Häst som vägrar backa

C

Cajza

Jag har en häst som vägrar att backa! I våras backa hon jätte bra och kunde typ backa hur mycket som helst men nu bara drar hon typ fram huvet och vägrar och det är helt omöjligt att få henne att backa Vad ska jag göra? Hjälp mig!
Sen är hon ganska seg också och skulle vilja ha lite hjälp hur jag ska jobba med henne så att hon typ kvicknar till, lite iallafall ;)

Sv: Häst som vägrar backa

För att kunna få till en bra ryggning så måste hästen verkligen vara framme för skänkeln annars så finns det ingen energi när hästen stannar och då blir det ofta att segdra hästen bakåt i ryggningen och det blir aldrig bra - hästen måste hela tiden tänka framåt även när den ska gå bakåt! :)

Eftersom du skriver att din häst är ganska seg så misstänker jag att det är det som är problemet även med att ryggningarna inte fungerar. Se till att aktivera hästen hela hela tiden när du rider, övergångar, tempoväxlingar, övergångar övergångar övergångar, det får din häst både att bli starkare, lydigare och inte minst tänka framåt när den vet att dte händer något hela tiden! Om du rider t ex på en volt gör inte bara en eller två övergångar par varv, gör tio stycken, trava tre steg, skritta tre, trava tre osv, hela tiden. Är din häst inte van så är det dock jobbigt, så håll inte på för länge åt gången.

När du verkligen har hästen framme för skänkeln kan du prova att rygga - rid in i halten, blir halten bra - prova att rygga några steg - om hästen inte får med sig bakbenen i halten - rid fram och prova igen. Ge hästen bästa förutsättningar för att kunna göra en bra ryggning!

Min häst är också ojämn med ryggningarna, ibland blir de kanonbra (åtminstone 8-mässiga) för att kanske nästa gång i värsta fall kunna få en 4a, det beror i de allra flesta fall hur jag får hästen med mig i halten, men vi jobbar på det och det lir mycket bättre!

Lycka till! :)

Ett tips som jag har fått är att luta sig lite lite framåt.Det är så lätt hänt att man lutar sig bakåt o då "skjuter" man ju fram hästen :)

Bra tips.

Till TS: Något som jag också tänkte på var om hästen kanske har ont någonstans speciellt med tanke på att det har gått bra innan. Kanske ont i ryggen eller en låsning i länden. Be en vet och en kiropraktiker kolla den.
Lycka till och hoppas det löser sig för er.:)

Ett tips som jag har fått är att luta sig lite lite framåt.Det är så lätt hänt att man lutar sig bakåt o då "skjuter" man ju fram hästen :)

Om ryttaren lutar sig frammåt, så kommer ju hästen att lägga sin tyngdpunkt fram, och hur 17 skall den då kunna backa? Testa själv att luta dig frammåt, och gå bakåt samtidigt. Visst, det går - men det är väldigt mycket jobbigare. Samma sak, testa att luta dig bakåt - och gå frammåt. Varför ska vi göra det så jobbigt som möjligt för hästen, när vi kan öppna upp de rätta vägarna för den = dvs göra det lättare för den att göra rätt.

Lär hästen att fungera som en "gunghäst", dvs att flytta sin tyngdpunkt. Man känner ganska lätt vart hästen har sin tyngdpunkt, om man sitter rakt över den. Om du sitter till bakåt, skall hästen flytta sin tyngd bakåt, och om du sitter till framåt skall hästen flytta sin tyngd framåt. När hästen har sin tyngd bakåt, är det mycket lättare att få den att backa.

Jag ger det tips jag själv har fått o det har funkat för mig.
Ställde mig alldeles nyss upp o provade vad du sa.O konstaterade att det faktiskt (iallafall för mig) är lättare att luta sig framåt o gå bakåt.Än att luta sig bakåt o gå bakåt. :)
Visserligen är jag ingen dressyrryttare.Jag känner inget större behov av att göra snygga ryggningar.

Jag ger det tips jag själv har fått o det har funkat för mig.
Ställde mig alldeles nyss upp o provade vad du sa.O konstaterade att det faktiskt (iallafall för mig) är lättare att luta sig framåt o gå bakåt.Än att luta sig bakåt o gå bakåt. :)

Hm, knepigt.. alla som gör detta inser att det är svårare att backa när man lutar sig frammåt, och svårare att få frammåt när man lutar sig bakåt. Testa igen - med en fylld ryggsäck på dig.

Jag är inte heller någon dressyrryttare. Och det handlar inte om att rygga "snyggt", det handlar om att öppna upp den lättaste vägen för hästen, det ska vara lätt att göra rätt och svårt att göra fel. Oavsett vad för inriktning eller gren man rider.

Vad jag har lärt mig ska man hellre luta sig bakåt än framåt (helst inte flytta runt sig själv allt för mycket där uppe på hästryggen). Tyngdpunkten ska ju bak, varför då rubba det med att flytta fram sin egen tyngdpunkt?
Som nån annan skrev, det handlar inte om hur snygg ryggningen blir, utan att underlätta för hästen. Fast, ett ekipage som är i balans gör ju en snyggare ryggning än ett som inte är i balans.

Sen, ang. hur man ska få hästen att kvickna till kan jag varmt rekomendera övergångar! Tex 5 steg skritt, 3 steg trav, 4 steg skritt, halt, 3 steg skritt, 5 galoppsprång osv Försök vara noga med att det verkligen blir det antalet steg du förutbestämt, så det inte blir ett eller två steg extra. Klurigt, men på så sätt somnar varken häst eller ryttare ;)

Antar att vi har olika ridstilar.Är på väldigt få ställen de har samma ridsätt som på våran klubb.Det är iallafall det tips jag har fått.O att andra inte gör på samma sätt accepterar jag :)

*kl*

Angående att luta sig bakåt när man ska rygga.. Det vanligaste inom "tävlingsridning" och så kallad vanlig dressyr är att man får lära sig att antingen sitta kvar mitt över hästen, eller att flytta tyngdpunkten bakåt - MEN - precis som någon påpekat så är det inte alls fel eller konstigt att luta sig framåt, eller lätta på vikten i sadeln. Polishästar rids i de flesta fall på detta vis och de är extremt lyhörda på att de backar så fort ryttaren lättar ur sadeln, och går framåt när ryttaren sitter tillbaka. En häst tränad på detta vis skulle förmodligen inte alls tycka att det var självklart att den ska backa om ryttaren lutar sig bakåt, och därmed skjuter hästen framåt med vikten.. Men i det fallet handlar det då oftast inte om snygga eleganta ryggningar i perfekt balans - utan effektiva ryggningar som ska gå FORT och då är det mycket enklare att flytta sig på det håll dit vikten skjuter en..

Någon gav rådet att själv prova och talar därmed mot sig själv. Det är mycket lättare för mig att gå baklänges, om jag lutar mig framåt än om jag lutar mig bakåt eftersom jag då genom att flytta min tyngdpunkt öppnar för enklast möjliga väg - bakåt. Ganska enkelt egentligen. Men det är samma sak där - det är enklast om jag ska förflytta mig fort. Vill jag sakta men säkert förflytta mig baklänges är det givetvis enklast och bäst att jag bibehåller lodrätt läge.

Senast ändrad:

Hm, knepigt.. alla som gör detta inser att det är svårare att backa när man lutar sig frammåt, och svårare att få frammåt när man lutar sig bakåt. Testa igen - med en fylld ryggsäck på dig.

Med en tung ryggsäck på ryggen går jag inte baklänges om jag lutar mig bakåt - jag trillar möjligtvis baklänges. Med en liten lätt förflyttning av vikten framåt, går det mycket enklare att förflytta sig bakåt. Sen är det klart - om jag lutar mig MYCKET framåt så säger självbevarelsedriften att jag istället springer framåt, för att inte trilla. Men i första hand handlar det om små rörelser, när de blir för stora blir ju effekten den motsatta. Både för hästen, och för människan med ryggsäcken.
Därav funkar båda delar, det handlar om hur man lägger vikten och hur mycket, inte bara åt vilket håll.

Senast ändrad:

Jag provade också att ställa mig upp och gå bakåt framåt- respektive bakåtlutad och tyckte det gick väldigt mycket lättare när jag lutade mig framåt.

Min häst ryggar om jag lutar mig lite framåt när vi står stilla, det är ingenting jag har lärt honom (har själv ridit in honom så ingen annan har heller lärt honom det), han bara gör det så för honom måste det ju kännas naturligt.

Tack för svaren iallafall ska prova lite nästa gång jag rider på volten så får vi se ;)

När jag ska rygga så sätter jag mig djupare i sadeln och spänner baken så det blir ett tryck mot hästens rygg, händer inget då tar jag ett lätt tag i tyglarna (men hästen ska helst rygga på slaka tyglar) kan även lägga till muntliga kommandot "back" om det behövs.
Lärde faktaskt en ridskolehäst att rygga för endast sitsen som när jag började rida henne inte ens kunde rygga.

Jag är inte heller någon dressyrryttare. Och det handlar inte om att rygga "snyggt", det handlar om att öppna upp den lättaste vägen för hästen, det ska vara lätt att göra rätt och svårt att göra fel. Oavsett vad för inriktning eller gren man rider.

Det handlar varken om att luta sig framåt eller bakåt, för sitsen har så många fler dimensioner än så. Snarare skall man tänka som att man sitter på en gunga och där för hästen i den riktning som man vill. När sedan den kommer i rörelse måste man omedelbart parera för att hålla sig i balans över gungan.

Jag blev varse hur det för hästen handlar om att balansera upp och parera ryttaren för att vara i balans, när jag hoppade upp på min unghäst. Första gångerna på hästryggen gör man ju allt för att inte sitta tung och belasta ryggen. I lättsits. Vad jag däremot gjorde var att just skjuta bak hästen när jag ville att han skulle gå framåt första gången och fick därmed bara en backande förvirrad häst. Det var alltså lätsits med för mycket framåtvikt. När jag rätade upp mig fick jag en häst som kunde gå framåt. Å andra sidan för mycket upprätt leder ju till en inbromsning.

Så tyvärr är det inte så enkelt som att säga luta dig båkåt eller framåt. Det handlar om ständiga pareringar precis som när man sitter på en cykel. Om cykeln håller på att tippa åt vänster, lutar man sig åt höger, men blir det för mycket. Ja då dimper man i backen åt höger. :p Om hästar damp i backen när man inte balanserar sig skulle göra det så mycket enklare för ryttaren att hitta rätt.:D

TS häst låter som en som gett upp av en ryttare som osäkert överdriver hjälper och för hästen betyder det därmed att det varken hjälper att backa eller gå framåt för att hamna i jämnvikt. Bäst - inte göra något så kanske ryttaren ger sig.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Du har ju fått många bra tips tidigare i tråden som du lätt kan prova hemma och se vad som funkar för just dig och din häst. Jag får problem med ryggningarna om jag inte tränar på det ofta och för att inte bli segdragande i tyglarna eller nåt annat dumt brukar jag ha en medhjälpare som petar på hästens framben med ett dressyrspö om det har gått för långt mellan gångerna. Senast räckte det med ett pet på första hoven för att hästen skulle förstå vad jag ville. (Om man analyserar det djupare kanske man kommer fram till att jag kanske inte är konsekvent i min hjälpgivning eftersom det inte sitter i om jag inte tränar på det, eller att min häst har minne som en guldfisk :p. Men det är OT)

jo jag kan kanske ha gett upp någon gång:( fast ännu störr chans är att det är någon av mina syrror:grin: minns inte riktigt:angel:

Förutsatt att hästen är frisk förstås.. Låsning i ryggparti kan annars göra att häst ogärna backar...

Jag har lärt min häst att backa när jag viftar på tårna ;)

Dock räcker det nu oftast med att bara tänka back...

Såhär gör jag från halt..:

Tänker back. Händer inget så säger jag "backa" max tre gånger. Händer inget då så viftar jag lite på tårna. Händer inget då så knackar jag lite i sidan på hästen, säger back. Händer inget då gör jag samma och tar lite i tyglarna. Händer det inte direkt då så tar jag fram benen och bonkar till ordentligt på bogarna och säger back, håller kvar i tygeln.

Så fort han tänker bakåt/backar så lättar jag och berömmer.

Skrittar några steg och gör sedan om från början, gör halt, säger back och då börjar han garanterat backa direkt. Sällan jag behöver göra mer än max säga back och vifta på tårna.

Men ibland knackar jag på honom lite extra för att få kvickheten. Det ska inte ta 7 svåra år att backa 4-5 steg liksom..

Det kanske kan ha något med ryggen att göra dåhon även drar ner huvet och och drar ityglarna i galoppen (men det behöver ju inte alls ha nåot med det att göra det kan ju vara att hon vill springa eller nåt helt annat vad vet jag...) Så skulle gärna vilja tips med galoppen och varför hon gör så, typ.

Men lilla syster, hon gör bara så när vi är ute och galopperar och varöfr frågar du bara inte mig?! Hon vill ju bara ha längre tyglar så hon får öka farten när vi har kortare tyglar så saktar vi ju in henne!
Och backa inte mer än max 2 steg hon tkr inte det är kul efter barnridningarna

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 094
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 892
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 026
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka