Häst som vägrar gå

Sv: Häst som vägrar gå

*kl*

vill bara säga en sak rakt ut i luften inte menat till någon särskild. Innan man bestämmer sig för taktiken att driva fram tills hästen går tycker jag man skall ta en sak i beaktande, och det är att det är vi människor som lär hästen att ridning är fyllt av konflikter. En häst som bara stannar och vägrar gå testar sin ryttare på ett ganska snällt och ofarligt vis, om man då börjar driva som en tok skapar man en konfliktsituation som i värsta fall leder till att hästen tar till något värre för att slippa undan obehaget (ex. stregra) Så länge man väntar är ju hästen själv orsaken till sitt obehag (trisstessen) och man själv som ryttare minimerar sin del i konflikten och risken att den förvärras och leder till ett värre beteende

ex "det är obehagligt för att ryttaren sparkar mig i sidorna"
mot
"det är tråkigt för att jag inte går"

Kan du inte börja ridturen med att leda honom över vägen och sedan sitta upp när du kommer ut på stigen, väl där kan du vänta ut honom. Så att han liksom aldrig får uppleva att du hoppar av, då tycker han kanske att du ger dig?

smart :idea: ibland missar man träden för skogen också, enklaste lösningen är ju oftast bäst

Jag håller med föregående om att det är bättre att vänta ut. När min ponny stannar då oftast för att det är något som han vill kolla på eller blir osäker/rädd då väntar jag tills han själv vill gå framåt. När han var yngre stannade han och försökte att vända då fungerade det att backa honom åt det hållet som man skulla åt, istället för att gå framåt backade vi åt det hållet. Det tröttnade han på efter ett tag och gick framåt istället.

Jag tror oxå att det är bättre att du leder din häst förbi vägen och sitter upp, istället för att hoppa av. Kompisen hoppade av sin när den stannade och det gav ingen bra effekt på den hästen eftersom den stannade jämt och gick inte fören ryttaren hoppat av.

Lycka till!!!

Hej!!
Jag hade en häst som vägrade att gå från stallet/ sina kompisar.
Vi kom ca 150 m hemifrån, sedan började cirkusen.
Han slängde sig runt och tog sats för att springa, stegrade sig, backade ner i diken, även om det var asdjupt och brant.
Med sällskap gick det bra att rida ut. Ensam i paddocken var sådär.
Vi hade tränat mycket arbete fr marken, att gå med honom var inga problem. Han var mycket rar och tillitsfull.

Jag provade 2 saker.
Det ena var att vänta ut han, vilket var j-t svårt för till slut var man tillbaka vid stallet eftersom han inte stod stilla. Han hoppade och for.
Hur väntar man då ut dom??:confused:

Det andra var att ta konflikten. Jag sket i att han backade ner i diken, när jag kände att han skulle stegra så tog jag mantag med ena handen och ledde ner med den andra. När han kickade mot spötså fick han en smäll till. Detta var en känslig häst så det var inga stora bankade hjälper och vinande spö direkt. Han visste mycket väl vad jag ville och det var bara testning.

1:a gången tog det ca en halvtimme, 2:a gången 10 min och 3:e gången ett försök för att se om jag fortfarande var konsekvent. Jag tog korta svängar i början för att han skulle se att han "fick" komma hem. Varteftersom så kunde man utöka. Man kan använda olika metoder beroende på häst. Är det en otrygg och osäker häst så är det bäst att vänta ut och ge mod och förtroende att fortsätta.
Men om det är en hårdnackad stark häst så tycker jag att man ska ta "fighten". För det är bara ett ifrågasättande fr hästens sida.

Din häst verkar veta att det lönar sig att stanna. Eftersom han redan höll på med det hos fodervärden.
Du skriver att han "ko-sparkar" mot spöt, vad gör du då?
Vad gör du när ni ska rida ut och han stannar?
Du väntar en halvtimme och sedan går hem eller?

Om du tycker att det är otäckt att gå på honom, ta hjälp av någon som är rutinerad och orädd. Låt denne ta de första uteritterna och sedan hjälpa dig att reda ut honom. Lite coaching underlättar.

Har du ingen som kan hjälpa dig, så är ett tips oxå att gå med honom halva rundan, sitt upp och rid resterande bit hem.
Gradvis så kan du sitta upp tidigare och tidigare.

Lycka till!!! :banana: :banana:

Hade en häst som precis som denna uppförde sig utmärkt i två år och sen började frysa fast och tjafsa. Provade hela registret med att vänta ut, backa, snurra osv. Kom sen att tänka på att det varit en ovanligt trist vinter, mycket skritt längs samma vägar. Jag tror han helt enkelt tyckte det var urtråkigt! Så när snön hade kommit och det var bättre underlag provade jag med att överraska honom genom att sitta upp utanför stallet och från stillastående galopp direkt. Sedan frisk galopp en bit, trav en lång bit och sen skrittpaus och galopp igen. Han blev så förvånad så han kom helt av sig. Gick hur bra som helst. Ja, jag vet att det kan vara en tveksam metod, det blir ju ingen uppvärmning och det går ju knappast på trafikerade vägar. Men det funkade och det jag vill säga är att det kan vara bra att hitta ett sätt att "överraska", göra nåt oväntat och bryta ett tråkigt mönster.

Precis så gör min unghäst när vi promenerar, och det är precis som några skriver, tålamod som gäller. Jag brukar backa henne, och precis när hon slutat att backa, backar jag henne ett steg till och sen direkt framåt. Det fungerar jättebra, nu har hon nästan gett med sig och följer med bra. En gång lastade jag en häst i NIO timmar nonstop, så det handlar om att ha tålamod och ännu mera tålamod...Lycka till!

Folk säger att jag har tålamod när jag lastar i säg... 40 min... Jisses! :D

Hade en häst som precis som denna uppförde sig utmärkt i två år och sen började frysa fast och tjafsa. Provade hela registret med att vänta ut, backa, snurra osv. Kom sen att tänka på att det varit en ovanligt trist vinter, mycket skritt längs samma vägar. Jag tror han helt enkelt tyckte det var urtråkigt! Så när snön hade kommit och det var bättre underlag provade jag med att överraska honom genom att sitta upp utanför stallet och från stillastående galopp direkt. Sedan frisk galopp en bit, trav en lång bit och sen skrittpaus och galopp igen. Han blev så förvånad så han kom helt av sig. Gick hur bra som helst. Ja, jag vet att det kan vara en tveksam metod, det blir ju ingen uppvärmning och det går ju knappast på trafikerade vägar. Men det funkade och det jag vill säga är att det kan vara bra att hitta ett sätt att "överraska", göra nåt oväntat och bryta ett tråkigt mönster.

:rofl:

Man kanske kan prova något liknande. T ex leda hästen en bit o så när man kommit in på en bra väg sitter man upp o sätter av i full fart... Bör ju också vara lite överaskande... :) Aldrig hört om nåt liknande... smart tänkt :D

Ja, ibland funderar man på den där berömda frimärkssamlingen...det vore roligt om TS kunde berätta sedan hur det går.

vad menar du med kraftig spö om inte att piska? Spö skall användas som en hjälp och förlängning av skänkeln inte som bestraffning,

Att använda spö kraftigt en gång är inte att piska= slå hästen med spöet upprepade ggr. när jag skrev det inlägget lät det som om hästen bara tjafsade och TS hade testat lite allt möjligt utom att överraska den, utan resultat. nu i senare inlägg har hon även testat detta, vilket hon sagt att han inte lyssnade på, så då är det ingen ide att försöka igen.

Det var ju lite speciellt! Passa så h*n inte försträcker sig bara! när det är kallt!...

En av mina hästar vill inte gå ut ensam pga sin superkompis som han inte vill lämna. han backar när vi lämnar gården (/eller gjorde - händer sällan nu).
Men då vänder jag honom 180 grader och backar honom åt det håll jag vill gå. jag ser till att vi är överens helt enkelt - vi backar på - jag väljer håll och han väljer "gångart". till slut blir det för jobbigt. då vill han vända och gå framåt och då gör vi det och vi kan knalla vidare.
Inget bråk inget tjafs inget stå och vänta. vi är överens om vissa saker och använder det helt enketl.
ett tips i alla fall.

låter också som en superbra idé bara man får fart från början!!! ska testa det om jag får trassel.

Prova något annat än spö och skänkel.

Ta med ett rep och vifta med. Fyll en burk med mynt och skramla med. Vad som helst som får hästen att flytta på sig om det så skall vara en huligantuta. Tänk på att hästen upplever annat än skänklar och spö som "tryck". Även att man kan använda sig av lika "hårt" tryck men över längre tid hellre än att öka trycket över tiden.

Så¨fort hästen givit ÖNSKAD reaktion på ditt "tryck" så släpp trycket omedelbart. Om ÖNSKAD reaktion = gå framåt, så slätt INTE trycket om reaktionen är gå bakåt eller åt sidan. Hästen måste få testa olika utvägar och skall varken straffas eller belönas förrän den hittat "rätt".

Tryck = viftande med repet, skramlande med burken, tutande med tutan eller vad du nu hittat på för något kul.

Träna under så kontrollerade former som möjligt i början, att stå mitt i en korsning helt ensam och kolla om huligantutan fungerar är ju inte så fiffigt. Att ha med en kompis till ridhuset och prova att snurra med ett snöre när man sitter i sadel är desto fiffigare.

Jag har inte läst de andras svar men exakt hade samma problem som dej ! ingenting fungerade . men om han inte har ont så är det nog trotsåldern som spökar . vet inte hur gammal hän är men min var ca 5 då hon började , en kompis hade ox samma problem med en 6-7 åring . det händer bara vid uteritter . men det är 'bara' göra allt du kan för att få han å gå . men låt han inte vinna . hoppa inte av , vilket ändå inte hjälpte på min men då vinner han oxå ! men stå ut och ge inte upp ! om du fortsätter kommer han sluta ( det tar lång tid men det funkade för mej och min kompis ) lycka till ! ^^

Har läst denna tråd och reagerar på hur många som säger: Vad du än gör låt inte hästen vinna.

TRor ni hästar tänker så? Om man kliver av och leder hästen en bit har hästen vunnit då? Vad har den vunnit? En röd segelbåt?

Min ridtravare var så där. Han tvärvände och kasta sig och frös fast i marken. Gångerna var otaliga som jag klev av och ledde en bit för att sedan kliva på igen. I dag nästan 2 år senare är han så pass modig så han vågar gå utan att jag kliver av och utan att kasta sig och oftast utan att stanna till.

Men jag har aldrig slagit honom och jag har aldrig låtit honom slippa undan osv. Betyder det att han vunnit över mig?

Personligen tycker jga ofta att det svaras med svar som: Han är bara trotsig spö honom så han lär sig osv.

Är det inte bättre att bygga ett förtroende? Har man så bråttom så man inte hinner det ta 6 månader längre att komma dit man vill?

Ursäkta mitt ot inlägg!

När min sköthäst började stanna för mig så använde jag aldrig spö, utan försökte vänta ut han och backa osv.
Men han stanna var 5:e minut till slut.

Sen när ägaren började rida igen så gjorde han samma sak med henne, och hon hade klappat till han, sen gjorde han aldrig om det.
Så hon bad mig göra det efter alla andra försök, och han slutade.

Förtroende bygger man på andra sätt också, det här var bara att visa att man inte accepterar det han gör.

Eftersom han tycker att broar är läskiga så bygger vi förtroende för varandra för varje bro vi går över.
Han ogillar bilar och mopeder, varje bil vi möter och han inte bryr sig bygger vi upp förtroende.

Och, hästar lär sig fort hur de smiter undan, om de var trögtänkta så skulle ju de aldrig lära sig olika singnaler från oss.

Hävdar inte att hästar är trögtänkta. Att ge hästarna 1 rapp med spöet om man vet att den stannar endast för att vara istadig är helt ok. Men jag tycker ofta man läser så även i denna tråd att man ska klappa till hästen och lyder den inte slå igen osv tills den lyder vilket kan leda till en jäkla massa smällar utan resultat.

Sedan tror jag absolut inte att hästarna tänker att de vinner när de stannar och man tex kliver av och leder förbi dem om de tycker saker är läskigt.

Sv: Häst som vägrar gå (antagligen för dålig kondis)

Nu var det ett tag sedan jag var inne här.
Det första jag började med dagen efter att jag skrivit här & fått lite råd (tack för dom föresten :) ) så kollade jag sadeln, guess what? Han har blivit så bred så att sadeln inte ligger nå bra, det är alltså ingen tunnel.
Så då körde jag barbacka tills vi fick köpte ny sadel, & att rida barbacka då gick jätte bra, så jag trodde det var pga av den.
Dagen efter vi köpt sadeln så använde vi den, gick jätte bra.
Tills andra, dagen då jag började kräva lite mer av honom, då började han att stanna & skulle in på sin favorit stig, eller in på stigen till betet.
Så då blev man ju lite less. Men jag körde på att vänta ut honom, & det behövdes itne så mycket väntan faktiskt, det gick bra.

Men nu i måndags så anmälde mamma mig till en kurs med lite ledarskap, & att man ska lära sig att öppna grindar, rida i L & sånt.
Så igår började jag trava mer med honom, (har mest skrittat honom nu & små travat bara för att han inte blivit riden på länge) & när vi började rida upp för en backe så skrittade vi halva, & travade halva.
Direkt när vi kom upp för backen tvärnitade han, & på direkten lutade jag mig framåt & smackade lite. Ingen idé, lika bra att vänta då tänkte jag. & man hörde hur han flåsade för att han var lite trött, så när han slutade flåsade började han gå av sig själv, jag stannade honom då, & smackade sedan på nästan på en gång.

Sen skrittade vi ett tag, jag försökte få upp han i trav igen efter en bit, han vägrade trava, han började skacka skritten.
Så ja, nu stannar han antaligen för att han blir trött, & då kanske det inte är så bra att stå & vänta ut honom eftersom, om jag ska kunna få honom i nån kondition till kursen (som är nästa helg) så kommer det ju inte gå. Han kommer ju vara död efter den där timmen, visst skulle det vara lite rätt åt honom, men det är ju fel att tänka så när det gäller djur. Skillnad om det hade varit en själv som anmält sig till vasaloppet utan att tränat.
Så ja, haha, vad kan man göra nu? :o

MVH / Jennyfer

tänk på att han fortfarande kan känna obehag/smärta av den gamla sadeln. jag tipsar dig att tömköra både ute och på bana som komplement till ridningen, hans (och din) kondition byggs upp utan obehaglig belastning och tömkörning (gärna för en bra instruktör) kan göra underverk för hästar och ryttare som får en annan inblick i hur hästen rör sig och arbetar. orkar han inte ta sig fram i skritt utan ryttare på ryggen så skulle jag anta att det handlar om lathet/bortskämdhet och då gå på honom mer bestämt med någon negativ stimuli (spö:devil: ). som någon annan tipsade dig om, låt en massör eller liknande gå genom hästen så du vet var den har eventuella stelheter och spänningar.
måste bara tillägga att min kille började göra det du beskriver. åkte till klinik där de chansade på en knäledsinflammation och behandlade honom för detta. ingen förbättring efter 2 månader! besökte en annan veterinär som konstaterade en gaffelbandsvarning vä fram som orsakat knäledsinflammation båda bak:crazy:
så lyssna på din häst och försök hitta problemet med uteslutningsmetoder! idag är min kille glad och framåt och älskar uteritter:banana: lycka till;)

Sv: Häst som vägrar gå (antagligen för dålig kondis)

ett litet tillägg till- konditionen hinner du inte bygga upp på en vecka ändå och den kursen låter som något western inspirerat som kommer göra honom mer trött i huvudet än i kroppen. är det för fysiskt för honom så får du försöka suga åt dig av det du verkar behöva hjälp med först och främst- ledarskap och senare bygga upp konditionen på din häst.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 822
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Träning Hej Jag sköter en liten shettis på åtta år och vi har ett litet problem. Hon är väldigt bestämd av sig, allt ska vara på hennes villkor...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30