Häst som vägrar gå över vattendike

zitasmatte

Trådstartare
Fick hem en ny häst här i sommar. Har haft henne ca 3 månader. Allt funkar jätte bra förutom en sak. När vi rider i skogen brukar jag rida en väg där man måste passera ett vattendike. I början av sommaren var de rätt så lite vatten där men hon tyckte det var lite läskigt ändå så jag hoppade av å ledde henne över det vilket funkade bra. Ville ej bråka med henne i början. Men nu på slutet efter all regn som har kommit så har de blivit en mindre bäck eller vad man ska säga där ( Är dock ej djupt ) å nu totalvägrar hon att gå över,inte ens om jag leder henne,då står hon bara å stretar emot. Vad ska man göra?? Jag har testat att sitta kvar å vänta ut henne men de hjälper ej,världens envisaste verkar hon vara. Hon bara står blixt stilla. Visar inget tecken på att vara rädd,bara vägrar att röra på sig. Har testat att bara stå still jätte länge,snurra henne ett varv å sen försöka få henne att gå framåt å sen snurrat henne igen osv,vända en bit å sen rida tillbaka dit men icke,över vill hon ej. Har oxå haft med mig ridsällskap som vågat gå över men inte ens då vill hon gå över. Andra vatten diken går hon över å de är ju konstigt. Överlag tycker hon ej om när de är väldigt blött eller geggigt men hon går,men inte där då. Tips på vad man kan göra?? Tror jag satt å väntade ut henne 1 timme sist men då var jag tvungen att vända hem för jag skulle jobba men hon tycker då ej att de är tråkigt att bara stå stilla som man läser att vissa andra gör. Är ej superviktigt för mig att rida över just det där diket,finns mängder med andra vägar men hon ska ju ej få vinna över mig..... Vore tacksam för svar =)

Sv: Häst som vägrar gå över vattendike

Detta känner jag så väl igen. Min pålle var precis lika dan till en början.
Vattenpölar hoppade hon över, kastade sej åt sidan eller så tvärstannade hon framför.
Vid sjön fick inte vattnet ens snudda hennes framhovar för då backade hon blixtsnabbt tillbaka.
Det kvittade om hon hade hästkompis med sej som gick ut i sjön, inte hon.

Jag undvek inte dom här ställen utan red dom ofta ofta. Tro mej eller ej men det tog mej 5 år att få ut henne så här långt i sjön. SÅÅ lycklig jag var när hon gick ut!!!

Så det är nog bara att tragga på om och om igen. Till slut går det.

[/

Min häst badar enligt förra ägaren,har fått se kort på de så så illa är de inte här. Å hon visar ju inte heller nå tecken på att hon är rädd nu eftersom hon bara står helt stilla. Vore hon rädd tycker jag att hon borde som din kasta sig åt sidan eller börja frusta eller något...men inte, så de verkar bara som att hon envist inte vill gå över där.....

Går det att rida en runda så att hon bara måste passera vattnet på hemvägen?
Motivationen för att kliva i vattnet borde vara högre då tycker jag.Om så ör fallet tycker jag att du ska rida på det viset ett bra tag tills dess att hon går utan tvekan.

Du kan inte ta med nån lugn häst som draghjälp? Så brukar jag göra med mina unghästar i början så de ser att det inte är nåt farligt, så får de bara hänga på de första gångerna sen brukar det inte vara nåt problem och de kan gå före den "lugna gamla hästen" eller helt ensamma.

Hon är smart. Hästar har dåligt djupseende, hon vet inte om det är fem centimeter eller 5 meters djup, och tar det säkra före det osäkra. Inte ramla ned i ett hål och dö. ; )

Synd att hon inte följer med ridsällskapet - det brukar vara ett enkelt sätt. Gick den andra hästen över ett antal gånger och visade?

Jag skulle inte oroa mig särskilt över om hon "vinner" eller inte. Det är oviktigt. Däremot är det ju trevligt att kunna ta den vägen om ni vill. Tänker då lite som Rie, se till att ni ska över bäcken på vägen hem, ha draghjälp av en annan häst, låt henne gå lite på snedden om hon vill. Kanske är det lättare att gå över vid något annat ställe? En upptrampad stig kan bli hal och lite otäck - hon slipper glida på mindre leriga ställen.

Sätt på en lina o låt draghästen hoppa över o även du själv o att hon får finna sin egen väg.

du bör galoppera i rumpan på hästen framför o hålla i dig.

annars får du gräva dike i hagen;)

Försöker svara er alla på en gång =) Som sagt så har jag haft sällskap av annan häst,som dessutom är mycket yngre än min så min är alltså den "gamla" hästen. Sällskapshästen red över diket flera gånger men hon var ej intresserad av att göra följe. Igentligen är kanske dike fel ord för vägen är väldigt bred å fin att rida efter,säkert över 2 m bred och sen är det knappt nån lutning ner dit de rinner vatten så hoppa över behövs inte,hon kan bara gå rätt över, å geggigt å lerigt är de inte heller. När de gäller att försöka ta den vägen på hemvägen måste jag nog säga att de ej går för då måste jag för de första rida efter en ganska hårt trafikerad väg en bra bit å sen blir kanske ridsträckan nästan 2 mil. Från början var de meningen att jag skulle rida runt så men har insett att det ej är det ultimata dels pga trafikerad väg och att det blir extremt blött å sunkigt längre fram men det är en fin väg att rida en bra bit och sen vända =) Hoppas jag ej missade nåns fråga ! =)

Är hon mutbar? Fyll fickorna med ngt godis som hon gillar skarpt! Eller sätt ut en hink med godis i förväg. Sitt av och led henne över och locka med godis, men ge henne först när hon har gått tagit ett steg ut i vattnet, sedan när hon tar ett till osv. Kombinera gärna detta med en lugn trygg häst som går före. Nästa gång får hon ta två steg ut i vattnet osv.
Med mycket envishet och mutande har jag fått min totalvägrande häst att glatt plaska genom både gyttja och vatten på väg ut i skogen!

Vad jag förstår så är hästen inte rädd utan har bara bestämt sig för att inte göra som du vill?

I ett sådant läge hade jag använt en longerlina och ett dressyrspö. Stå vid hästens hals/bog vänd mot hästen som om du skulle longera. Håll ut handen med longerlinan och låt den verka ledande samtidigt som du har pisken i en drivande position baktill. Smacka ordentligt och beröm mycket så fort hästen gör en ansats att röra sig framåt. Vill du förstärka ytterligare kan du dutta hästen lite lätt på rumpan med pisken.

Precis!!! Hon är bara envis! Klart jag kan ta med mig longeringslina å spö å rida dit,lite för långt att gå :P

Är hon mutbar? Fyll fickorna med ngt godis som hon gillar skarpt! Eller sätt ut en hink med godis i förväg. Sitt av och led henne över och locka med godis, men ge henne först när hon har gått tagit ett steg ut i vattnet, sedan när hon tar ett till osv. Kombinera gärna detta med en lugn trygg häst som går före. Nästa gång får hon ta två steg ut i vattnet osv.
Med mycket envishet och mutande har jag fått min totalvägrande häst att glatt plaska genom både gyttja och vatten på väg ut i skogen!

Ett äpple tror jag ej hon kan motstå så ska testa de,har ej gjort de =) Tack!

Anledningen till longerlinan är att det inte är helt ovanligt att hästarna gör ett jättehopp över första gången, och har man då ett vanligt grimskaft eller håller i tyglarna finns risken att man helt sonika flyger med som en vante när hästen hoppar samt drar den väldigt i munnen, bättre då att ha en longerlina eller ett grimskaft med ordentlig längd så man kan låta hästen hoppa utan att "bestraffa" den med ett ryck i munnen när den gör rätt.

Anledningen till longerlinan är att det inte är helt ovanligt att hästarna gör ett jättehopp över första gången, och har man då ett vanligt grimskaft eller håller i tyglarna finns risken att man helt sonika flyger med som en vante när hästen hoppar samt drar den väldigt i munnen, bättre då att ha en longerlina eller ett grimskaft med ordentlig längd så man kan låta hästen hoppa utan att "bestraffa" den med ett ryck i munnen när den gör rätt.

Ja absolut =)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 506
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar