häst utan ägare

Sv: häst utan ägare

Är det en edelweiss så borde hon väl vara renrasig. Jag vet att dom brännmärker tyrolerhaflinger i Österrike och Danmark.

Men ni har inte kollat chipnumret? Det är ju det som chippet är till för, att man ska kunna kolla upp hästen :)

Edelweissen i olika former används som brännmärke på många ställen i världen, och är inte alls någon garanti för att det är en renrasig haflinger. :)

En hästsko användes som brännmärke i någon av de gamla DDR-staterna i Tyskland, men jag minns inte vilken. Den Silva som jag kände tror jag hade ett sånt brännmärke, men det spelar ju mindre roll, eftersom det inte är hon.

Men jag säger som övriga, hoppas på att chipmärkningen ger något!

jag har faktiskt inte tänkt alls rationellt och inte funderat så mycket på chipmärkning. jag VET ju inte ens om hon är chipmärkt. men som sagt, på måndag kommer veterinären hit och då ska vi passa på att leta efter ett eventuellt chip.

är du heeelt säker på att den silva inte finns längre??

Ja, tyvärr! Jag minns att jag fick ett brev om det, skrivet på fint brevpapper (jag var då registrator i SHF). Så det är jag helt säker på.

Men hon kan inte möjligen heta Silvia och vara född 1999? Fast nej, förlåt, den hästen ser jag ju är svenskfödd, och alltså inte brännmärkt ...

nä, silva är iaf över tjugo, det är jag ganska säker på, kanske t.o.m äldre än vad jag tror. hon är rejält svankryggig och ja, ser liksom gammal ut helt enkelt.
dock är hon pigg och alert i sättet.

tack så mycket för länken :bow:
tyvärr så var det ingen jag kunde säga att "den där är det"..
men jag får försöka kolla lite noggrannare under all päls.

Av de fem haflingerstona vid namn Silva i Blå Basen är fyra utländska och den femte (hon född -88), som ägdes av en bekant till mig, dog för flera år sedan, så det är tyvärr inte till någon hjälp.

Fast eftersom hon är brännmärkt så kan hon ju vara någon av de utländska och importerats till Sverige :confused:

Precis! Det finns ju 3 stycken Silva som har okänd uppfödare, ålder osv.

Klipp pälsen över brännmärket så går det att så betydligt enklare. Inget hästen lider av att den lilla fläcken blir "kal".

Kontakta ordförande i Gemlaortens stallklubb, www.gosk.se det hon inte vet om folk och fä i Gemla är inte värt att veta ;) Hälsa från den nyblivna tvillingmamman så vet hon vem jag är iaf :)

/Vilya

Men denna Silvia har fått 7-8 föl, vilket ingen av de i länken har fått (förutom hästen f. -88).

tar man bort hästen via lantbrukstjänst så frågar de inte ens efter ett pass. Även om man enligt lagen måste ha det. Så bli av med hästen blir inte så svårt precis, värre om det blir konsekvenser efteråt.
Hoppas det löser sig.

Jag har sökt runt som en galning med infot jag fick av dig.
Inte hittat någonting alls.

Har nog vart inne på alla föreningar i världen som existerar, men inte hittat något alls!

Kan du inte lägga ut foto på hästen samt foto på märkningen blir det kanske lättare för folk att hjälpa dig?

jag har ett haflingersto ståendes här hemma hos mig. hämtade henne sommaren -09.
ägaren och jag skrev avtal, ägaren hade bara en upplaga och skulle skicka en kopia på kontraktet till mig.
efter detta har jag inte varken sett eller hört något alls ifrån ägaren. jag har inga kontaktuppgifter till henne å det enda jag hade var ett telefonnummer som sen slutade fungera. hon har mitt personnummer, dåvarande adress och telefonnummer så hon borde inte ha så svårt att få tag i mig.

Har sett detta först idag men

Silva född -88 i Blå Basen

är stambokförd i Sv Haflingerföreningen, SHF, därav numret 339

Hon har inte okänd uppfödare och okänd uppfödare, det är sånt som Blå Basen skrivet på alla haflinger registrerade i SHF före 2008 när SHF/SH flyttade över uppgifterna tilll Blå Basen (från Rulle)

Denna Silva är född i Sverige och ägaren då stamboken trycktes = uppfödaren. Denne är idag en mycket gammal man som inte längre har kvar några hästar, men han lever och han har barn som kanske kan ge upplysningar om vart han sålt Silva. Ägarbyten ska ju rapporteras till registraturen, dvs Eldfuxen fram till 2008-12-31, därefter SH, men många struntar ju i detta men du kan åtminstone fråga dem. Eldfuxen visste något, verkar det, har ej pratat med henne, men fråga SH eller SHF.

Han bor i Braås - SMÅLAND.

Detta sto är alltså fött i Sverige o kan inte ha någon brännmärkning. Dock är ägare/uppfödaren dansk o köpte haflinger från Danmark, det kan ev var vara nån annan med liknande namn. Han hade en hel hop med haflinger som hette Silvia, Sil...mmm. Nån av dessa kan ha ett brännmärke.

Jag tror inte att ett så gammalt haflingersto är chippat.

Silva 339 är enligt stamboken ljusfux med vit man och svans, har bläs o snopp och är alltså 22 år. Om tecknen stämmer kan det väl vara värt att kontakta uppfödaren = ägaren 2004

:idea:

hästen heter Silva, hon är renrasig, har en brännmärkning..
hon stod nånstans utanför växjö, ....

ja är hon chippad (hoppas hoppas) så kan de omöjligen vara så herrans svårt att få tag i ägaren.

Hur vet du att hon är renrasig, när du inte har något pass:confused:
....
och Braås ligger väldigt nära Växjö:idea:
....
och är det denna Silva så är hon inte chippad (känner uppfödaren o skulle inte tro det)

Han köpte förresten också en hel del haflinger från forna DDR så där för 20 år sen o de var brännmäskta med edelweissar.

I Blå Basen finns fem haflingerston som heter Silva http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=sok_hast_2&namn=Silva&s=e
Tyvärr finns inte ägarnas namn med men det kanske kan vara till hjälp ändå..

Linda8142 skrev senare också
Citat:
Ursprungligen postat av Eldfuxen Visa inlägg
Av de fem haflingerstona vid namn Silva i Blå Basen är fyra utländska och den femte (hon född -88), som ägdes av en bekant till mig, dog för flera år sedan, så det är tyvärr inte till någon hjälp.

Fast eftersom hon är brännmärkt så kan hon ju vara någon av de utländska och importerats till Sverige

Förutom Silva 339 född 1988 finns 4 utländska haflinger i Blå Basen, ja - men dessa är inte haflinger som finns eller funnits (importerats) i Sverige utan haflinger som förekommer i en annan haflingers stam - den äldsta född 1951 till och med och en av dem ett nordtyrolskt nu levande elitsto som knappast har något med den efterlysta Silva att göra;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 781
A
Ekonomi & Juridik För fem år sedan tog vi en vbltravare på foder. Det var hans dåvarande fodervärdar som visade honom i och med att han redan då var ca 20...
Svar
15
· Visningar
3 074
Senast: Arrabella
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 459
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 375
Senast: Marie_Ozzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?