Häst som vägrar sakta ner

sweet

Trådstartare
Har en häst som blir otroligt stark i galoppen. Idag skulle vi rida ut och jag hade planer på att trava i uppförsbacke. Det gick inte. Han börjar galoppera något så in i. Ännu värre blir det när vi ska mot stallet igen. Han börjar galoppera när jag säger att han ska göra det men jag får fan inte stopp på honom. Måste sakta av och dra honom i munnen vääääldigt långt innan vi igentligen behövde sakta av. Visst brukar hästar bli pigga när dom ska hem mot stallet. Men detta är extremt. Och en häst som är sjukt känslig i munnen vill man hälst inte dra för mycket i häller. Tips?
 
Sv: Häst som vägrar sakta ner

Träna halvhalter och förhållningar på ridbanan tills de sitter ordentligt hos både dig och hästen. Sedan kan du börja rida ut igen.
 
Sv: Häst som vägrar sakta ner

Han har bråttom till maten kanske ;). Mina ena blir iofs ofta seg vid hemfärd när vi närmar oss stallet trots att han är glupsk.. Aja. Jag brukar hoppa av en bit innan vi kommer till stallet så hästen verkligen får sträcka ut sig utan mig på ryggen. Samma på ridbanan på slutet.

Annars i ditt fall övergångar. Trav-galopp-trav-galopp. När detta funkar så tempoväxlingar. Jag tycker det är kul när det blir lite action men hästen måste ju lyssna. Ta lite i ena tygel fast fortfarande sitta såpass att hästen tänker frammåt och inte viker av, men böjer huvudet, går det för fort finns det risk att hästen tappar balansen helt om man tar för mkt. Om det finns möjlighet att lägga en volt är ju det såklart det bästa, många tappar lite intresset av att bara va på samma plats hela tiden och då är det ju roligare att lyssna på hon där uppe så ni kan komma vidare ;).

Har du nått kommando så använd det. Jag kör med hooow = avsaktning. Och sitter som vid halt och drar aldrig i tyglarna, många blir bara stressade av det och lätt att man låser sig själv då med.
 
Sv: Häst som vägrar sakta ner

Har haft sådan häst förut. Han brallade iväg på hemvägen flera gånger men tillslut efter nån månads träning med uteritter 4 dagar i veckan så slutade han bralla iväg hem. Det jag gjorde var att vända och gick tillbaka en bit, volter och halvhalter. Lycka till!:)
 
Sv: Häst som vägrar sakta ner

Som dem andra sa; träna halvhalter! Massor ;) Dessutom ska du göra det jobbigt för hästen, jag hade (om det fanns plats) lagt en volt om den drog iväg och gått in på en liten volt, hållt på så tills den lär sig att det inte ger den något att sticka sådär. Det kan funka på en del, men inte på alla.

När jag köpte min unghäst var han väl lite skentotto om vi galopperade eller när vi skulle rida nerför backar. Då kunde det gå för fort. Min ridlärare som var van vid unghästar gav mig rådet att lägga ett grimskaft runt halsen på honom när jag red. Alltså så att det lågt runt hans hals men framför sadeln om du förstår :p Om han stack så kunde jag bromsa med tyglarna samtidigt som jag bromsade med grimskaftet. Trodde inte att det skulle funka men det gav en enorm effekt! Då behövde jag bara dra lite lätt i tyglarna och hårdare i grimskaftet så han lärde sig att bromsa när man senare bara drog lätt lätt lätt i tyglarna. Testa! Det är snällare än att slita hästen i munnen, speciellt om den är känslig :)
 
Sv: Häst som vägrar sakta ner

Låt honom inte galoppera om du inte har kontroll. Skritta, gör halt, skritta, gör halt osv tills det sitter och du inte behöver ta i honom. Trava bågra steg och sen övergång till skritt, trav och så ny övergång till skritt. Aktivera, rid öppnor, slutor, skänkeövikningar, gör framdelsvändningar osv. Inte bara här varsågod och spring.
 
Sv: Häst som vägrar sakta ner

Håller med Bison.

Lydnad, lydnad, lydnad!

Rid aldrig fortare eller i högre gångart än att du har kontroll, bryt av till skrit/trav INNAN hästen fått chansen att ta över och dra iväg. Det kan till en början betyda att du får göra det redan efter några steg, och det kan ta lång tid innan det biter ordentligt och ger resultat.

Det kanske är jättetråkigt, men det är det enda som ger resultat i längden, och det är ju faktiskt en säkerhetsfråga också. :)
 
Sv: Häst som vägrar sakta ner

Aktivera är bra. Sen hur man väljer att göra är ju olika. En del blir bara frustrerade av att aldrig få utlopp för sin energi. Så visst skrittarbetet är viktigt. Men även att man faktiskt tar problemen där de uppstår. Här i galoppen. Så jag skulle kört på övergångar. Absolut inte varsågod och sping hur du vill men att man ändå ger chansen för hästen att ta fattningar och galoppera några steg. Behöver ju inte göra detta varje gång man rider. Ibland bara fokus på de andra gångarterna.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som vägrar sakta ner

Fast det handlar om att grunderna inte finns där. Att börja med galoppen är för mig som att börja springa innan man kan gå.
Göra av med energi kan hästen göra i hagen.
 
Sv: Häst som vägrar sakta ner

Jag kan vara ute och segla men för mig låter det lite som att det är lydnad och ork som inte riktigt hängt med. Jag skulle jobba mycket på bana där du vet att den inte kan dra iväg mot något i alla fall. Sen skulle jag träna galoppfattning och bara nåt steg sen sakta av. Den ska bära sig i varje steg och lyssna på dig. Utöka stegen i galopp men det ska aldrig bli så många att du hamnar i "jaga avsaktning", ligg steget före. Använd volter, hörn och sidvärtsrörelser för att hindra att den bara skjuter iväg. :crazy:
Ju starkare den blir desto mer självförtroende får den i att lyssna på dig med. Att öka tempot är ju i många fall bara ett sätt att slippa när det blir jobbigt. Lång som ett hällregn och skiter i matte/husse på ryggen. För att bygga upp lydnad och ork så är ju övergångar bra, alla övergångar. Men det viktiga är ju att han hela tiden är med dig och att du ligger steget före. Planera å när du säger ska det ske, inte två varv runt banan senare när han är lite tröttare å nöjd. Jag har en häst nu som är väldigt svag än så länge, innan jag ger mig in i lydnadsmomenten så lägger jag 4 varv på banan ½ varv skritt, 1 varv trav 1 varv galopp* 4 bara för att dels får jag upp henne lite i ånga å bakbenen är med så allt händer direkt när jag ber om det och dels för att vi har konstaretat att "ja, du får galoppera, men när JAG säger". För oss funkar det, kankse inte för er men ett tips. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 841
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp