Häst som vägrar gå!

Sv: Häst som vägrar gå!

Du är inte ensam..

Jag tragglar, kan han gå förbi det när jag är på marken, kan han gå förbi det när jag sitter på ryggen också. Vi brukar stå i lugn och ro, ta några steg i taget tills vi kommer förbi, men oftast brukar det bara vara lite övertalning som behövs.

Hur gör du? ;)

Jo jag tragglar också!

Nu har jag bara haft honom i ca 6 månader ( och vi är ff på lära känna varann stadiet) men han är en väldigt trygg häst i sig själv och är ju inte rädd på riktigt utan bara testar.

Har blivit så mycket bättre men ff krånglar han nån gång när vi är ute. Och det är ju sååååå tråkigt!:mad:

Tyvärr har han mkt bagage för att bara vara 5 år, jag är 5:e hemmet, 2 tidigare ägare/skötare har han vunnit över i alla lägen.:crazy: Stått på bakbenen, gått rätt på folk, bara varit bufflig och gjort som han har velat!

Jag satte hårt emot hårt från början och det har lönat sig, när jag är på marken är han som en riktig nallebjörn och följer mig vart jag än går, men han trilskas ff lite när vi rider ut.

Men jag antar att det bara är att traggla vidare! I början så reste han sig ganska mycket när han inte ville gå och backade ner i dikena, men det har han faktiskt nästan helt gett sig med,tack och lov.:)

För har dom 4 ben ska dom banne mig använda alla 4 i backen:angel:

Så gör jag också. Tragglar på tills jag känner att situationen börjar bli farligt tex. att hästen försöker resa sig eller backa okontrollerat. Då hoppar jag av och leder förbi. Sen brukar jag rida tillbaka till "farligheten" och upprepa proceduren tills hästen går förbi med mig på ryggen. Jag har en halvlöjlig häst som egentligen inte är rädd men envis, så ibland tar det väldigt lång tid utan att vi egentligen kommit många meter.

Är hästen rädd så försöker jag uppmuntra den att våga gå förbi med röst och mycket beröm. Ofta vill ju hästen vara till lags och försöker verkligen sitt bästa. Är hästen riktigt rädd sitter jag av och går förbi.

Däremot kom mitt varmblodssto på igår att hon inte ville gå på ett ställe vi har gått hur många gånger som helst innan. Hon är fortfarande under omskolning så vet inte riktigt vad skänklarna betyder än utan blir mest irriterad när de används för flitigt. Ville inte sitta av så jag backade henne förbi till vilket gick bra. Idag såg jag däremot till att ha ett spö med mig ut och red samma väg. Hon försökte dra samma register idag igen men småduttade henne på rumpan med spöet när hon stod still eller backade vilket hon inte gillade alls. När hon sen gick/tänkte framåt slutade jag använda spöet och berömde mycket. Hon försökte backa två gånger sen gick hon förbi utan att tveka. Det var ju mycket trevligare att gå framåt.

Jag tycker att ett spö kan vara ett bra hjälpmedel om det används rätt. Jag skulle däremot aldrig piska hästen förbi något som det verkligen var livrädd för. Tror att det bara leder till att det blir ännu räddare nästa gång.

*kl*

Jag ser till att vara steget före och ha hästen såpass lydig att den ALLTID går fram när jag ber den. Varken traggla eller hoppa av har någonsin ens varit i närheten av att behövas på mn numera snart 7 år gamla häst. Och med traggla innefattar jag mer än 2 s oombedd halt - min häst har typ aldrig stannat på eget bevåg, ännu mindre stannat på eget bevåg och inte svarat fram DIREKT. Och han är inte den som skenar framåt av sig själv inte :D

Dvs jag sätter den i situationer där den alltid är såpass förberedd att den lyssnar framåt och ökar succesict "svårighetsgraden". Jag ber den alltså inte gå framåt när jag vet att den inte kommer lyda - då sår man bara frön för att stå emot och inte lita på ryttaren.

Detta är för mig rent säkerhetstänk. Kom det en bil duger det inte att han fryser fast på fel ställe. Svarar han inte fram direkt vid terränghoppning kan vi krascha och slå oss. Osv osv osv.

Glöm inte att hålla kvar kontakten på tygeln! Det blir som ett stöd och en trygghet istället för att överge hästen med längre tygel. Många lättar mycket på tygeln när hästen inte svarar framåt, men jag har alltid hört att det är bättre att hålla kvar. Har ridit en del fälttävlan, och har kommit fram till att det är mycket lättare om man har mer kontakt in mot ett läskigt hinder istället för att lätta om hästen inte svarar framåt. Det har alltid funkat för mig!
Om man har tid så brukar jag alltid låta hästen undersöka det farliga. Rädslan brukar släppa så fort de har nuddat föremålet med mulen.

Min häst får också för sig ibland att saker och ting kan vara farliga.Det kan vara en postlåda,ensilageplast,liten hund eller bara en vattenpöl.Jag brukar sitta av och gå fram till föremålet och klappa försiktigt på det och låta honom komma fram själv,vilket inte dröjer särskilt länge eftersom jag står där sen låter jag honom lukta på det.Nästa gång går han självmant förbi det eftersom han vet att det inte är farligt längre men det är ju inte sagt att det fungerar på andra hästar,alla hästar är olika!

När hästar går i flock så varnar hästarna om det ser något som är farligt. Det är en överlevnads instinkt. När min häst tittar på saker som den tycker är farligt. Så kollar jag direkt på saken och observerar det och bestämmer att detta är inte farligt.
Man försöker inom sej att bli lugnare än hästen. Helt jätte lugn. Och bestämmer sej för att nu ska vi gå.
När den gått förbi bara berömma och gå vidare. Gör ingen jätte stor grej över det. Gör du en stor grej av det så har du observerat att det är JÄTTE farligt. Bara kolla på det och sen går vi förbi.

När man har gjort så några gånger så brukar man kunna ta spannar rollen som ledare.
Vilket betyder att de brukar sluta tycka saker är farligt.

Det är bar att träna på diverse farliga saker. Gå på presseningar. Gå i trånga passager. Mellan saker. Så man tar kontroll över hästens rädsla. Allt som du som ledare säger inte är farligt ska de lyssna på om du är ledaren. Hästen är naturligt född att lyssna på sin ledare. Även i de farligaste situtioner får hästen aldrig ta sina egna beslut utan de lyssnar helt på sin ledaren. Men detta kräver att du blir helt hästens ledare. Hästen lyssnar på ledarens starkaste energi. Är den osäker så litar inte hästen på att du reder ut situtionen och då tar den ledar rollen själv. Är den då en ledare för sin flock och tillräckligt trygg i sej själv så funkar det ändå.

Allt handlar om osäkerhet och att man själv är lugn och säker.

Sen har man en lätt lastat häst på köpet.

Detta funkade även på en halvblind häst som jag red ett tag. Som i början bara rusade ut i skogen eller på åkern när det kom bilar. För att hon inte såg i vissa vinklar. Hon såg bilen och sen försvannen den i hennes syn och sen kom den fort tillbaka precis vid huvudet. Det tog några veckor, men sen litade hon helt på mej.

Senast ändrad:

*Knapplån* Jag hoppar aldrig aldrig av. Jag backar inte förbi heller, då har jag bara lurat förbi den för just det föremålet, men jag har ju inte 'vunnit' något, alltså kommer jag att behöva lura den många fler gånger istället för att vinna en eller två gånger.

Nya hästar som tror dom kan gå hem med mig (eller slippa gå förbi) får veta direkt att det inte är så det funkar. Om dom stannar och/eller vänder hem, vänder jag tillbaka 'cowboystil' (vänder huvudet så mycket att den måste följa med, kan heller inte stegra med nosen där) så dom står med nosen rakt fram igen och går på med skänkeln, blir den istadig får den spöet på bogen med (eller rumpan beroende på vad som lättar - lättar baken lägger jag spöet på bogen), det ska inte finnas utrymme att tramsa, har jag sagt att vi ska hit så ska vi det!

Hästar som backar ser jag till att dom backar RAKT bakåt (så kan dom inte vända heller) och när dom tröttnat och stannat så går vi framåt igen, upprepning tills vi är förbi.. ryggning är ju trots allt rätt jobbigt, så det ger dom kvickt upp när dom märker att det inte lönade sig som dom trodde (eftersom det innebar mer jobb istället).

Däremot, en häst som är ängslig är jag mycket snällare mot, men fortfarande bestämd. Där kan den behöva nosa (om det går) på det läskiga eller så får man bara att andas tungt och låtsas som det regnar. Ofta så försöker jag leta upp läskiga saker att träna på då, som ex. storbalar, rida emellan och nosa, (är dom oplastade och dom får ta en tugga så är det ju definitivt inte läskigt längre), brevlådor, parkerade bilar etc. så dom får förtroende för att jag inte utsätter dom för något hemskt. även bra om man kan träna på marken med läskiga saker. (innan eller efter ridning!)

Jag har inte (tack och lov) ridit på dem allra värsta hästarna, som tokbockar eller stegrar så dom välter, men detta har iaf funkat mycket effektivt hittills! och även när dem slutar att ifrågasätta mig vart vi ska gå så brukar träningarna också funka bättre, då dom vet att dom inte kommer undan med vad trams som helst. (Jag är envis som en åsna även om jag kan bli ängslig). Eller som med dom ängsliga att dom inte behöver hoppa och skygga för allting, jag är ju med! (och ser till att inget händer dom). Hoppas att någon orkade igenom hela min text : P

Detta gör jag på helt lång tygel. Om hästen blir rädd och du tar tag i tygeln så förstärker du hästens rädsla. Sen rider jag alltid på nya hästar med lång tyglar ett tag innan jag ber de att samla sej. Ger du de långa tyglar och du slappnar av och du med de så ger du en vink av att du litar på hästen att den klara av det här. Litar du på hästen blir du själv säker och då slappnar ni båda av.
JAg rider med långa tyglar för att bli en trygg ledare. Detta har jag gjort med många problem hästar som jag jobbat med. Hästar som har stuckit, hästar som har varit halvblinda, hästar som inte kan skritta utan tacktar, bockande hästar. Ja allt möjligt.

Självklart har jag koratre tyglar i trafiken på en häst jag inte känner. Gå ut i snor skog. Gör så hästen måste lyssna på dej för att reda ut situtionen. Rid mellan trånga saker. Desto mer ni gör, desto mer kommer hästen lita på att du är ledaren.

Hästen testar om du kan bli ledaren, amn blir inte ledaren fören hästen ser att du klarar alla plan som de söker hos en ledare.

Sen ska man ha kul ihop, uppmuntra sin häst, berömma och vara en bra inlärnings coath till sin häst.

Blir du rädd så sjung en stund på en låt. Då får du annat att tänka på och du slappnar av och då slappnar hästen av.

Beror på hur hästen reagerar. Min är en sådan som bara har två lägen; Antingen vill hon inte gå förbi för att hon är lite osäker (eller bara typiskt märrtjurig) och stannar då helt sonika och står blick still, eller så är hon så pass rädd att hon fryser, kastar sig om och drar hemåt. Är det läge ett tragglar jag på med skänkeln ända tills hon lessnar och går förbi, märker jag att det barkar åt det sistnämnda hoppar jag av, ser till att få henne lugn från marken och leder sedan förbi.

Har också en sådan häst. Nu på våren innan isen far så är hon extra på tå, tycker inte om när det knakar och ser spöken överallt. Igår gick det inte jobba henne alls ute, fick hoppa av och leda en stund och då kom jag givetvis inte upp igen pga ovig och glidande sadel, snödrivorna håller inte så bra längre att stå i när man ska upp i sadeln igen. Hon står tyvärr inte still särskillt länge heller så man måste vara snabb upp. Är som ston är mest...

Hur gör ni alla bukare när hästen vägrar att gå förbi på nåt "farligt ställe"?
Går ni av och leder förbi eller "tragglar" ni på tills hästen går förbi?

// Elsa :)

Jag skänklar på och "jobbar" hästen förbi det som är läskigt. Har aldrig behövt hoppa av min nya häst. Utan hon har alltid gått förbi efter ytterst liten tvekan.

Min förra var likadan, fick hoppa av någon gång ibland. Men då pga att jag själv var osäker. Tex över diken och liknande.

Jag har kallblod.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 820
Senast: JohannaB
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
729
Senast: Cs218
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 269
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama