Häst som stegrar sig

BubbelBobbel

Trådstartare
Jag rider en valack då och då. Det är en dressyrhäst som tävlat upp i msv med bra resultat. Sen blev han halt och det visade sig vara nått i kotan som gör att han inte ska gå på volt utan bara ridas i skogen. I samband med det blev jag medryttare på honom, så vi rider mest i skogen. Han rids bara några dagar i veckan nu också.
Häromdan när jag red, så red vi i en gammal hage. Han fick trava och galoppa och jag kände ganska tidigt att han tände till. Vi galoppade runt en skogsdunge och skulle förbi grinden där vi red in. Då fick han en liten knäpp och började bocka. Precis när jag fått tag på balansen igen ställde han sig på 2 ben. Det är tyvärr inte första gången, men nu var det högre. Ren tur att jag inte åkte av, jag har inte ridit på länge och har därför inte nån balans. Han skulle ut, jag vägrade och han konstrade ett tag innan han gav upp och jag fick honom att gå vidare och ut genom en annan grind längre bort. Jag gick aldrig på honom med nått utan han fick backa och pula tills han tröttnade.

Men nu blev jag rädd. Jag är jätterädd för att jag ska ramla av och han ska sticka. Vi rider nära en större väg, och även om jag tror han skulle springa hem så vet man ju aldrig.

Berättade för ägaren vad som hänt och hon trodde det berodde på osäkerhet, jag tror kanske det är mer test och överskottsenergi.

Men jag vet inte. Det är en jättefin häst och jag trivs med honom. Men vågar jag fortsätta rida? Jag vet inte... Ska jag ge upp nu och acceptera att jag inte klarar av honom, eller ska jag fortsätta och hoppas att det går över?

Om jag ska fortsätta, hur får jag ner en häst som ställer sig upp?
 
Sv: Häst som stegrar sig

När jag rider hästar som kan få lite knäppar ute i skogen brukar jag ta på en graman. Skulle de då börja fara omkring eller resa sig kan man dra i handbromsen och få lite extra kontroll.

Med tiden lär man sig de flesta signaler (aldrig alla, hästar är mystiska djur:p) så man kan vara beredd på om hästen far omkring eller man hinner avvärja faran.

Man behöver ju inte rida "på tygeln" hela tiden, bara man har gramanen någorlunda sträckt.
 
Sv: Häst som stegrar sig

Varför rids han bara ett par gånger i veckan? Jag tror precis som du att det beror på överskottsenergi.
 
Sv: Häst som stegrar sig

Det kan säkert vara både överskottsenergi och test. Rid bara i lugnare tempo ett tag så du inte utsätter dig för att det ska hända igen. Sen som någon skrev kanske han skulle må bra av att ridas ytterligare någon/några gånger i veckan.
 
Sv: Häst som stegrar sig

Tidsbrist tror jag. Ägaren rider nästan aldrig själv nu efter skadan, så det är jag och en tjej till som rider honom. Jag rider 1-2 dagar/v, den andra vet jag inte. Men vi har problem båda 2.
 
Sv: Häst som stegrar sig

Det tråkiga är ju att han då bara får skrittas. Han sköter sig på stigarna, men där är det så knöggligt att den inte går att trava. Är det bättre?
Han skulle säkert må bra av att ridas mer, men det är ju inte så mycket jag kan göra nått åt.
 
Sv: Häst som stegrar sig

Att bara skritta honom tror jag inte löser problemet. Risken för att han en dag exploderar är överhängande. Tvärtom skulle han må bra av ett ordentligt galoppjobb (under kontrollerade former) en gång per vecka. Kan du inte fråga ägaren om ni får rida mer?
 
Sv: Häst som stegrar sig

Det som slår mig först är hur fasen kan man som hästägare tycka att det är ok att två stycken regelbundet sitter och har såna problem med ens häst?!

Att en häst reser sig är bland det absolut farligaste de kan göra. Du kan dö om hästen råkar gå över och du får den på dig!
Är det värt det på en häst som inte är din och du dessutom inte verkar veta hur du ska få att sluta?

Att ge råd om hur man får en häst att sluta vara livsfarlig per internet känns inte som en bra lösning.

Generellt så böjer man en häst så den inte kan resa sig för att slippa att de går upp(just då de börjar spänna till och hota resa sig, inte hela tiden man rider). Man kan också luta sig bak extremt mycket. Då kan de inte heller resa sig. Jag brukar kombinera de båda.
Men för att det ska funka måste man veta vad man gör, ha rätt timeing och känsla. Det går inte att lära ut via internet.

Jag tycker du ska ta hjälp av tränare eller sluta på hästen.

Förmodligen är det överskottsenergi som tar sig såna farliga uttryck. Så hade det varit min häst hade jag kollat över foder, ridit den mer och hårdare. Sett till att den går i stor, kuperad hage i flock långa dagar alt i lösdrift(kanske ännu bättre). Hållit den varm och mjuk i kroppen, ridit den i låg och rund form.

Jag jobbar med problemlösning och dressyrträning. Jag ser hur mycket info ryttarna behöver i varje sekund för att lösa såna här problem om man inte kan lösa det genom att rasta hästen mer.
Var rädd om dig! Det finns många trevliga hästar som rids och rastas regelbundet för att hålla sig lugna och må bra.
Det är inte trevligt för hästen heller att hålla på så. Hoppas den får en bättre tillvaro. Det är även den värd..
Går det inte att rida den så den mår bra mentalt får man ta bort den.
 
Sv: Häst som stegrar sig

Håller med tuaphua att det är ansvarslöst av ägaren att låta er hålla på som ni gör. Jag ser två lösningar: antingen hjälper ägaren er lösa problemet och ni rider oftare så att inte hästen hinner bli stallmodig mellan gångerna eller så föröker ni hitta en annan häst att rida. Ni ska inte behöva riskera livet för att hjälpa till med hästen. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som stegrar sig

Jag har nu sagt till ägaren att jag inte vill rida hästen ute i skogen så länge den håller på så här. Pratade med den andra medryttaren och han hade stegrat med henne också, även hon tvekar till att rida. Jag tycker inte ägaren har så stort ansvar i detta, vi betalar (inte jag i alla fall) inget och väljer själva om vi vill rida. Har sagt att jag gärna hanterar honom från marken eller i ridhus, men för både min och hästens skull inte ute i skogen då.
 
Sv: Häst som stegrar sig

Ja men då löser ni säkert det här tillsammans! En ide kan vara att ni för dagbok så att ni har lite koll på hur hästen rids. Om ni rider 2 dagar i veckan var så kanske ägaren kan rida en dag själv och rasta av hästen en gång i veckan. Ägaren kanske också kan ge lite tips på vad ni ska göra när hästen blir för uppstudsig. Kommunikation är A och O i det här fallet, tror jag.
 
Sv: Häst som stegrar sig

Kan bara hålla med att det är hästägaren som måste ta sitt ansvar i denna situation innan något dumt händer
 
Sv: Häst som stegrar sig

På vintern så rör sig ju hästarna mindre i hagarna, vilket lätt leder till överskottsenergi, om han dessutom rids för lite så blir det ännu mer energi. Läste att du har tillgång till ridhus, kanske kan du släppa honom där ibland så han får kuta runt lite själv?
 
Sv: Häst som stegrar sig

Vi får inte ha lösa hästar i ridhuset. Dels av säkerhetsskäl och dels för att inte slita på underlaget. Han visade dessa tendenser innan det blev hårt och halt, men visst kan det ha påverkat nu. Hagarna är stora och fina med bra möjligheter till race :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp