Häst sparkar i galoppfattning

maoulina

Trådstartare
Jag är medryttare på en häst som jag varit nu i snart en månad och håller fortfarande på att lära känna henne. Hon är ett svenskt halvblod på 17 år och har varit väldigt välriden och är hur snäll som helst! Men när jag började sätta igång henne så var hon inte riden på ca ett år och såklart lite stel men är nu nästan i full gång och jag har börjat på galopparbetet.
Men problemet är så fort man lägger an galoppskänkel så lägger hon öronen bak och börjar sparka. Hon slutar inte sparka förrän man ''släpper allt''. Hon är väldigt mycket häst att rida och man måste verkligen rida ihop henne och få hennes ben under sig men lättare sagt än gjort. Jag har pratat med ägaren och hon sa att hon gjort detta förr men haft en veterinär som tittat på henne och sagt att det är ridrelaterat och att hon inte har ont. För när man longerar henne galopperar hon hur fint som helst. Ägaren säger att man måste sitta bak och rida fram henne men det är ju direkt när jag lägger an skänkel hon börjar sparka.
Hon kanske stör sig på min skänkel? För det är ju på ett sätt jag som gör fel och hon inte vill galoppera.
Har ni några tips mer än att sitta ner och rida ihop henne? För det är skänklen hon reagerar på för man kan knappt nudda henne efteråt.
Jag ska få hjälp av min kompis som är duktig och se om hon kan hjälpa mig men tills dess så kanske jag kan få andra bra tips?!

Sv: Häst sparkar i galoppfattning

Jag red en ponny som också sparkade (eller snarare bockade) i just fattningarna. Det gällde dock bara när hon inte hade blivit riden på ett tag och när hon var märkbart överladdad. I hennes fall gällde det bara de första fattningarna och sedan gick hon som hon skulle efter det.

Sparkar hästen du rider i alla fattningar? Under hela ridpasset och i bägge varven, eller finns det undantag? Om det är möjligt så kanske du kan prova att driva henne till galopp med hjälp av rösten för att se om det verkligen är din skänkel som orsakar problemet eller om det är själva övergången.

Rid henne elastiskt i skritt och trav, med övergångar med korta energiska steg... Sedan när hästen och du klarar av det är det bästa att släppa fram galoppen . Det låter som om hon inte har framåttänket på banan än. Galoppera ute om det går och bromsa aldrig det första språnget så att hon känner att hon får ok.

vi hade likadana problem, det löste sig när vi provade ut en ny sadel.
i vårat fall handlar det om våran fyraåring, men äldre hästar kan ju också ändra sig kroppsligt-muskulärt.

Min medryttarhäst kickade eller bockade vid varje galoppfattning under ryttare. Det spelade ingen roll om han var lösgjort eller inte.
Jag tyckte själv att hans sadel låg mycket i bakvikt. Och det fick vi sedan bekräftat. Jag köpte en egen sadel som vi provade ut. Redan första passer med nya sadel slutade han kicka/bocka.
Snart har det gått 2 månader och han har hittills inte kickat/bockat igen

Precis, rätt anpassad sadel kan göra skillnad mellan oridbar häst och fungerande.

hon sparkar både på uteritt och på banan men det är olika mycket. de första två gångerna jag galopperade på henne bara kickade hon lite och sen galopperade hon fint men sen blev det värre. jag funderade också mycket på sadeln men hon har 3 sadlar, en dressyr, en allround och en hopp och hon är samma i alla tre. men grejen är att när jag travar och driver fram henne i ökad trav går fint men direkt med galoppskänkel börjar hon genast att sparka/bocka. och sen blir hon irriterad på min skänkel men blir som vanligt igen efter ett tag. och jag vill inte tvinga fram henne när jag nu inte riktigt vet vad som är fel, enligt ägaren ridrelaterat. men min kompis får komma och titta från marken för då är det lättare att se! ägaren säger också att hon kan vara lat, så det kanske är en ovana? jag vet inte. men för säkerhetens skull så ska min kompis också titta på alla tre sadlarna, jag är ingen expert.
men det är kul att höra om andra haft liknande problem och vart problemet suttit!

Ja det är ju ett sto, kanske till och med en fux?:devil:

Jag har haft samma problem med ett sto jag hade tidigare när hon var under igångsättning. Många ston är känsliga för att man "klämmer" med skänkeln. Prova att fatta galopp endast med att föra fram den inre höften/sittbenet eller att bara "kicka" till med en snabb lätt galoppskänkel.

Mitt sto sparkade i väggarna så ridhuset skakade eller stannade och vägrade gå överhuvud taget:angel: När hon sedan några år senare hade lärt mig att rida så gjorde vi byetsserier utan några som helst problem;)

Förhoppningsvis är det en riktig läromästare du har fått tag på!
Lycka till!

+1!
Tänkte också tipsa om att passa sig för eventuell klämmighet.. Kan vara så lite, men ack sö förödande :)

En övning som jag tycker är bra är att variera takten i traven - en snabbare takt har lättare för att gå över i tre-takt. Variera takten och tempo.. när du kan reglera de två var för sig så förbereder du en fattning. -öka takten, och även lite tempo men håll fortfarande ihop hästen. Fatta galopp, gärna i lätt sits och tänk framåt.

Något annat att tänka på är att förberede, förbereda, förbereda. Känn att du har en innersida, att du kan lätta helt i innertygeln utan att tappa innersidan och att du kan hänga avslappnat med skänkeln utan att hästen tappar drivning.

haha det är ett sto och faktiskt en svettfux :D

jag ska rida henne på banan lite lätt idag och bara fokusera på galoppfattning! ska prova tipsen jag fått av er och se om det kanske funkar bättre :) hoppas att hon är på hyffsat humör idag bara haha.. funkar det inte alls idag så väntar jag med att galoppera tills min kompis kan hjälpa mig, ingen ide att traggla, då blir bara jag och hästen irriterade.
men andra gången jag fick henne att galoppera så provade jag att göra ett galoppombyte bara för att liksom och jäklar vilken energi i bytet! hon blev inte alls irriterad och bytade fint, men hur kommer det sig att det just bara är i galoppfattningarna?

men när jag sitter i lätt sits och ska göra en fattning, det är då jag märker att hon absolut inte vill, ägaren sa att det går bättre genom att sitta tungt ner, har man inte sitsen med sig så går typ inget säger hon. men som sagt ska jag prova alla era tips idag :) om jag nu kommer ihåg alla haha!

Min kossa gör precis som din:p. Problemet med henne är att hon inte är tillräckligt framme för skänkeln och tänker för mycket bakåt. Sen har det förvärrats av att hon skrämt mig och jag har lagt av vilket hon såklart har lärt sig... När hon var som värst fick min tränare rida henne och med henne försökte hon aldrig ens att slå. Hur gör denna hästen med en annan ryttare?

Min kossa gör precis som din:p. Problemet med henne är att hon inte är tillräckligt framme för skänkeln och tänker för mycket bakåt. Sen har det förvärrats av att hon skrämt mig och jag har lagt av vilket hon såklart har lärt sig... När hon var som värst fick min tränare rida henne och med henne försökte hon aldrig ens att slå. Hur gör denna hästen med en annan ryttare?

okej. jag är den ända som rider henne men ägaren sa att hon gjort samma med förra ryttaren och henne själv.

Men kan de andra ryttarna rida ur det så att hon slutar slå? Eller gör hon det verkligen ALLTID i vartenda fattning? Isf tror jag det mer sitter i kroppen än att det är ridningen som är fel.

Knapplån

Min instinktiva känsla är att det är något som inte stämmer... Har ridit en häst som grinade vid galoppfattning (och var lite emot överlag i uppvärmningen), men inte senare i passet då hon var uppvärmd. Hade ute ET och det var muskelärt, troligtvis något som suttit där läänge (kanske rester av en skada för många år sedan). Hon var då 16-17 och hade gått hoppning upp till 1,20 och dressyr och varit skadefri, det enda som var var att hon behövde lång uppvärmning, dom hade inte haft några problem med det, för rätt riden blev det väldigt lite, men om man inte var duktig nog att kunna rida henne lösgjord och bära sig (rätt) så blev det mer påtagligt.

idag red jag henne på banan och tänkte bara fokusera på galoppfattningarna, om vi nu kommit så långt..
hon var hemsk idag, jag kunde inte ens rida henne i form i skritt eller trav för då sparkar hon. dock hon stör sig inte på mina skänklar för jag kan trava och driva på henne på långa tyglar men så fort jag kortar tyglarna så lägger hon öronen bak, tvärstannar och börjar sparka. kunde inte kräva något av henne för då sparkar hon. jag värmde upp lääänge men det hjälpte inte.
när jag var i stallet så kom hon som bor på gården (som också har häst) och en annan tjej som har sin häst i samma stall och då blev det på tal om just hennes sparkningar (detta var innan jag börjat rida), och dom sa att dom haft en riktig utredning varför hon spakar (alltså över ett år sen när hon reds) och veterinären har bara sagt: sitt ner och rid med rumpan, för det är ridrelaterat! men jag tvekar på det..
jag tänker ringa ägaren imorgon (blev inte idag för jag red rätt sent) och prata med henne, för jag tänker inte rida hästen innan jag vet vad som är fel och får hjälp med detta för detta är INTE normalt! tycker så synd om hästen, och jag vill verkligen inte tvinga henne till någonting och jag är inte så erfaren än så att jag kan hjälpa henne..

Det låter som ett klokt beslut. Som medryttare kan man ju aldrig kräva att hästen får behandlingar, annan utrustning eller liknande påkostade projekt, men det är tråkigt (och ibland farligt!) att rida hästar där magkänslan säger att något är fel.

På ditt sista inlägg låter det helt klart kravrelaterat. Visst kan det vara i viss mån för att de kommit undan med det och har gjort det till en ovana, eller att man varit inkonsekvent eller använder "fel" hjälper utifrån kinkig häst, men oavsett vad så försöker hästen tala om något och har en stark motivation till det - risk för att det sitter i fysiken, eller kanske sadel som ligger dåligt eller ligger sämre när hästen börjar jobba bra med ryggen.

Hästar är nog inte dummare än att de ger upp till slut om de märker att ryttaren är totalt oemottaglig för vad de försöker säga, om det inte plötsligt brister, om de märker att ryttaren lyssnar så kan de å andra sidan vara övertydliga och plötsligt känna av minsta lilla! ;)
Att du märkte det som sämre den här gången kan ju vara det senare menar jag, att hästen hittade en lucka när den märkte att du lyssnar. Svår balansgång det där, för i vissa lägen är det ju faktiskt bra att tänja på gränserna och ändå rida hästen. "Jag hör dig, men jag vill ändå att vi gör det här nu" Men det är JÄTTEsvårt att avgöra vilka hästar som är extra kinkiga/övertydliga, särskilt om man inte känner hästen så bra eller tvärtom riskerar att ha blivit hemmablind.

låter klokt!
Tycker det låter lite som SI-leden.. Min förra häst kickade i fattningarna utan att jag tänkte så mkt på det utan trodde det var obalans eller dålig kommunikation oss emellan. Hon hade gått igenom vet.besiktning felfritt och jag hade inte haft henne så länge. När kiropraktorn kom ut efter att hon hade gått om kull på väg in från hagen (stallet hade låtit en stackars okunnig tjej leda in henne med en kedja som hon fick panik av och slog runt) så hittade han inga men från vurpan men problem i SI leden. Han berättade lite om det och har skrivit en del om det på sin hemsida.. enligt honom så var just bockningar och problem i fattningar ett vanligt "symptom"

Precis min tanke också !
Döm inte ett sto på våren. Min i vanliga fall lilla ängel har hela våren varit ett monster. Sparkar och skriker när jag lägger till skänkeln. Hon har till och med varit uppe och dansat på bakbenen. Jag trodde först att hon hade ordentligt ont, men eftersom hon var yberjävlig några dagar för att sedan lugna ner sig fattade jag att hon tokbrunstade. Inte blev det bättre av att hon var i ridhuset samtidigt som en hingst. Herre jesus vad hon kan bete sig .
Nu verkar det ha lagt sig lite och hon är nästan som vanligt igen.
Och så klart är det en fux;)

Är lite nyfiken med detta med problem i SI-leden. Får dom hästarna problem i fattningarn även på lina? Eller är det helt relaterat till arbete under ryttare med sadel på?

Är lite nyfiken med detta med problem i SI-leden. Får dom hästarna problem i fattningarn även på lina? Eller är det helt relaterat till arbete under ryttare med sadel på?

Jag har inte upplevt några problem med fattningar på min häst som både har ks och artros i SI-leden men han tillhör den typen av häst som inte visar smärta i första taget. Jag märkte det först när han fick en sekundär inflammation i knäet och symptomen då var att han tog kortare steg med det bakbenet i skritt och att han slog över i korsgalopp. Samma symptom visades både med ryttare och på lina.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 550
Senast: Hedwig
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 832
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 294
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?