häst som "tuggar" på bettet?!

J

Jolin_Blue moon

hej! jag har nyss blivit ägare åt en 6-årig d-ponny valack och allt funkar jätte bra men när jag rider (använder 3-delat bett) så liksom rullar han tungan runt bettet och kör upp det längre in i hans mun:confused: vi blev rekomenderade att använda stångbett men jag tycker bara det är besvärligt att rida med (ställa & böja osv).. Förra ägaren som också är tränare sa att han aldrig har gjot så föut så han säger bara att min häst har tråkit men hur ska jag få honom att sluta med det? Det kommer ju skada tänderna om det fortsätter?
han blev nyligen veterinärbesiktad och då kolla dom tänderna och han hade inga fel osv..
Om jag rider med hackmore löser det väl ingenting för han ska väl ändå lära sig ha vanligt bett??:confused:

Sv: häst som "tuggar" på bettet?!

är inte raka bett stångbett eller hur menar du??

Nej ett rakt tränsbett har ringar medans den delen hästen har i munnen är rak. ;)

Utan att ha sett hästen är det omöjligt för oss att svara på varför. Antingen kan du lägga in en film och få lite tips eller kontakta en tränare.

Hästen bör kunna gå på en välanpassat tränsbett utan problem. Kolla att det är lagom stort och ligger rätt i munnen på hästen. Du får kolla i munnen på hästen och se att det finns lagom med plats för den tjocklek du har på bett. Kanske vill den ha ett smalt, kanske tvådelat, kanske tredelat etc.
Var noga med att rida hästen med lagom tygelkontakt och att rida den så den är lösgjord och i rätt form.

Allt detta är lättast att ta hjälp av kunnig tränare med om man är osäker. Då kan tränaren säga till dig om det är utrustningen det är fel på eller ridningen.

Lycka till!

Jag skulle tro att, antagligen är han ovan med en ny ryttare. Alla rider ju inte på samma sätt och alla hästar rids inte på samma sätt. Hur red den tidigare ägaren? om han inte tuggade när hon red så jämför hennes och din ridning och ampassa dig och hästen efter det:). Kanske håller du för hårt eller löst i bettet..osv

Det finns som sagt raka tränsbett inte stångbett utan ett enkelt rakt bett med ringar. Jag såg på en kurs en ung islandshäst (6 år) som höll på att hissa upp bettet så det skramlade mot kindtänderna hela tiden från det hon fick bettet i munnen innan ryttaren ens suttit upp. Denna häst hade redan små nötningsskador på tänderna. Kursledaren lånade ut ett rakt bett och hästen slutade omedelbart. Gick sedan hela lektionen utan att en enda gång skramla med bettet. Det blev som en annan häst.

Inte säkert att detta funkar på din häst men ett rakt tränsbett är inte jättedyrt så det kan vara värt att pröva. Bättre prova med ett rakt tränsbett än stång eller hackamore. Att tränaren/förra ägaren säger att hästen har tråkigt tycker jag är en dålig förklaring. Har du någon annan tränare du kan vända dig till?

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 624
Senast: Stergo
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
987
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 440
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka