Häst som sticker i hagen vid utsläpp

R

Rebecca-M

Hej

De senaste veckorna har min ponny börjat sticka direkt när man släpper ut honom i hagen.
Har inte varit något större problem men igår hade han slitit sig och sprugit upp med grimma och grimskaft.
Tänkte höra om någon här på buke har haft liknande problem med sin häst, vad gjorde ni åt det ?

Han väntar inte, utan tar första bästa chans att bara sticka. Skenar iväg upp i hagen. Detta har uppkommit senaste veckorna, när gräset börjat komma...

Med tanke på att vårt stall har personal som jobbar på morgonen och släpper ut hästarna åt en har det resulterat i att de känner sig osäkra när dom släpper ut honom, och en säkerhetsrisk oxå både för dem och för ponnyn.

Väldigt tacksam för svar:p

Sv: Häst som sticker i hagen vid utsläpp

Kan det ha att göra med att de som släpper ut har slarvat med att vända hästen runt vid grinden innan man släpper, och bara släppt den rakt ut några dagar? För vissa hästar räcker det att ngn gör så ett par gånger, så har de lärt sig ovanan sen.

vända runt vid grinden, stå stilla några sekunder och sen lugnt knäppas loss, UTAN undantag en enda dag, är det som bör gälla för att undvika såna här scenarion.

Haller med ovanstaende postare men vill tillagga, att nar man tagit av grimskaft, lata hasten sta dar tills DU har borjat ga ivag, da ar risken for en spark mindre..
Jag gor samma med mina unga, gar in i hagen, lagger rep runt halsen och sen tar av grimman medans de star stilla med rep runt halsen. Sa de kan inte springa ivag om de ville. Sen drar jag av repet och sager OK och gar ivag, DA forst far de trava ivag..
Problemet kanske ar att det har borjat komma gras och de vill vara forst pa stallet..
Lycka till

Så har jag gjort med min häst sen dag 1, och alla tycker han är så väluppfostrad. Basic tycker jag.

Så har jag gjort med min häst sen dag 1, och alla tycker han är så väluppfostrad. Basic tycker jag.

Inte för att jag släpper i hagen så men om min säger alla "vad snäll han är", jag kontrar alltid med "han är väluppfostrad". Jag gillar inte när folk skyller deras ouppfostrade hästar på att de "är" sådana :mad:

Min häst har varit mästare på just detta efter att utsläppare låtit sig luras av hans loja utstrålning.
Du kan prova med att efter du gått in i hagen, vänt hästen och kopplat loss, ge den en morot.

Vi hade en liten buse som började med exakt samma sak förr året. Till en början försökte bara alla(vi är 13 st som delar på utsläppen) att hålla kvar och till slut fick vi börja släppa honom innan grinden för att han var så taggad på att komma ut.
MEN, ett tips som vi sedan gjorde och också fick honom att sluta:
Trä grimskaftet genom grimman utan att knäppa fast det. På så sätt kan inte hästen skada sig om den lyckas smita. Ha sedan någon sorts kraft i handen som hästen kan småsmaka på ut mot hagen. Led ut din häst först så att grinden kan vara öppen. Se till att det finns kvar mat även när du kommer in i hagen så att hästen kan få "äta upp" i hagen medans du släpper av grimman. Detta fungerade på hästen i vårt stall för han tänkte bara på vad man hade i handen då och blev inte alls lika sugen på att sticka så länge man höll i honom. Man ska inte muta sin häst, men det känns säkrare att prova med att få bort beteendet på detta sätt än att någon skadar sig.
Lycka Till..

Ja det är basics även för mig, och därför blir jag chockad av hur många som INTE anser det vara vanligt sunt förnuft och framför allt säkerhetstänk, utan är lata och släpper rakt ut. det räcker som sagt med några gånger så har hästen lärt sig, dvs det är människan som lärt den olaten, inte den själv ens som hittar på dumheter.

Absolut!
Det är inte kul att komma till stallet och få höra att ens häst börjat dra järnet.

Nej verkligen inte när man lagt tid på självklarheter i uppfostran som sen ikullkastas av att några inte bryr sig eller fattar tillräckligt för att sköta hanteringen på rätt sätt.

Kan det ha att göra med att de som släpper ut har slarvat med att vända hästen runt vid grinden innan man släpper, och bara släppt den rakt ut några dagar? För vissa hästar räcker det att ngn gör så ett par gånger, så har de lärt sig ovanan sen.

vända runt vid grinden, stå stilla några sekunder och sen lugnt knäppas loss, UTAN undantag en enda dag, är det som bör gälla för att undvika såna här scenarion.

Min häst är en sådan häst som väldigt fort lär sig ovanan att dra iväg. Har haft honom i 6 år nu och stallägaren som sköter utsläppet säger att det inte går att slarva två dagar i rad med hästen för då försöker han direkt dra iväg dagen efter igen. Men så länge man är konsekvent så är det inga problem alls.

Det där med uppfostring hade jag lite problem med under de första två åren jag hade hästen och stod i kollektivstall. Jag lät aldrig honom dra iväg vid utsläpp (det krävdes ett knäckt finger för att få stopp på honom bara.. :angel: ) men eftersom vi delade på utsläppen och de andra två tyckte det var lättare att släppa honom "i farten" så lärde han sig fort att han fortfarande kunde dra iväg med de andra men inte med mig. Jag håller helt med om att det är jag som ska stå för uppfostran av min egen häst, men vad gör man när de andra i stallet inte känner för att hjälpa till? Funkar inte riktigt att säga "Hörru Lidos, gå nu snällt tillsammans med Karro när hon släpper ut dig imorgon."

Jag gör precis som mackan när jag släpper ut och nuvarande stallägaren gör likadant. Stannar och vänder runt mot grinden, står still ett par sekunder och knäpper sen lugnt loss grimman. I början mutade jag med en morot också för att hästen skulle tänka på nåt helt annat än att "släppas ut i hagen" = " dra iväg i full galopp".

Instämmer med dig.
Dyker det upp något i ens hästs beteende som man inte gillar tar man tag i det på en gång. Hästarna föds inte till att sticka vid utsläpp eller några andra oönskade beteende. Det är vi som gör dem sådana.

Hade tidigare en häst med samma olat ( var sådan när jag köpte honom) van att spinga ut och in lös med flocken sin. kan du inte hålla honom med grimskaft så får du ta hjälp av ex. kedjegrimskaft vi utsläpp. markträna mycket när du leder, stanna gå , back osv. Han ska stå still och inte gå fram innan du ber honom. Detta kan du göra med träns, träna före och efter ridpass. man kan även göra en liten hage ca.20kvm eller så precis innanför utsläppet med stöm i. Det kan vara bra att ha den säkerhetsmarginalen så att han lär sej att han kommer inte ut i storhagen genomatt rusa. i den lilla hagen skall han stå still och får inte gå ut i storhagen innan du låter honom göra det. Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 321
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama