häst utan ägare

M

mosig

jag har ett haflingersto ståendes här hemma hos mig. hämtade henne sommaren -09.
ägaren och jag skrev avtal, ägaren hade bara en upplaga och skulle skicka en kopia på kontraktet till mig.
efter detta har jag inte varken sett eller hört något alls ifrån ägaren. jag har inga kontaktuppgifter till henne å det enda jag hade var ett telefonnummer som sen slutade fungera. hon har mitt personnummer, dåvarande adress och telefonnummer så hon borde inte ha så svårt att få tag i mig.

har idag haft kontakt med en jurist eftersom hästen i fråga är lite äldre och har börjat bli lite dålig. jag frågade om jag fick avliva hästen utan att jag fått tag i ägaren, svaret var ett klart NEJ. men hur gör jag nu då?
jag har då och då lagt ut efterlysningar på internet men utan framgång..

Sv: häst utan ägare

Ring Eniro eller 118118? Hur många med hennes namn kan det finnas i sverige? - vet du var hon bodde innan bör det ju bli lätt.

Var hämtade du hästen? Bor hon kvar där? Annars bör väll de som bor där veta var hon finns?

jag hämtade hästen hos dåvarande fodervärd, hittar inte till det stallet igen, de är ju ändå 1.5år sedan.
jag vet inte vad hon heter, bara att hon kallade sig Cilla.
hon mötte upp mig hos fodervärden där vi skrev avtal och sen åkte hon.

Har du försökt kontakta den dåvarande fodervärden? Du har ju dennes adress?
Knepigt läge för dig.

Har varit i en liknade sits men i mitt fall dog hästen och jag kunde inte få tag i ägaren för att meddela det. Efter något år hörde ägaren av sig och det visade sig att ägaren varit intagen på behandlingshem och därför inte var kontaktbar.
Men jag känner igen det där med telefonnummer som slutar fungera m m.

Wow. Tja, hur dumt det var att ta emot en häst på de premisserna vet du ju redan så jag ska inte vara taskig

Ok - Har du passet till hästen? Via utsällaren av passet bör du kunna få reda på vem som är registrerad ägare (säg nu inte att du inte fick passet...)

Hur hittade du hästen till att börja med? Inga gamla mail eller likande med vägbeskrivning till stallet?

Leoni... jag har inget pass.. jag har varit väldigt korkad.. jag trodde ägaren skulle höra av sig.:o
jag fick tag i hästen via annons (på hästnet.se) och hade mailkontakt med fodervärden. rensade ur mailen och hennes mail försvann.. tänkte inte så mycket på det som sagt för jag TRODDE verkligen att ägaren skulle höra av sig..

Det framgår inte riktigt om du är fodervärd eller om du köpte hästen? Om du köpte den så antar jag att du också har betalat den - annars hade nog ägaren hört av sig igen ;) - då äger du den faktiskt, men du kan inte visa det och därmed inte registrera hästen på dig.

Är hästen id-märkt/chipad? I så fall kanske du kan få veta ägarens namn och personnummer därifrån/genom avelsföreningen? Om du ändå inte hittar henne kanske du kan söka i bilregistret om hon äger bil, av någon anledning verkar de flesta sköta just den biten även om de inte sköter annat...

Annars är ett väldigt svagt tips att kolla med veterinärer i området där du hämtade hästen, någon borde väl iaf vaccinerat den och haflinger är ju tack och lov i det här fallet inte så vanliga. Kanske kan du få tag i tillräckliga uppgifter så du kan spåra fodervärden och sedan hitta ägaren!

Men om hästen blir sjuk och lider, då måste veterinären kunna avliva den oavsett om du har passet eller inte, oavsett vem som äger den. Däremot kan du ju inte skicka till slakt, men destruering borde väl gå - alternativet är ju att gräva själv...

Just det, en sak till; om du svarade på en annons kanske annonsen finns kvar på internet? Vi har hittat många gamla annonser när vi kollat upp hästar som vi varit intresserade av. Bl.a. en häst som såldes för att tjejen nu skulle sluta gymnasiet och inte kunde ha kvar den - lät väl lite suspekt när man hittade en annons om till salu av samma häst (och samma säljare), mer än ett år tidigare och bara kort tid efter att hon köpt den...

Senast ändrad:

haha nej, jag äger inte hästen, isf hade de inte varit några problem utan jag hade ju kunnat behandla så länge jag själv tycker det är skäligt och sen tagit beslut om ev. avlivning.
nu är hon väl inte såpass dålig att hon kommer behöva avlivas akut men jag vet inte hur länge hon kommer vara kvar, hon har börjat få tandproblem, tappat i hull och blivit ganska stel. en vacker dag kanske hon ligger i hagen och inte kan röra sig, vad gör man då liksom? eller om jag anser att jag inte har råd att behandla längre?

har letat efter annonsen, men den finns inte att hitta nånstans, däremot har jag inte tänkt på att kolla med olika veterinärer, det ska jag kolla upp, tack för tipset :bow:

Min sista idé då; kanske du kan prova att ringa rasförening och kolla vilka hästar som finns registrerade med den hästens namn med rätt ålder och se om du får napp på någon f.d ägare som kan hjälpa dig vidare

Klassisk hästdumpning tycker jag det låter som. Har du INGA som helst minnen av fodervärd eller ägare? Något att gå på?

Har hästen pass? Är den chippad? Om det finns ett chip går det ju relativt enkelt att börja spåra där.

Googla telefonnumret du har, har du tur så har det använts i någon annan annons som finns kvar där det också finns ett namn eller mailadress eller så finns det tom registrerat på tex eniro eller hitta vem som hade det.
Annars skulle jag gissa att det borde gå att få fram vem som haft numret genom att ringa runt till de olika mobilföretagen. (Under förutsättning att det inte bara var ett oregistrerat kontankort).

Om hästen är så dålig att den måste avlivas akut får du göra det enligt djurskyddslagen som vårdnadshavare (eller vad man ska kalla det) utan ägarens tillstånd. Djurskyddet och det faktum att djur inte får lida går över andra lagar. Men som juristen redan sagt så kan du inte "bara" skicka den till slakt.
Samma med vården av den så länge den lever. Du som tagit på skötseln av hästen är också skyldig enligt djurskyddslagen att se till så att hästen får den vård den behöver. Kostnader för det kan du ev sedan kräva ägaren på, beroende på vilket avtal ni har, det ni skrevunder.

Men som sagt är det akut av djurskyddsskäl så får och även ska enligt lagstiftningen avliva hästen.

hästen ska enligt ägaren ha pass men jag fick inte med de då..
veterinären kommer troligen måndag eller möjligen tisdag nästa vecka, då ska vi passa på att leta efter chippet.
hon tyckte nog att jag var otroligt trög när jag förklarade situationen men hon skulle hjälpa mig iaf med de hon kunde.

Masse:
tack så jättemycket för den informationen, då vet jag hur det ligger till iaf. :bow:

Kan du sätta in en efterlysning i dagstidningen på den ort där ägaren senast bodde? Någon som känner ägaren kanske läser.

Men så länge sen var det ju inte. Du måste ju ha lite koll på var du hämtade hästen, även om du inte kommer ihåg den exakta vägen.
Den förra fodervärden (förstod jag det som) kan ju ha kvar fler uppgifter.

Och ni skrev ju kontrakt? Vet du inte namnet på människan då? :confused:

annons inlagd i tidning, hoppas på att få napp!
skrev inte så utförligt men personen i fråga vet ju vem hon är.

jag fick ju inte med mig nåt kontrakt hem, hon skulle skicka de på posten.
nä, de har hänt så himla mycket så minns inte ens vad samhället heter eller vad fodervärden heter.. minnet är under all kritik.

Å ena sidan så får du inte rent juridiskt avliva hästen, men konsekvenserna om du gör det blir inte särskilt stora. Sanolikheten för att ägaren skulle komma och bråka med dig om hästen i efterhand är inte så stor och att det skulle blir problem för dig om hon bråkar är väl ännu mindre, hästen har inget direkt ekonomiskt värde. Du har dock problem med pass...

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 781
A
Ekonomi & Juridik För fem år sedan tog vi en vbltravare på foder. Det var hans dåvarande fodervärdar som visade honom i och med att han redan då var ca 20...
Svar
15
· Visningar
3 074
Senast: Arrabella
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 459
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 375
Senast: Marie_Ozzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix