Häst sönderbiten..vad göra?

C

calippo88

Hej!
Det är så att det står en häst i stallet som blir biten jämte ute i hagen av de andra hästarna.
Han gör aldrig någonting tillbaka antar att han inte vågar då han e väldigt liten och översnäll:love:.
Märkte detta när jag stod och strök honom över halsen nyligen, kändes som om han hade eksem ..små små bulor över hela halsen.
Ser faktist förjävligt ut måste jag säga.
Är lite orlig för honom och undrar vad jag ska göra?

Det lättaste är väl att sära på dom men hur kul blir det för honom att gå själv kommer stallchefen säga och ''så allvarligt är det inte han är inte öm''.
Det kan ju inte vi vaa 100 på.

Vet ju att det finns spray för knott och flugor osv samt spray till stallinredningen o så..som gör att hästarna inte vill bita på det.

Kanske inte så trevligt om man sätter sånt på hästen och kanske inte är så bra heller för den delen?

Har ni nå tips? Finns det något jag kan köpa åt honom? Täcke över halsen hjälper inte heller eftersom de nyper igenom...suck.
Snälla hjälp?:(

Sv: Häst sönderbiten..vad göra?

Jag smörjde på no-bite på min häst på höftknölen (blodigt biten) och nu är det lugnt. Finns andra medel också mot träbitning :D

Den lilla stackaren skall väl inte behöva bli biten! Går det inte ha honom i en annan hage, kanske kan den få med en snäll kamrat?
Vet inte om de fungerar med "antibit-medel", men allt är väl värt ett försök för att hjälpa hästen om den inte kan få byta hage.

Tänk att det finns folk som måste ha hästar ihop till varje pris.
Sätter er in i situationen tänk om någon stängde in dig i ett rum ihop med folk som misshandlar dig, sparkar lite på dig, knuffas mm. Du har ingen väg därifrån.
Kul? Nej, knappast. Men hästar utsätter folk för det för DE MÅR BRA av att gå i flock. Det är för mig en gåta.

Ta bort hästen och ge den en egen hage, eller med någon kompis (kompis=en som kommer övverens med den aktuella hästen).

Du förutsätter vad stallchefen kommer att svara- men du har inte påtalat problemet?
Kanske han/hon känner sig mer tvingas att göra nåt åt problemet när han/hon vet att det är uppmärksammat.
Det finns väl fler som tycker som du?

Precis så känner jag det också. Måste vara hemskt att ha en massa elaka (i och för sig är det ju djur) varelser omkring sig och inte kunna få vara i fred. Nej, tala med stallchefen om problemet och jag tycker också att en egen hage med en kompis vore det bästa. Det är sällan det blir problem när det går två hästar i en hage, enligt min erfarenhet.

Tack för svaren!

Jag vet hur min stallchef är..de enda som betyder något är hennes egna typ resten slarvar hon med.

Min häst har precis blivit ihop släppt med den lille och två till.
Fick höra av min medryttare att min prins jagar bort den 'elaka' hästen så fort den försöker gå nära den lilla.
Men frågan e ju hur länge det håller..

Egen hage lär han inte få förens de visar sig vara allvarligt, hemskt jag vet men tyvärr sant.

Ska fråga idag och prata med den lilles ägare.
Men alla hästar kommer inte överrens tyvärr så är det i de flesta hagarna, så släpps han in med några andra finns risken att det fortsätter eller att någon tar hans plats..

ska testa spray..funkar inte de inom kort tid kanske man kan betala extra på stallhyran så han kan gå ihop med min i en enskild hage kanske..:confused:

Tack för svaren!

Ska fråga idag och prata med den lilles ägare.
Men alla hästar kommer inte överrens tyvärr så är det i de flesta hagarna, så släpps han in med några andra finns risken att det fortsätter eller att någon tar hans plats..

ska testa spray..funkar inte de inom kort tid kanske man kan betala extra på stallhyran så han kan gå ihop med min i en enskild hage kanske..:confused:

Tur att det finns riktiga djurvänner!:bow::bow:

Håller helt och hållet med dig.

Liknande trådar

Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 652
Senast: Frost116
·
Hästvård Hej alla. Jag sitter i ett litet dilemma, som börjar att gå mig på. Min häst står i ett jättetrevligt stall, med fantastiska omgivningar...
2
Svar
24
· Visningar
3 029
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 659
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 288
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30