Sv: Häst som vägrar backa
För att kunna få till en bra ryggning så måste hästen verkligen vara framme för skänkeln annars så finns det ingen energi när hästen stannar och då blir det ofta att segdra hästen bakåt i ryggningen och det blir aldrig bra - hästen måste hela tiden tänka framåt även när den ska gå bakåt!
Eftersom du skriver att din häst är ganska seg så misstänker jag att det är det som är problemet även med att ryggningarna inte fungerar. Se till att aktivera hästen hela hela tiden när du rider, övergångar, tempoväxlingar, övergångar övergångar övergångar, det får din häst både att bli starkare, lydigare och inte minst tänka framåt när den vet att dte händer något hela tiden! Om du rider t ex på en volt gör inte bara en eller två övergångar par varv, gör tio stycken, trava tre steg, skritta tre, trava tre osv, hela tiden. Är din häst inte van så är det dock jobbigt, så håll inte på för länge åt gången.
När du verkligen har hästen framme för skänkeln kan du prova att rygga - rid in i halten, blir halten bra - prova att rygga några steg - om hästen inte får med sig bakbenen i halten - rid fram och prova igen. Ge hästen bästa förutsättningar för att kunna göra en bra ryggning!
Min häst är också ojämn med ryggningarna, ibland blir de kanonbra (åtminstone 8-mässiga) för att kanske nästa gång i värsta fall kunna få en 4a, det beror i de allra flesta fall hur jag får hästen med mig i halten, men vi jobbar på det och det lir mycket bättre!
Lycka till!