rädd för henne. Och jag har inget taskigt minne - och det har inte hästen heller...
Var du säker på, att "de riktigt duktiga människorna" vet vad dom håller på med, och tar eget ansvar för vad dom gör. Din häst är inte den första, om man säger så. Varför inte PM:a till och kolla med Antti, "en av dom duktiga"?
Vem vet, det går kanske att fixa till både häst och dig (rädslan)!

LIA

Hej! Jag heter Therese & läste ditt meddelande. Jag & min häst tränar för en western/NH-tränare, vi började med det i somras. jag trodde att jag hade ett bra ledarskap över henne, men skenet bedrog. Vi började träna precis som som vildhästarna gör i flocken. Pär, som min tränare heter, hälsade på min häst, tog tag i repet ( grimskaftet) och "slog" min häst på bakdelen så hon flyttade undan. Hon protesterade inte ett dugg eftersom hon inte kände honom, inte hade ngt ledarskap över han. Detta är svårt att förklara men nu räcker det att jag visar och pekar med handen så går hon framåt, runt mig, stannar( genom att jag pekar mot bakdelen så hon svänger undan med den och stannar med huvudet mot mig, för det är ju huvudet jag vill ha, inte baken) Jag råder dig till att ta kontakt med en tränare inom detta för det är inte lätt att klara av ensam om man inte vet hur man ska göra. Det vore synd att avliva hästen för ett sådant, egentligen, litet problem. Hoppas du fick lite hjälp. Hälsn, Therese

jag tycker absolut att du ska anlita en tränare!
Din häst och du har ju en relation, hon/han vet vad du går för och ser sig själv som ledaren över dig. När du arbetade i rundcorall sa du till hästen att, nu ska jag bestämma över dig. Men det gick den inte med på, för du har aldrig krävt ngt innan. det är klart att den protesterar. men en tränare som hästen aldrig har sett eller träffat innan, har ingen relation med hästen och kommer då in som en främling i flocken. En främling som går på direkt och bestämmer. Jag lovar dig, hästen blir så ställd att den lyder.

Min häst var likadan men min tränare hjälpte mig med detta. Visst protesterade hon när jag skulle försöka sedan men nu fick jag hjälp och visst precis hur jag skulle göra så det blev mycket lättare. Idag är hon en helt annan häst. Med hjälp av kroppsspråket talar jag med henne på ett språk som hon förstår.
Du kan ju iallafall prata med en tränare och fråga vad den tycker att du ska göra, det är dumt att försöka sig pångt alldeles själv.
Hälsn, Therese :)

Mhiloy skrev:
jag tycker absolut att du ska anlita en tränare!
Din häst och du har ju en relation, hon/han vet vad du går för och ser sig själv som ledaren över dig. När du arbetade i rundcorall sa du till hästen att, nu ska jag bestämma över dig. Men det gick den inte med på, för du har aldrig krävt ngt innan.

Som jag har skrivit innan arbetar jag alla mina hästar med NH, även denna hästen. Allt har fungerat bra ända fram till en dag när det slog slint i huvudet på hästen.

det är klart att den protesterar. men en tränare som hästen aldrig har sett eller träffat innan, har ingen relation med hästen och kommer då in som en främling i flocken. En främling som går på direkt och bestämmer. Jag lovar dig, hästen blir så ställd att den lyder

Vi började träna precis som som vildhästarna gör i flocken. Pär, som min tränare heter, hälsade på min häst, tog tag i repet ( grimskaftet) och "slog" min häst på bakdelen så hon flyttade undan. Hon protesterade inte ett dugg eftersom hon inte kände honom, inte hade ngt ledarskap över han.

Jag har haft en sådan hästkunnig "främmande" människa ute, men det slutade med att han fick släppa henne då hon sparkade och slog efter honom. Dock ingen NHtränare, utan en duktig hästvan människa som skulle leda ut henne till hagen.

I vilken hästflock går ledarhästen undan direkt för en främling som försöker ta kommandot? Den flocken har jag aldrig sett...
Min erfarenhet säger mig att en väldigt dominant häst ser sig själv ha ledarskapet över alla tills motsatsen är bevisad.

Det vore synd att avliva hästen för ett sådant, egentligen, litet problem.

Så du menar att om en häst sparkar mot en med avsikt att träffa, är det ett litet problem? Jisses...

Jag har bokat tid hos SLP på torsdag morgon. Om det är någon som känner att dom kan ta hand om henne så kontakta mig innan dess.
Känns inte bra att avliva en frisk häst, men mitt och andras liv är viktigare än hennes.
Jag får inte heller ut försäkringspengarna, men det är ett mindre problem. Det finns inget pris på människoliv.

Jag har svarat följande till dig:
Var du säker på, att "de riktigt duktiga människorna" vet vad dom håller på med, och tar eget ansvar för vad dom gör. Din häst är inte den första, om man säger så. Varför inte PM:a till och kolla med Antti, "en av dom duktiga"?
Vem vet, det går kanske att fixa till både häst och dig (rädslan)!
Ingen reaktion!?

LIA

Visst reagerade jag, har bara inte svarat..

Så länge jag har ett minne av att hästen har sparkat mot mig, så kommer jag inte att lita på denna hästen. Och jag har inte kvar hästar jag inte litar på.
Det vore ju toppen om en "duktig människa" skulle få fason på henne, men det skulle inte förändra det att jag aldrig skulle låta någon annan hantera henne eller hantera hästar i dennes närhet.

Om du hade en häst som har lagt ut riktade sparkar mot två av dina bästa vänner (som är mkt hästkunniga) och även mot dig själv, skulle du vilja ha kvar hästen på din gård där din familj och andras barn vistas?

1 Varför inte låta någon annan prova hästen innan du avlivar den? "Riktigt duktig människa" har jag gett ett exempel på. Det finns fler på NNHA:s hemsida.

2 Det är svårt att själv inse, att man inte är bäst, inte gör allt på rätt sätt osv. Om svaret på problemet ligger hos dig eller hästen, vet inte jag.

3 Att "jobba mycket NH" förstår jag inte riktigt. "Är" man inte NH, så fungerar inte praktiken heller. Om du förstår, hur jag menar.

4 Nej, en sån häst ville jag inte ha kvar. Har dock svårt att se den utvecklingen hos en häst här. (Inte kaxig)
Däremot skulle jag, om det hände, låta någon av dom duktiga NH-människorna ta sig an hästen, för att om möjligt få fason på den. Ligger felet hos mig, är det orätt att straffa hästen.

5 Sak samma hur dominant hästen är, man måste ha det i sig, att man är den starkare och att man tydligt kan förmedla detta till djuret (samma med hundar t ex).

LIA

Att lämna bort en häst för träning kostar en hel del pengar, och eftersom jag inte vill ha hästen kvar lägger jag inte dessa pengar på henne. Jag har haft henne på annons, men det är ingen som vill ta sig an detta problemet.

Det där med att "jobba med" och att "vara" NH tycker jag är sak samma, bara en formuleringsfråga (där det första alternativet är mer språkligt korrekt. ;) )

Jag är inte bäst på att hantera hästar, det påstår jag inte heller. Men eftersom denna häst har varit sådan till och från sedan födseln så ligger inte felet helt hos mig. Jag har fem hästar till som fungerar utmärkt vid all hantering.

Jag anser inte att jag straffar hästen genom att avliva den. Jag förkortar bara ett liv där hon känner sig felplacerad som promenadhäst.

Det där med att "jobba med" och att "vara" NH tycker jag är sak samma, bara en formuleringsfråga (där det första alternativet är mer språkligt korrekt.
Ska vi vara petiga, så är ingetdera språkligt korrekt. :o
Bortsett från det, så är det nog sakligt mer rätt att "vara NH" än att "jobba med NH".

Jag anser inte att jag straffar hästen genom att avliva den. Jag förkortar bara ett liv där hon känner sig felplacerad som promenadhäst.
Uff, jag ser avlivningen som ett straff för dåligt uppförande. Hon kanske skulle älska att få vara promenadhäst någon annanstans?
Men jag förstår att du sitter i en knipa. Har du PM:at Anntti?

LIA

Jag har inte tagit kontakt med Anntti, och jag kommer inte att göra det heller i detta fallet.
Kl 09:00 imorgon har jag en tid på SLP och jag kommer inte att ändra mitt beslut.

Men tack alla för era synpynkter!

nu vet jag inte hur pass mycket du har jobbat me hästar i rundcorall, men om man inte vet hur man ska göra är det farligt att ge sig in på det. anldningen till att hon gick till anfall (tror jag av det jag läste) är för att du helt enkelt utmande henne. (i hennes ögon, behöver inte kanske varit din avsikt) du har alldeles rätt att du inte ska utsätta ditt liv, du behöver hjälp.om du inte hittar någon som kan hjälpa dig och det inte löser sig kanske avlivning är det bästa. Men hör runt, kolla om det finns någon tränare som tar emot hästar som din.. hoppas det löser sig!

Ojojojoj
För mig låter det som om hästen är rejält olycklig av någon anledning. (obs ja anklar dig inte för att miss sköta henne)
Hon verkar nästan rädd för människor, och att hon tar ut räddslan i ilska. JAg skulle vilja veta vad som hänt henne innan. Men det verkar absolut inte omöjligt att få rätt på henne. Därimot är det nog inget man gör över någon timme...

Om jag hade haft någonstans att ha henne så hade jag tagit henne. Men nu bor jag i lägenhet och ja tror att hästhimlen är bättre än min balkong.

Men jag måste också stödda dig i ditt beslut om att ta bort henne om du inte hittar någon som kan ta henne. Bättre att veta att hon har det bra i hästhimlen än får börja vandra runt i olika stall och tillslut fara illa pga okunskap. starkt gjort av dig! inte många som är så starka att dom vågar ta bort en frisk problem häst.

Hej MII !
Jag har varit med om en sådan häst en gång
Hon sparkade och gick till anfall helt oprovocerad och blev obehaglig att hantera efter att ha varit en energisk men ändå snäll
En häst är ju bara en häst som oxå, liksom vi människor kan bli psykisk sjuka av olika anledningar (tumör,arv m.m.) i sådana fall finns det inte så mycket att göra än att kosta på sig röntgen utredningar m.m. eller ta bort .
Du själv måste nog fatta detta svåra beslut och kunna avgöra om nåt har slagit slint i huvudet och om hon är farlig för människan.

Svårt att säga om hon klarade sig till himmelen :crazy: , men hon är iallafall avlivad nu..
Dom är duktiga på SLP, bättre än att avliva hos veterinär.

Det var inte kul, men jag måste säga att det är en lättnad att gå ut i stallet och slippa vara rädd. Däremot så är en av mina valacker deppad nu, han gick runt på gårdsplanen i morse och letade efter henne och nu står han i hagen och gnäggar efter henne. Men det går nog över snart, det finns många bra homeopatiska medel och framförallt bachmedel som kan hjälpa honom.

Oj då det här låter inte alls bra, förstår att du blir frustrerad. Innan du gör något förhastat, så tycker jag att du skall ta henne till en kiropraktor, hon kan ha ont någonstans när hon rör sig. Det kan vara skillnad på när din mamma sitter på henne och när du sitter på henne, ni kanske belastar henne olika, därför reagerade hon kanske som hon gjorde när din mamma red henne. Detta är bara en teori som jag har, men jag tycker absolut att du skall kolla henne. För både hennes och din skull.
Om det inte skulle vara någonting fel på henne, så kan man sedan se på om det har hänt någonting som har fått henne att tappa respekten för dig, för en häst som går på dig och sparkar mot dig visar ingen som helst respekt. Om du känner dig handfallen och inte kommer någonstans med henne så tycker jag att du skall ta hjälp av någon erfaren NH-tränare.Lycka till. :bump:

Jag håller med dig fullständigt med att man ÄR NH. Det går inte att JOBBA MED NH, hästen märker detta direkt. Det kommer inifrån och har enbart med dig som person att göra. :bow:

om du läser hela tråden så ser du dels att jag själv är Equiatriker och vet att hästen inte har fysiska problem utan bara mentala.
Sen så hade du också sett att hästen numer är avlivad.

Hej Mil..
Såg att du hade fattat ett beslut och det var nog rätt.
Hon mådde nog inte bra heller och din valack glömmer med tiden.
Den som jag känner till hade oxå en nära vän och det tog ca 3 veckor innan den gick med de övriga ordentligt.
Jag hoppas att man inte kommer att få uppleva en sån förändring hos sin egen häst. Jag känner med dej ! och har sett det med egna ögon så jag förstår din känsla. Lycka till med de övriga..

Och alla ni andra "man kan inte lösa allt med NH" :mad:

Tack för ditt stöd! Skönt att höra att det finns de som tycker att man har gjort rätt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 462
Senast: skuggi
·
5
Hästhantering Mitt sto har annars gått rätt in i tarnsporten med förra ägaren och även med mig de gånger vi kört, ett par gånger då. Har haft henne i...
2
Svar
20
· Visningar
3 382
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har fått problem med en av mina hästar :( Hon har fått för sig att hon ska leva rövare i transporten. Igår tog hon priset när hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 013
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar