Häst som vägrar gå!

Elsa2000

Trådstartare
Hur gör ni alla bukare när hästen vägrar att gå förbi på nåt "farligt ställe"?
Går ni av och leder förbi eller "tragglar" ni på tills hästen går förbi?

// Elsa :)

Sv: Häst som vägrar gå!

Du är inte ensam..

Jag tragglar, kan han gå förbi det när jag är på marken, kan han gå förbi det när jag sitter på ryggen också. Vi brukar stå i lugn och ro, ta några steg i taget tills vi kommer förbi, men oftast brukar det bara vara lite övertalning som behövs.

Hur gör du? ;)

Om hästen klarar att gå förbi när jag leder den, så tragglar jag. Dock finns det ju en gräns för hur mycket man vågar göra. Om hästen beter sig på ett sätt som gör det rent av farligt både för hästen och mig som ryttare, att sitta kvar och traggla, skulle jag bett någon följa med och "leda" hästen förbi det problematiska stället medan jag rider. Att sitta av varje gång hästen blir rädd för att gå förbi något kan fort bli en olat om det vill sig illa.

Beror på hur situationen ser ut. Jag känner medryttarponnyn så pass bra att jag vet att för det mesta "dummar" hos sig bara. Så då får man traggla max 1-2 minuter sen går hon snällt förbi:p Ibland måste man ta det lugnt och stilla för det finns ett x antal ställen som hon verkligen är rädd för, men ibland kan hon få för sig bara att tvärvända och vill inte gå vidare. Men märker jag att situationen är farlig eller kan bli farlig så tar jag antingen en annan väg just den situationen eller så hoppar jag av och leder förbi hästen.

Jag har lärt min häst att alltid gå framåt på smackningar så jag smackar förbi henne. Lägger aldrig till skänkeln utan bara sitter så normalt det går om hon hoppar. Har hänt någon enstaka gång att jag suttit av när hon frusit fast, men undviker det helst eftersom det är så svårt att komma upp igen:p

Jag backar förbi... :p
Funkar inte det efter ett par minuters tragglande leder jag förbi fram och tillbaka några gånger och sitter sedan upp igen.:D
Men oftast fungerar backen.

Beror på hur hästen reagerar. Min är en sådan som bara har två lägen; Antingen vill hon inte gå förbi för att hon är lite osäker (eller bara typiskt märrtjurig) och stannar då helt sonika och står blick still, eller så är hon så pass rädd att hon fryser, kastar sig om och drar hemåt. Är det läge ett tragglar jag på med skänkeln ända tills hon lessnar och går förbi, märker jag att det barkar åt det sistnämnda hoppar jag av, ser till att få henne lugn från marken och leder sedan förbi.

hästen jag rider som brukar hålla på och fjolla sig gör det bara för att hon inte känner för att gå. jag brukar försöka mana på henne så att hon ska gå framåt, men då brukar hon backa istället. då brukar jag vända henne och försöka backa henne förbi stället, men det brukar inte gå heller. ibland ger hon sig tillslut, men när man har hållit på i ca 10 minuter så blir man lite less, och då brukar jag hoppa av och leda förbi henne. gör hon något sånt igen senare under ritten så hoppar jag dock aldrig av, utan då brukar jag få fram henne tillslut. :P

Har de senaste 20 åren bara haft unghästar som jag ridit in och alla är tagna på samma vis och alla blev helt trygga och orädda och ingen av dem hade någonsin en tanke på att utnyttja eller få olater, utan tvärt om, de förstod ganska snart att jag aldrig skulle utsätta dem för något som de inte klarade av och därför blev de de trygga individer de var.

Nu på denna sista yngling så har jag inte varit lika noggrann och han har heller inte blivit lika trygg och säker lika snabbt som de andra blev.

Jag har alltid vid minsta lilla stress och rädsla från hästen från när jag suttit upp och börjat rida/sitta in dem hoppat av och lett dem förbi det otäcka, har aldrig stannat kvar eller gått fram och tillbaka utan vi har gått fram och luktat och sen gått vidare, vare sig hästen fortsatte tycka det var läskigt eller inte. Tycker inte att det tar så lång period innan de fattar och de börjar på så vis lita på en även uppsuttet när man gör på så vis.

Jag har lärt min häst att alltid gå framåt på smackningar så jag smackar förbi henne. Lägger aldrig till skänkeln utan bara sitter så normalt det går om hon hoppar. Har hänt någon enstaka gång att jag suttit av när hon frusit fast, men undviker det helst eftersom det är så svårt att komma upp igen:p

Ungefär såhär gör även jag... Är kort i rocken och rider stora hästar - så en massa avhoppande orkar jag inte med.

Smackar dock inte alltid, utan säger vanligen "gå nu" i samtalston, alternativt i tuffa förhandlingar "men gå nu - hrmpfrgrrr!" något högre. Funkar oftast.

Är hästen spänd får den glo en stund, sedan går vi. :cool:

Har problem med min nya häst, hon fryser fast och vägrar gå framåt. Skit trist! Driver jag så backar hon bara. Om någon från marken tar tag i tygeln och leder henne så går hon motvilligt framåt. Hoppar jag så stannar hon igen så fort jag hoppat upp så det funkar ju inte.
Driver jag för mycket så lättar hon fram och blir grinig.
Vad gör man?
Väntar ut henne? Även om det tar en evighet?
Hon är ju ändå åtta år och riden en del ute, vad jag vet iallafall.

Jag tragglar, sitter aldrig av. Jag gör ett av mina nu räcker det-ljud: "Hey! Hupp hupp!", det fungerar typ alltid. Annars så brukar det funka att sicksacka honom förbi, dvs få honom lite, lite i obalans åt ett håll åt gången. Även att vända runt och komma med "ny fart" kan fungera. I förrgår märkte jag att det fungerade att backa honom förbi det läskiga också, av en slump (han vände rumpan till och jag sa att jamen, backa då om det känns bättre - och det gick utmärkt).

Det där sicksackandet fungerar typ alltid om man bara har lite tålamod, jag har kört det både på min nuvarande häst som är hyfsat lätt att övertala och t.ex. mitt inridningsprojekt som frös fast totalt och vägrade. Med honom kunde det ta 1-2 timmar att få förbi honom, men jag tog de striderna ändå. Med nuvarande pålle skulle jag absolut sitta av efter så lång tid men det här var en jääääävligt envis och dominant unghingst så att hoppa av och gå förbi innebar bara att han stannade igen några meter efter att man satt upp.

*KL*

Det beror helt på. Om hästen är genuint rädd och får 'kämpa med sig själv' för att inte fly därifrån, så provar jag lirka en liten stund och sitter sen av och 'håller den i handen' och leder förbi.

Om hästen däremot mest är lite skeptisk och eller 'överdriver' och tramsar mer än vad den är rädd, då tragglar jag på.

Mellanläget, dvs där hästen inte är tramsig men inte heller jätterädd, då lirkar jag ett steg i taget med uppmuntran.

Har inga som helst prestigeproblem med att hästen 'vinner' om man sitter av eller något, och har aldrig någonsin fått hästar som 'fjantat för allt' eller som utnyttjat att jag suttit av. Utan tvärtom hästar som blivit tryggare och ttryggare och med tiden litat mer och mer på att om jag säger det är okej är det det - och går förbi läskiga grejer utan både lirkande eller avsittning.

Jag anser att jag måste förtjäna förtroendet från ryggen med, och inte bara automatiskt kan 'ta med det upp från marken'.

Har problem med min nya häst, hon fryser fast och vägrar gå framåt. Skit trist! Driver jag så backar hon bara. Om någon från marken tar tag i tygeln och leder henne så går hon motvilligt framåt. Hoppar jag så stannar hon igen så fort jag hoppat upp så det funkar ju inte.
Driver jag för mycket så lättar hon fram och blir grinig.
Vad gör man?
Väntar ut henne? Även om det tar en evighet?
Hon är ju ändå åtta år och riden en del ute, vad jag vet iallafall.

Precis sådär blir mitt sto om man försöker pressa henne. Det var därför jag lärde henne att gå fram för rösten istället för den kan hon inte slå tillbaka emot.

Jag har ridit två ston som betett sig på samma sätt som du beskriver, det som de båda fungerat bäst med har varit att backa. Eftersom de redan ställer in sig på att backa vänder jag dem och låter dem backa åt det håll jag vill istället. Provar att vända och gå fram, fungerar inte det backar vi igen. Det brukar inte ta så många gånger innan de inser att det inte är så himla roligt att backa.. :p
(Självklart massor av beröm bara hästen tänker framåt! Och gärna låta hästen gå extra fram om den vill, ta ett par travsteg och klappa massor!)

Hur har du jobbat med din häst för att få henne att gå fram för rösten?

Flixon, jag ska tänka på det nästa gång jag rider! Det kan ju vara värt att prova och se hur hon reagerar. Så fort hon tar ett steg framåt så klappar jag henne och berömer med rösten. :)

Alltid berömt henne med röst och klapp när hon gått fram för smackningar. Började att gå med henne sen överförde jag det till när jag satt på.

Det var väldigt lätt att få henne att förstå men hon är extremt lättlärd. Jag har uppfostrat henne att lyssna på min röst och hon är mycket lydig för röstkommandon.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 820
Senast: JohannaB
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
729
Senast: Cs218
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 269
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama