Häst som sticker!

Ryver

Trådstartare
Jag undrar om någon här har testat en metod som går ut på att var gång hästen sticker så låter man den springa sig ORDENTLIGT TRÖTT även efter den själv vill stanna. Detta förutsätter ju att man är på tex en trav/galoppbana. Snart märker hästen att det inte är så trevligt utan ganska JOBBIGT att sticka.
Har inte testat själv utan bara fått höra att man kan prova det. Givetvis ska vi först utreda alla möjligheter att hästen kan ha ont någon stans!

Sv: Häst som sticker!

jag hade samma problem med min new forest ett tag men nu har det löst sig då jag har fått bättre kontakt med hästen. Om du har ridit på din häst länge så känner du nästan när den håller på att sticka. Men visst om du åker till en galopp bana så är de ju meningen att hästen ska springa fort. Vissa hästar gillar fart mer än andra och vissa växer ifrån det där med att "sticka" Gillar din häst fart så tycker jag att du ska uppsöka en galoppbana.

Hoppas det löser sig ;) . Jag har fler tips till dig om du vill ha?`Skriv på privatmeddelande!

Min kompis har ett engelskt fullblod... :love:
Han hade överskotts energi... han gick knappast å trava innan han vart HELT galen... :devil: ... :D
Dem longerade honom... Lät honom springa an sig å bli JÄTTE trött...
Funka jätte bra... :)

inte riktat till någon särskild:

mm jättebra att låta en häst gå runt runt utan att gå i form, snacka om att slita ut hästen mentalt o fysiskt.

Att longera innan så den blir trött ( i huvudet antar jag) är väl inte bra. Förr svalt man hästar innan man körde in dem, känns som lite samma tillvägagångssätt.

då skulle min få springa bra långt.......tror inte på den metoden. skulle va på en häst me dålig kondition då....möjligtvis

Testade detta på min foderhäst jag hade när jag var 15. (visste inte bättre) Funkade inte, kan jag säga.... Hon skenade hej vilt med mig, och det ledde till att jag totalt tappade kontrollen över hästen, och till slut ville jag inte ens rida henne längre...
Så jag skulle inte rekomendera det!!!
Springandet hetsar upp dom, så att dom bara vill springa mer.

Häls Embla

Att träna på att få hästen att lyssna på dej i skogen är nog bättre, mycket halter och sånt...

Annars kan man släppa hästen i paddocken en stund innan man ska rida, så kanske den får ut sin energi. Brukar funka på min häst

jag har gjort liknande. min häst hade bråttom i galoppen och skulle springa fortare än nödvändigt och helst inte stanna så jag red på stor volt på utebana tills han villse stanna, skänklade på så han fick fortsätta springa tills han för tredje gången ville stanna. då bad jag honom stanna. de tog inte många veckor förrens galoppskänkel för honom innebar lugn och samlad galopp... så att prova kan ju funka!

det var det dummaste jag hört! Hästen kommer bara få bättre o bättre kondition. vilket kommer göra det värre o värre.

Nä inget jag skulle rekommendera heller faktiskt.

Min pålle blir lite väl pigg ibland, sticker visserligen aldrig men om man låter honom springa så blir han bara ännu värre.

Däremot vet jag en tjej som skulle ut och köra en travhäst på deras hemma bana. Hon vände åt fel håll och hästen trodde att det var tempoträning. Hon fick inte stopp på hästen så tränaren skrek åt henne att bara låta honom springa sig trött tills hon kunde stanna honom. han ansåg att det var bättre eftersom hon skulle inte orka lugna hästen. Men detta var på en inhängnad rundbana där inte så mycket skulle kunna hända.

Ute i skogen eller på ett fält skulle jag göra allt för att få stopp. Hästen kan ju få panik och bara ta snabbaste vägen hem över stock och sten och bilvägar och gud vet vad. Usch!

Det är ingen metod som jag ser som bra, i alla fall inte på riktigt heta och stressade hästar.
Precis när jag fick min häst så var hon hypernervös och stressad, vi (jag och min tränare) provade allting man kunde tänka sig och till slut sa vi: Om vi låter henne galoppera och om jag bara sitter still och varken uppmuntrar eller håller igen så får hon springa av sig den värsta energin.

Jo tjena! Hästen blev ju minst sagt förvånad över den nya metoden och satte av i galopp, vi var på en inhängnad ridbana, ska tilläggas.
Det var bara det att det tog aldrig slut! :o
Hästen sprang och sprang och sprang och drog inte ner på tempot för 5 öre,utan ökade för varje långsida.
Till slut fick jag sakta av henne för hon hade sprängt lungorna annars.

Kan ni då tänka er en sån här häst ute i skogen om man låter den galoppera sig trött! :eek:
Jag kan ju lova att vi hade varit långt hemifrån innan hon hade lagt av, om hon ens hade det! Så utmattingsmetoden funkar säkert på vissa hästar, men vill ni använda er av den så börja absolut inte i skogen, var någonstans där det är instängt och ha någon annan med er som kan gripa in om det inte skulle funka!

Jag har som regel både ute i skogen och på banan att jag inte växlar upp en gångart förren föregående är i bra takt, balanserad och bra tempo. En häst som pullar och hetsar i trav tycker jag inte att det är lönt att fatta galopp på.

