zitasmatte
Trådstartare
Fick hem en ny häst här i sommar. Har haft henne ca 3 månader. Allt funkar jätte bra förutom en sak. När vi rider i skogen brukar jag rida en väg där man måste passera ett vattendike. I början av sommaren var de rätt så lite vatten där men hon tyckte det var lite läskigt ändå så jag hoppade av å ledde henne över det vilket funkade bra. Ville ej bråka med henne i början. Men nu på slutet efter all regn som har kommit så har de blivit en mindre bäck eller vad man ska säga där ( Är dock ej djupt ) å nu totalvägrar hon att gå över,inte ens om jag leder henne,då står hon bara å stretar emot. Vad ska man göra?? Jag har testat att sitta kvar å vänta ut henne men de hjälper ej,världens envisaste verkar hon vara. Hon bara står blixt stilla. Visar inget tecken på att vara rädd,bara vägrar att röra på sig. Har testat att bara stå still jätte länge,snurra henne ett varv å sen försöka få henne att gå framåt å sen snurrat henne igen osv,vända en bit å sen rida tillbaka dit men icke,över vill hon ej. Har oxå haft med mig ridsällskap som vågat gå över men inte ens då vill hon gå över. Andra vatten diken går hon över å de är ju konstigt. Överlag tycker hon ej om när de är väldigt blött eller geggigt men hon går,men inte där då. Tips på vad man kan göra?? Tror jag satt å väntade ut henne 1 timme sist men då var jag tvungen att vända hem för jag skulle jobba men hon tycker då ej att de är tråkigt att bara stå stilla som man läser att vissa andra gör. Är ej superviktigt för mig att rida över just det där diket,finns mängder med andra vägar men hon ska ju ej få vinna över mig..... Vore tacksam för svar =)