Häst som vägrar gå

Sv: Häst som vägrar gå

måste du korsa en väg som han stannar mitt på eller rider du längs med en väg och hästen snirklar ut sig på vägen under ritten? Det gäller ju att det alltid är du som bestämmer även om det är lätt att bli lite slapp vid uteritter och låta hästen välja sina egna vägar är det helt fel, du ska alltid hålla hästen mellan skänklar och tyglar och den skall gå i det spår som du väljer

Häste stannar antagligen på vägen för att den känner att du blir nervös av det en skrämseltaktik helt enkelt. Antingen flyttar du den i sidled från ryggen till vägkanten och om inte det går får du helt enkelt hoppa av och leda den till vägkanten där du sitter upp igen och åter ger framåtdrivande skänklar.

När ev. skador eller nåt fel med utrustningen är uteslutet, säger jag bara en sak:

:devil: RRRAAAAAAAUUUUUR! :devil:

Precis så gör min unghäst när vi promenerar, och det är precis som några skriver, tålamod som gäller. Jag brukar backa henne, och precis när hon slutat att backa, backar jag henne ett steg till och sen direkt framåt. Det fungerar jättebra, nu har hon nästan gett med sig och följer med bra. En gång lastade jag en häst i NIO timmar nonstop, så det handlar om att ha tålamod och ännu mera tålamod...Lycka till!

Jag förstår er tanke med att vänta ut honom, men eftersom din häst är av typen som inte har något emot att stå stilla länge (märks även på det goda resultatet med att stå kvar och vänta själv) är det kanske oeffektivt. Ingen av er får ut särksilt mycket av ridturerna på det här sättet. han kanske helt enketl kommer att fortsätta stå stilla tills han börjar blir hungrig varje gång ni är ute, och det är ju inte mycket till ridtur.

Så jag är nästan beredd att gå lite emot er linje. Eftersom han verkar ganska hårdnackad kanske du helt enkelt måste införa noll tolerans. Du måste återskapa respekten för skänkeln. Stannar han så skapar du ett obehag som han snabbt lär sig hur man blir av med= genom att gå framåt. Du kan tex svänga fram och tillbaka med tyglarna samtidigt som du skänklar kraftigt och smackar högt. kanske lägga till spöet också. Så fort han rör sig framåt ska du genast sluta och du sitter tyst och mjukt. Stannar han igen-upprepa.

På det här sättet kanske det åter blir en självklarhet att alltid tänka framåt. Hur är det förresten om du rider ut med sällskap?

Spö vill jag inte ens använda, & stå & slå han tills han slutar vägrar jag.
Så jag tänker göra som ''Tant Gredelin'' säger, att vänta ut honom. För det är nog det bästa sättet.

Min sköthäst gjorde samma sak med mig, och det var ett test från hans sida.
Gjorde allt som du har gjort, och det ändå som fick han att sluta var en redig klapp på arselt, EN gång. Hände aldrig igen...

Han gjorde det enkla valet att en gång stanna mitt i en korsning, när 2 bilar kom... :eek:

Jag förstår er tanke med att vänta ut honom, men eftersom din häst är av typen som inte har något emot att stå stilla länge (märks även på det goda resultatet med att stå kvar och vänta själv) är det kanske oeffektivt. Ingen av er får ut särksilt mycket av ridturerna på det här sättet. han kanske helt enketl kommer att fortsätta stå stilla tills han börjar blir hungrig varje gång ni är ute, och det är ju inte mycket till ridtur.

Så jag är nästan beredd att gå lite emot er linje. Eftersom han verkar ganska hårdnackad kanske du helt enkelt måste införa noll tolerans. Du måste återskapa respekten för skänkeln. Stannar han så skapar du ett obehag som han snabbt lär sig hur man blir av med= genom att gå framåt. Du kan tex svänga fram och tillbaka med tyglarna samtidigt som du skänklar kraftigt och smackar högt. kanske lägga till spöet också. Så fort han rör sig framåt ska du genast sluta och du sitter tyst och mjukt. Stannar han igen-upprepa.

På det här sättet kanske det åter blir en självklarhet att alltid tänka framåt. Hur är det förresten om du rider ut med sällskap?

När jag rider med sällskap går det hur bra som helst.
Dock så lånade vi ut honom ett tag pga att jag hade det jobbigt under en tid & vi ville inte att han bara skulle gå omkring.
I alla fall, hon som lånade honom hade det värre än mig, där vägrade han gå nångång, till & med med sällskap. Dom andra kunde galoppera ifrån honom & han bara stog där. Så jag vet inte hur han är med sällskap nu längre.

måste du korsa en väg som han stannar mitt på eller rider du längs med en väg och hästen snirklar ut sig på vägen under ritten? Det gäller ju att det alltid är du som bestämmer även om det är lätt att bli lite slapp vid uteritter och låta hästen välja sina egna vägar är det helt fel, du ska alltid hålla hästen mellan skänklar och tyglar och den skall gå i det spår som du väljer

Häste stannar antagligen på vägen för att den känner att du blir nervös av det en skrämseltaktik helt enkelt. Antingen flyttar du den i sidled från ryggen till vägkanten och om inte det går får du helt enkelt hoppa av och leda den till vägkanten där du sitter upp igen och åter ger framåtdrivande skänklar.

Japps, jag måste det. Måste komma ut från gården, sen följa en väg för att sedan komma in på en stig.

Han brukar ju gå över hur lätt som helst, men ibland så stannar han precis innan, sen får jag han att gå några steg, sen så står man där mitt i vägen. Jag brukar stå så länge jag kan, om det inet kommer en bil då, för då brukar jag hoppa av & leda över honom.

Min sköthäst gjorde samma sak med mig, och det var ett test från hans sida.
Gjorde allt som du har gjort, och det ändå som fick han att sluta var en redig klapp på arselt, EN gång. Hände aldrig igen...

Han gjorde det enkla valet att en gång stanna mitt i en korsning, när 2 bilar kom... :eek:

Usch, alltid otrevligt när det kommer bilar, speciellt när hästen vägrar flytta sig >_<

Ja, jag har ju gett han en redig klapp en gång jag också, men det blev inge resultat där :(

Japps, jag måste det. Måste komma ut från gården, sen följa en väg för att sedan komma in på en stig.

Han brukar ju gå över hur lätt som helst, men ibland så stannar han precis innan, sen får jag han att gå några steg, sen så står man där mitt i vägen. Jag brukar stå så länge jag kan, om det inet kommer en bil då, för då brukar jag hoppa av & leda över honom.

Kan du inte börja ridturen med att leda honom över vägen och sedan sitta upp när du kommer ut på stigen, väl där kan du vänta ut honom. Så att han liksom aldrig får uppleva att du hoppar av, då tycker han kanske att du ger dig?

Du får tänka på att kanske ta i lite också, för när hästarna läxar upp varandra i hagen så är de ju väldigt hård och får resultat.
För man måste ju sätta ner foten och säga att "nu är det nog" liksom.

Provade vänta ut han också... Utan resultat, han stod stilla... De var som att försöka få en tunna att gå...

Men ibland måste man visa att man menar allvar. Din häst har inställningen att han inte behöver gå om han inte har lust. han lyssnar bara om du säger det han vill höra, och det skulle jag inte accepera. Men det är en riktigt svår situation du hamnat i. jag har själv aldrig upplevt något liknanade med mina hässtar, så det är svårt att ge råd.

Du får väl vara glad att det inte är åt andra hållet:angel: Det är ju lite mindre livsfarligt om han bara står där än om probelmet vore att han aldrig stannar..

Har varit med om samma, en häst som började stanna och krångla. Den köpte min kompis sen och det funkade för henne att få fram den när hon hade sporrar, för det gillade inte damen. Kanske värt att prova om du inte redan gjort det. Aldrig problem vid körning utan vid ridning utan sällskap.
Lycka till:)

prövat använda repgrimman när du rider?:cool:

Jag har testat det. Det går inte så bra för att så fort jag försöker styra så blir det som om jag stannar honom pga att jag aldrig tänker mig för & håller handen långt fram då.
(knepig förklaring av mig, men du förstog säkert)

jag förstår.då tycker jag att du får fortsätta jobba med "tant gredelins" kloka tips.lycka till !hoppas det löser sig.:banana:

Hej. Jag hade en häst för MÅNGA år sen som gjorde som din. Hade då ingen erfarenhet hur man skulle göra 11 år var jag då och hade ett tjurigt Nordissto. Jag tröttnade på att bråka med henne. så jag tog med mig ett longerspö och när hon stannade så snärtade jag till henne på bakbenet(inte hårt). Ganska långt ner. oj, så snopen hon blev ett skutt framåt sen stannade hon aldrig mer. Vet inte om det är ett bra knep, men för mig funkade det. Annars får du väl ta till morotsknepet, det med en morot framför nosen, Kan ju bli jobbigt i längden om hästen vänjer sig att ha en morot framför sig för att gå framåt.:idea:

Har du testat att låta en massör av något slag gå igenom din häst? Om inte tycker jag du ska göra det. Jag fick en märkbar skillnad på min häst efter en behandling, och då var det ändå inget större fel på honom. Prova också att gå med hästen en bit innan du sitter upp. Sitt sedan av på andra ställen än hemma på stallbacken. Tex en bit hemifrån, eller rid förbi stallplanen hoppa av beröm och gå tillbaka.

Hej. Jag hade en häst för MÅNGA år sen som gjorde som din. Hade då ingen erfarenhet hur man skulle göra 11 år var jag då och hade ett tjurigt Nordissto. Jag tröttnade på att bråka med henne. så jag tog med mig ett longerspö och när hon stannade så snärtade jag till henne på bakbenet(inte hårt). Ganska långt ner. oj, så snopen hon blev ett skutt framåt sen stannade hon aldrig mer. Vet inte om det är ett bra knep, men för mig funkade det. Annars får du väl ta till morotsknepet, det med en morot framför nosen, Kan ju bli jobbigt i längden om hästen vänjer sig att ha en morot framför sig för att gå framåt.:idea:

Ja, det låter som ett bra tips, men om han inte regerar när jag petar på hans bak, så vet jag inte om det skulle funka. Men kanske skulle gå :o

Haha, det där med morot har jag faktiskt tänkt på, frågan är ju om han inte skulle börja kolla i kors efter ett tag & bli förvirrad :p

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 822
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Träning Hej Jag sköter en liten shettis på åtta år och vi har ett litet problem. Hon är väldigt bestämd av sig, allt ska vara på hennes villkor...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30