Rusar de i väg i galoppfattningen så bryter jag av. Det ska inte löna sig att rusa iväg. Är skritten och traven bra och genomarbetad så kan jag även fatta galopp från skritt för att lättare få ihop hästen...

Det kan hända att den metoden kanske funkar på vissa hästar, men jag tror att det är bättre men en lång skritttur i skogen.
Min pålle blir jättepig om man inte rider varje dag, och han är en stor kraftig fjording och näst intill omöjlig att stanna när det bär iväg, jag försöker att bara skritta, skritta och åter skritta.
Och känner jag för en galopp tar jag inte det på hemvägen!
Oftast är han skuttig och hoppig i början, men när man kommer ut i skogen och han får jobba på där lugnar han ner sig.

Det är en jättebra metod på min häst, det kanske funkar på din med? :)

Hmm..min medryttarhäst är väldigt väldigt stark när man rider och väldigt pigg också;).
Har i för sig aldrig stuckit, eller en gång p.g.a att han blev skrämd.

Men när vi är några stycken ute från stallet och rider och hästarna känns pigga brukar vi sen sysselsätta dem skritt och trav. I traven saktar vi av till skritt, skrittar travar, och håller med lite halter o.s.v. Funkar bra och de lugnar ner sig och lyssnar sedan på mindre och mindre hjälper..:).
Brukar då också funka bra i galoppen. Och om man ändå är osäker på att kunna rida i hästen i galopp kan man ju försöka undvika galoppera "hemåt" eller på för öppna ställen. Men det bästa är att i stället försöka ha kontroll i alla gångarter och sånt innan...tror jag.

Hmmm... provade den där metoden men den funkade inte riktigt för min häst iaf.
Hon är gammal galoppör, och tyckte det var skitkul... efter 5 minuters vila så var hon redo att dra en repa till... hon hade redan återhämtat sig. :mad:

Däremot funkade tålmodigt dressyrande betydligt bättre för att få kontroll på damen än vad det gjorde att springa henne trött.

Håller med! ingen bra ide! Ju bättre kondis ju högre fart och mer rasande galopp!
Enda gångerna min löptokiga märr jobbat sig trött var i galopp på volt i djup sand. Där tog hon skänkeln som jag ville, genom att runda av galoppen och sträcka ut överlinjen. Men se så snart vi kommit ut på fast mark bet det under hovarna och ny energi strömmade till. Tokgalopp några meter innan jag fått ordning på tyglarna och dragit stopp!

De verkar bli berusade och blockerade av farten. Klbl travaren likaså, ouppvärmd är han lugn och lyssnar på alla förhållningar, då jag tror han sprungit sig trött har han i själva verket fått upp ångan och vill skena på en timme till! tar alla chanser att "låtsas" bli skraj och göra tidernas rivstarter.

På min häst skulle jag lova att det inte funkar om det är på vägen hem.. Då springer hon nog ända in på gården och stannar där :) Fasst hon inte skulle orka

Precis som någon annan nämnde kan d fungera om man rider hästen på en volt.. Man ska alltså definitivt inte bara låta den springa rakt fram utan fortsätta att försöka jobba den och få kontakt.. Men när hästen självmant vill sakta av (vilket inte brukar ta så lång tid då d inte är lika kul att behöva jobba som att springa..) så driver man på den så den får galoppera lite till.. När hästen känns lugn igen bryter man själv av. Försöker hästen sticka igen är det samma sak som gäller en gg till.. Detta brukar iaf fungera bra för mig i ridhus/paddock.. Dock är det ju lite svårare att få det att fungera på öppnare ytor.. Men man måste ju börja någonstans!

Ryver skrev:
Jag undrar om någon här har testat en metod som går ut på att var gång hästen sticker så låter man den springa sig ORDENTLIGT TRÖTT även efter den själv vill stanna. Detta förutsätter ju att man är på tex en trav/galoppbana. Snart märker hästen att det inte är så trevligt utan ganska JOBBIGT att sticka.
Har inte testat själv utan bara fått höra att man kan prova det. Givetvis ska vi först utreda alla möjligheter att hästen kan ha ont någon stans!

Med ett bytesdjur som en häst så säger instinkten att den skall springa fort för att komma undan. Om då även ryttaren hetsar på i ett högt tempo så blir bara hästen ännu mer skärrad och tror ännu mer på sin egen instinkt att det verkligen var farligt, eftersom även ryttaren tycks tycka så.

Alla höga tempon skall vara under kontrollerade former, med en häst som är stark nog för det, i balans och mentalt redo. Annars blir det bara farligt för både ryttare och häst.

Hälsning Maja

Håller inte riktigt med några här.
Min behöver en avkörare ibland annars hittar hon på så mycket hyss. Är som ett krutpaket och reagerar blixtsnabbt när man kortar tygeln, biter tag i bettet och drar. Allt bara för att jäklas! :devil: Hon är som ett barn så när man manar på henne och "tvingar" henne springa då är tjusningen att försöka överraska matte inte lika rolig längre! :confused: Suckar (bokstavligen talat) och stannar av!
Självklart ska man inte göra sånt om man inte klarar av det! Men tycker själv att jag känner både henne och mig så väl att vi klarar av det. Sen säger ju väglaget hur pass man kan hålla på också, inget för tät skogterräng. Hade en tokrunda igår senast, så nu håller hon sig lugn ett tag till.

Liknande trådar

Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 585
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 690
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama