Häst som vägrar att skritta...

Sv: Häst som vägrar att skritta...

Det enda jag tycker hjälper på en häst som taktar det är att sitta ner ORDENTLIGT, hålla om med skänklarna och känna att du har hästen under dig. Sitt inte och smådra i munnen utan var lätt i handen och plocka med tyglarna utan att såga för den skull. När hösten lugnat sig så släpp sakta på tyglarnatills hästen går på långa tyglar, men sitt kvar I sadeln. Var väldigt lugn i dina hjälper. Tex om du ska börja trava, sitt till ännu mer, lätta försiktigt i handen utan att hästen rusar iväg, öka försiktigt trycket med skänklarna och håll dig väldigt lugn. För min del så brukar det hjälpa att tänka igenom hela övningen steg för steg under tiden så stressar jag inte på.
Som nån skrivit innan så fungerar skänkelvikning på vissa men min erfarenhet är att när du sen släpper fram hästen igen så travar den på.

Lycka till /Marre

Om det är på hemveägen det största problemet är så kan du prova med att få henne lugn för hand först, gå med henne hem... Stanna henne då och då, låt henne backa... vänt fram och tillbaka så hon tillslut inte orkar bry sig vart hem är... försök hitta på något att göra hela tiden så hon blir uppmärksam på dig. Går ju självklart att göra samma sak från rygge, men det brukar vara lättare att börja från marken ;) Sedan tycker jag du kan börja lägga in fler skritt pauser på långtygel då du rider som vanligt så hästen lär sig att lång tygel betyder psuat ut, slappna av...

"Been there, done that..."

Visst känns det för jävligt:(

Min valack är precis likadan, och för det mesta slutar det hela med att jag blir jäkligt förbannad, jag tappar tålamodet, precis som man INTE ska göra:smirk: Men när hästjä***n som annars lyssnar på minsta lilla vikthjälp, sits och förhållningar skiter i allt, far iväg som en katapult, och blir allmänt farlig har jag svårt att inte sätta honom på plats... När man VET att hästen kan, att den inte har ont e.t.c. har jag svårt att tolerera sånt beteende...

Det verkar ju vara ett ganska vanligt problem märker man, både här på forumet, och ute i stallet där vi står, hälften av de 20-tal hästar i stallet har liknande tendenser...

Det jag har försökt med är dels halter i oändlighet, och vänta ut hästen, men det hela resulterar mest i katapulteffekten...

Även försökt trötta ut hästen... funkar ej på välmusklad häst i full tävlingskondis kan jag meddela...

Nu funderar jag på att bara rida ut kortare sträckor före och efter ridpassen i padocken, då brukar han fatta att det är skritta fram / skritta av och vara lugn... Efter ett par veckor börja förlänga turerna lite varje dag... Ska se om det funkar... Just nu är situtionen ohållbar, han är FARLIG och oberäknelig (och ja, han lyssnar som sagt jättefint på minsta lilla hjälp i padock, han lyssnar fint från marken och vi får ofta beröm för vårat fina samspel och kommunikation... Yeah Right, de domare / hästfolk som sagt detta har inte sett oss på en uteritt:crazy: )

Svammel, svammel, vill gärna ha mer tips även jag...

//Zömniga PatzyP

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 195
Senast: Juli0a
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 772
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar