Häst som tvärstannar

Bubble

Trådstartare
Hästen jag rider har en liten egenhet som kan vara lite jobbig ibland. Hon kan ibland vara lite fjollig när man rider ut på det sättet att hon är "smårädd" för saker o ting. Inget farligt alls hon är en av de snällaste hästarna jag ridit ut på.
Men det enda är att när hon blir "rädd" för saker så tvärstannar hon. Det är ganska jobbigt om man travar eller galopperar :p
Kan man "träna bort" det på något sätt? Eller är det bara att leva med det, man får ju bra balans iaf :D

Sv: Häst som tvärstannar

Ibland skulle jag önska att tanten stannade när hon blir rädd, hon kastar sig runt. Är det riktigt läskigt som typ älgar så drar hon iväg i full galopp innan man fattat vad det var som var så läskigt.

Hehe jo hade också en häst som gjorde så ibland när hon blev skraj det gällde att hänga med o hinna se allt "farligt" före henne så man var beredd :p

så här är min häst med. Ibland tvärstannar hon för småsaker, men hon har blivit mycket bättre! låt henne gå fram och titta på det hon är rädd för och visa henne att det inte är någon fara. Det fungerade på min pålle, så nu går hon förbi platser utan problem som hon tidigare var jätterädd för. Lycka till:)

//Lisa

Nu vet jag inte hur länge du haft din häst, men min häst gjorde samma sak första året (gammal ridskolehäst som hade det som favoritgrej att göra i galoppen:D).
Men hon slutade med det, kanske för att jag hela tiden höll om henne (klämde åt lite extra om jag kände att hon blåste upp sig) och har henne hela tiden lite framåt för skänkeln.
När det var som värst hade jag även ett spö jag petade till henne med, för att få henne att tänka framåt. Men du känner ju din häst bäst, tänk att du ska vara steget före och ser du något hon skulle kunna reagera för, jobba med henne eller håll om henne så hon får tankarna på något annat och glömmer bort att stanna.

Hon märkte väl att jag inte accepterade ett sådant beteende, för hon kan fortfarande göra det om någon annan rider eller om hon går i undertempo på dressyrträningen eller nåt (dressyr är tråkigt tycker hon :p).

Jag red förut på en häst som gjorde så, men även när det gällde honom så minskade det/gick över om jag bara satt lugnt och höll om med skänklarna samt lät honom gå fram och nosa på det "farliga".
Jag tror det viktigaste är att man inte gör någon stor grej av det eller blir upprörd. Slappna av, andas och tänka "titta du, vi har inte bråttom, vi ska ditåt men ta den tid du behöver." Blir man upprörd och tänker "nu jävlar ska skrället fram!" blir det oftast värre.
Min erfarenhet är iaf att det minskade kraftigt ganska snabbt när jag gjorde så, även om det tog lite längre tid i början. Efter ett tag behövde han inte alltid gå fram och titta utan kunde gå förbi på en gång(även nya "farliga" saker).

Precis som någon annan skrev, bättre de stannar och tittar än svänger runt och drar i full fart, tycker jag iaf.. :)

Rider en liten herre som är rädd för ALLT och precis som din tvärnitar han när det blir otäckt. Problemet är att han bokstavligen är rädd för allt, så att trava och galoppera på honom är minst sagt ett äventyr :D Han är rädd för grässtrån som rör sig lite i vinden, lera, sand, ojämnt underlag... Hm ja.

Ännu jobbigare är en annan häst jag också rider, eller han är inte jobbig men när han blir rädd så nitar han och sen börjar han backa i full fart (travponny, sitter nog i att han är van vid att inte kunna svänga runt med sulky). Så när han gör så i galopp flyger man väldigt lätt över huvudet på honom :grin:

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
859
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 625
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 800
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 006
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka