Häst som stegrar!

F

favoritponny

Hur gör ni med hsätar som stegrar?? Hur får jag bort det??
Den stegrar inte högt utan börjar med att slänga med huvudet sen studsar den och hoppar upp på bakbenen.
Den är dessutom ganska "okänslig" i sidorna. Hur får man tillbaka känslan där?? Är det omöjligt??
Måste "reparera" detta snabbt!! :crazy:

Om hästen inte stegrar högt så kan du först prova att svänga runt hästen, då tappar den balansen och måste sätta ner benen. Alternativit försöka driva fram hästen men det kan ju vara svårt om den inte lyssnar.
Sista utvägen är att varje gång den stegrar slår den i huvudet. Hästen tror då att den slår i huvudet i något och ställer sig inte igen. Bättre en gång rejält en flera gånger lite halvdant. vet att många är emot detta, men är det inget annat som hjälper så funkar oftast detta, en häst som stegrar kan vara mycket farlig. Om man ska göra detta är det vikitgt att ha full kontroll och veta varför man slår. Hästen kommer inte koppla att det är ryttaren som slår utan att det är något den slår i huvudet i.

Men herregud, sluta upp med att sprida "slåhästenihuvetmyten". Det finns hur mycket trådar som helst om det här ämnet - läs dom!

Det är ingen myt. Själv går jag efter ordspråket där kunskapen tar slut atr våldet vid. Men det finns ett undantag, just när hästen stegrar. En häst som stegrar är farlig både för sig själv och ryttaren.

Visste att jag skulle få kritik när jag skrev detta men jag står för vad jag tycker.

Jo det är en myt! Hästar går naturligt MOT tryck inte från så det kan mycket väl få motsatt effekt. Vilken källa, utöver ditt personliga tyckande, har du till att det skulle vara en bra metod undrar jag?

Senast ändrad av en moderator:
Min källa är att det har fungerat i praktiken. När jag såg min tränare göra det med en häst skulle jag sluta rida där, var inte så gamal då och det ser hemskt ut men hon förklarade varför för mig. Den hästen stod aldrig mer på bakbenen. Har sett det fungera på flera hästar.

Hur fungerar det när man flyttar för skänkel osv om hästen nu går mot tryck??

Man måste lära hästar att gå från tryck, något som märks mycket väl på en unghäst.

Läs tråden jag länkade till ovan så ser du varför det ev. fungerade för din tränare. Att en tränare gör en så urbota korkad grej framför ögonen på en unge är ju skandal.

Det finns många idiotiska grejer man kan göra som k a n fungera, det behöver inte nödvändigtvis vara en bra metod för det och sannerligen ingen universalmetod. Dessutom om det nu vore en så utomordentligt bra metod varför rekomenderas den inte i skrift?

Acceptera att folk har olika uppfattningar! Det var inte meningen att jag skulle se att min tränare gjorde så därför var hon noga med att komma och förklara varför hon gjorde så.

Nej jag accepterar inte våld mot hästar och andra djur som lösning. M i n uppfattning är dessutom att folk som tror på den här metoden inte vet vad de talar om.

Varför var det inte meningen att du skulle se om det nu är en så bra metod?

Du missade kanske att jag skrev ett par andra åtgärder innan jag tog upp denna metod som sista utväg. Jag anser att det är farligt med en häst som stegrar, så det är något som bör åtgärdas snabbt, Grundproblemet kan man ta tag i senare.

Och jag håller fortfarande inte med även om du säger det 10 ggr till.

Sen är risken stor att problemet blir än värre om man dunkar till den i huvudet i tron att det är en snabb lösning. Risken för skador på både häst och ryttare är dessutom överhängande.

Du säger att detta "ofta" fungerar. Hur vet du det om du nu bara sett det en gång? Och en fråga du ännu inte svarat på - varför rekomenderas inte denna metod i några böcker om hästhantering?

Jag skrev att jag sett det fungera på flera hästar! Jag vet inte varför det inte står i böcker. Använder mig inte av böcker när jag hanterar hästar, tror mer på att man lär sig i praktiken.

Skulle vara intressant att veta hur du skulle lösa problemet med en häst som stegrar.

Föresten är detta ett dikussions forum, är det inte ok att ha olika åsikter då?!

För att ett barn inte förstår bakgrunden till att slå hästen i denna situationen!

Jo men det betyder inte att man måste hålla med. Du håller ju inte med mig heller uppenbarligen. Sen tycker jag du har litre luddiga svar på varför metoden skulle vara så bra och hur den egentligen fungerar.

Det finns massa tips på hur man kan bära sig åt från både mig och andra i den andra tråden.

Och vad jag kan se har du inte alls sagt att du sett det fungera på flera hästar i praktiken - om så är fallet så skulle jag ta mig en funderare på vad jag umgicks med för människor.

Och även om inte DU använder dig av böcker så finns det andra som gör det och en så ypperlig metod som att slå hästar i huvudet borde väl vara väldokumenterad?

Du kan få ge mig en förklaring på det här - min ena häst har rest sig på stallgången och slagit huvudet i lampan i taket och fått glassplitter över hela sig. Inte en gång utan två ggr. Borde han inte lärt sig första gången? Hur många ggr ska man slå hästen i huvudet för att den ska lära sig? Funkar det på alla hästar eller är det en chansning?

Självklart fungerar det inte med alla hästar, hästar är individer. Som du skrev är det ingen universalmetod som med alla mandra metoder inom hästhållning. Hästar lär sig olika snabbt. Ett enkelt exempel är när man kratsar hovarna.Vissa hästar har lärt sig att när man böjer sig ner och tar på benet så lyfter den hoven. En annan häst kan ha glömt detta mellan varje gång man kratsar hovarna.

Vaddå luddigt hur det fungerar. Hästen får ett slag mellan öronen och tror då att den slår huvudet i något vilket är obehagligt och den gör det då inte igen. Vad är luddigt i detta?

Innan man använder denna metod bör man ju givetvis först ta reda på varför hästen stegrar. Har den ont så är det ju en annan sak.

Tror inte vi kommer längre i denna dikussionen. Jag accepterar att du tycker på ett annat sätt, jag kan också förstå det då jag också är emot våld mot djur. Förutom där det är sista utvägen innan den skadar sig själv eller någon annan.

Och som sista utväg innan den skadar sig själv eller nån annan ska man använda en metod som är livsfarlig för såväl häst som ryttare? Logiskt.

Med tanke på vad jag just berättade om min egen häst som efter en v ä l d i g t obehaglig upplevelse, då han fick en hel lampa över sig, ändå gör samma sak igen så kan man fundera på hur tillförlitlig den metod du förespråkar är.

Sen gjorde du en kovändning nu när du säger att man f ö r s t ska ta reda på varför hästen stegrar, förut sa du nämligen så här: "Jag anser att det är farligt med en häst som stegrar, så det är något som bör åtgärdas snabbt, Grundproblemet kan man ta tag i senare". Hur är det med konsekvensen egentligen?

För att du inte har en aning om vad som kommer hända naturligtvis. Den kan lika gärna slå runt eller skena som att gå ner på backen igen. Och än värre - vad händer nästa gång?

Som sagt jag tror inte att vi kommer längre i diskussionen. Jag har förstått var du står och du var jag står. Sen att du inte verkar vilja förstå att människor har olika åsikter är en annan diskussion.

Jag har en häst som stegrar ibland och jag böjer henne kraftigt åt ena hållet så att hon inte har balans nog att stå på bakbenen, samtidigt så ryter jag ett "NEJ" till henne så att hon ska fatta att man inte gör så. Sen driver jag henne framåt och ger massa beröm om hon gör det jag vill.

Förr så stegrade hon för minsta lilla, nu är det väldigt sällan hon gör det så ovanstående metod funkar på min häst i alla fall. :)

Ett tips är att läsa boken "Förstå hästen", där står det mycket om hur man (utan våld) får bort ovanor hos sin häst. En mycket bra bok!

Liknande trådar

Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 585
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
829
Senast: Luff
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur