Häst som stannar och vägrar gå framåt

A

Anna Karolina

Hej!
Jag har precis köpt min första egna häst, en fransk (?) travare som aldrig gått på travet, utan bara varit fritidshäst. Första veckorna var han så snäll ochtrevlig, nu har han börjat visa upp några sidor som är midre trevliga. I och med att jag inte är så kunnig själv så skulle jag gärna vilja höra lite synpunkter/tips på vad jag kan göra åt dessa saker:
1) Han "fryser" när jag leder honom (speciellt på väg till stallet eller ridbanan -såklart) och går sen inte framåt. Möjligen bakåt. Jag har provat med att smacka, spänna gimskaftet, stå framför hästen, stå bredvid hästen, byta håll och vända igen etc. Inget funkar. Det enda som tyvärr funkar är longerspö för att puffa på baken eller sidan/vifta med bakom hans öron. Om jag snurrar grimskaftet bryr han sig inte/går åt sidan. Varje dag är en kamp om att komma in i stallet och ibland måste jag be om hjälp så att nån driver bakifrån. Har försökt göra det mysigt att få komma in i stallet genom att ge morötter, klappa osv när han kommer in. (Obs! Nu på sommaren tar vi bara in för att sadla o tränsa).

2) Han backar! Speciellt när jag ska rida. Han kan backa över hela ridbanan/stallplanen. Skittråkigt. Jag låter honom hållas eller driver försiktigt framåt men detta verkar inte hjälpa.

Han är väldigt trevlig och snäll och har aldrig försökt bitas/sparkas/lags öronen bakåt men det är inte så kul ändå. Han stegrar sig lite när han vill bakåt och jag inte släpper efter och det är rätt läskigt.
Sen finns det säkert många saker till jag skulle kunna fråga om men jag ska först läsa lite gamla trådar. Hoppas nån har lust/tid att svara.
 
Sv: Häst som stannar och vägrar gå framåt

Jag ägde en gång en fransk travare som betedde sig på samma vis framför vagn och under ryttare.
Henne slaktade jag! :angel:

(OBS - skojar lite, slakten var pga andra anledningar.)

Ja första frågan är naturligtvis - Är den frisk? Den kan ju protestera mot smärta genom att uppföra sig så här.

Annars kan det kanske vara så att den lärt sig vad som är lättaste vägen här i livet. Går den inte in i stallet slipper den jobba. Den trivs i sin hage och vill inte alls gå in.

Jag brukar lära mina hästar att då de kommer in i stallet så får de först äta nåt gott/kissa/slappa minst 20-30 min innan jag tar ut dem för träning. Då förknipppar de alltid stallet med Lugn och Ro och lite gott att äta.

Sen är det ju så att en häst som backar väldigt fort lär sig att den slipper krav ifall den gör så. För det är ju väldigt läskigt att sitta på en sån häst! Den kan gå in i saker/ ner i diken osv. Kan fastna i saker så att den sen blir rädd och sticker eller annat.

Den kanske lärt sig att Backa = ryttaren sitter av och på en stund står den i hagen igen. Även om ryttaren "Bråkar" en stund så känner den kanske att den har s a s Övertaget mentalt - och den vet kanske att "om en stund så ger ryttaren med sig".

Då är ju alltså råd nr 2 att ta hjälp av någon DUKTIG (finns många självutnämnda "proffs" som säger sig kunna men....) som kanske kan 1) rida hästen och 2) ge lektioner.

Jag har dock ett konkret tips att ge...
Vill hästen backa? Ja men så låt honom göra det! Så fort den "fryser" då du leder den - be honom backa! Vill han backa 2 meter så kräver du att den ska backa 10. Vill han backa under ridningen så kräv av honom att varje gång han backar så blir det JOBBIGT! Då kräver du att han ska backa fortare och längre! Ifall du är super-konsekvent med detta ger jag mig attan på att han börjar förknippa sina backningstendenser med Krav och Jobb. Då DU tycker han backat tillräckligt - ge långa tyglar, be honom gå framåt och Överös! med beröm så fort han tänker framåt. Obs! Kräver konsekvens, bestäm dig redan innan du lägger in "backväxeln" att nu ska han backa 15 meter och GE dig inte - kräv att han ska göra det!



Hoppas det löser sig för dig!!!

//Gawotka
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som stannar och vägrar gå framåt

Först skulle jag utesluta att hästen hade ont någonstans. Men i detta fallet låter det som om hästen försöker komma undan jobbet genom att tramsa. Prova att när hästen börjar backa, rygga den själv! om hästen slutar backa så fortsätter du tills du själv vill sluta. Då lär den förhoppningsvis sig att det är tråkigt att tramsa på detta sätt. Lycka till!

det som gawotka skriver verkar vara bra ideer fö!
 
Sv: Häst som stannar och vägrar gå framåt

Anna Karolina skrev:
Hej!
Jag har precis köpt min första egna häst, en fransk (?) travare som aldrig gått på travet, utan bara varit fritidshäst. Första veckorna var han så snäll ochtrevlig, nu har han börjat visa upp några sidor som är midre trevliga. I och med att jag inte är så kunnig själv så skulle jag gärna vilja höra lite synpunkter/tips på vad jag kan göra åt dessa saker:
1) Han "fryser" när jag leder honom (speciellt på väg till stallet eller ridbanan -såklart) och går sen inte framåt. Möjligen bakåt. Jag har provat med att smacka, spänna gimskaftet, stå framför hästen, stå bredvid hästen, byta håll och vända igen etc. Inget funkar. Det enda som tyvärr funkar är longerspö för att puffa på baken eller sidan/vifta med bakom hans öron. Om jag snurrar grimskaftet bryr han sig inte/går åt sidan. Varje dag är en kamp om att komma in i stallet och ibland måste jag be om hjälp så att nån driver bakifrån. Har försökt göra det mysigt att få komma in i stallet genom att ge morötter, klappa osv när han kommer in. (Obs! Nu på sommaren tar vi bara in för att sadla o tränsa).

2) Han backar! Speciellt när jag ska rida. Han kan backa över hela ridbanan/stallplanen. Skittråkigt. Jag låter honom hållas eller driver försiktigt framåt men detta verkar inte hjälpa.

Han är väldigt trevlig och snäll och har aldrig försökt bitas/sparkas/lags öronen bakåt men det är inte så kul ändå. Han stegrar sig lite när han vill bakåt och jag inte släpper efter och det är rätt läskigt.
Sen finns det säkert många saker till jag skulle kunna fråga om men jag ska först läsa lite gamla trådar. Hoppas nån har lust/tid att svara.


Hejsan!
när hästen stannar så flyttar du dig lite bakåt, så du hamnar i drivande position. (som när du longerar, är du långt fram bromsar du, är du långt bak driver du.)
Det kan också vara bra och ha med ett spö för att förtydliga vad du vill (grimmskaftet i handen närmast bogen, spöt i ytterhanden), du lyfter spöt och driver snett över axlen som är närmast hästen. (gud vad svårt det är att beskriva en övning ;) A ja säg till om du inte fattar så skall jag försöka beskriva bättre)
Det kan också vara bra att tränna detta, tex. i Paddoken, eller på en skogs stig.
Kom ihåg, Var envis!! Ge dig aldrig!! :)
 
Sv: Häst som stannar och vägrar gå framåt

1. Testa att dra hästen åt sidan så den måste ta ett steg. Stannar den ändå, dra åt andra sidan. Dom flesta hästar brukar sluta fjanta då. Annars kan du testa att backa hästen dit ni ska. Dom brukar ge upp då med. Eller så kan du helt enkelt ta med en pisk och dra till hästen. Eftersom varje dag har blivit en kmap som du skriver så föreslår jag att du visar vem som bestämmer en gång för alla. Hästen eller du?

2. Fortsätt backa. Vill hästen backa, jamen backa då. :devil:
Efter en stund brukar dom inse att det inte var så skoj att backa ändå. Eller snurra den runt runt.

Du förstår väl själv att du inte kan låta hästen hållas när den gör sådär.. den kommer ta över mer och mer och kanske till slut bli farlig att rida. Sätt den på plats. Klarar du inte det, sälj eller avliva den.
 
Sv: Häst som stannar och vägrar gå framåt

haha.. känner igen detta! har själv en travare på 26 år som nyligen fick för sig att på rent djävulskap börja stanna när ja va ute och red. finns inga fel på hästen, har bara fått för sig att han ska inte gå framåt. har nu alltid ett spö i handen när jag rider som jagkan peta på honom med när han får sina ideer. har funkat alldeles utmärkt! har i princip inte ens behövt använda spöet utan har det bara med mig..
hoppas att det löser sig för dig!!
 
Sv: Häst som stannar och vägrar gå framåt

Gawotka skrev:
Jag har dock ett konkret tips att ge...
Vill hästen backa? Ja men så låt honom göra det! Så fort den "fryser" då du leder den - be honom backa! Vill han backa 2 meter så kräver du att den ska backa 10. Vill han backa under ridningen så kräv av honom att varje gång han backar så blir det JOBBIGT! Då kräver du att han ska backa fortare och längre! Ifall du är super-konsekvent med detta ger jag mig attan på att han börjar förknippa sina backningstendenser med Krav och Jobb. Då DU tycker han backat tillräckligt - ge långa tyglar, be honom gå framåt och Överös! med beröm så fort han tänker framåt. Obs! Kräver konsekvens, bestäm dig redan innan du lägger in "backväxeln" att nu ska han backa 15 meter och GE dig inte - kräv att han ska göra det!



Hoppas det löser sig för dig!!!

//Gawotka



Det här tycker jag var ett bra förslag.


Min häst backar också för att komma undan. Om han ser något som är läskigt så backar han. Det lite lustiga med honom är att han sänker huvudet, trampar helt rätt under sig och gör en backning som skulle få OS-hästarna gröna av avund så då vill man ju inte bråka. Så jag gör som Gawotka skriver. Jag ber honom backa mer och när han vill stanna så backar jag ytterligare 10 steg och sen stannar jag honom. Ber honom sedan gå fram och efter ett tag så tycker han att det är lättare att går fram och så kommer vi förbi "monstet i diket".

Min syrra hade ett liknande problem med sin häst. Han backade varje gång hon skulle sitta upp. Min syrra kom väl upp ändå men han blev bara värre och värre och tillslut kunde hon inte komma upp på honom. SÅ hon lät honom backa tills han tröttnade. Hon satte foten i stigbygeln och hästen började backa, då hoppade hon ner och bara gick med honom tills han stannade. Då försökte hon igen och hästen börjar backa, hon avbryter och går med honom. Hon berättade att hon höll på ett bra tag och hästen var jätte frustrerad för han fattade att han höll på att förlora. Tillslut stod han still så hon kom upp. Då klappade hon om honom och berömde jätte mycket. Skrittade ett varv på volten och sen fick han gå ut i hagen igen. Hon har inte haft några problem med det sedan dess.
 
Sv: Häst som stannar och vägrar gå framåt

Hej!

Har bara läst din tråd och inte resten av inläggen.
Jag har en arab som jag nu haft i fem år och nu ska sälja :cry:
Först NU, eller, a , men först nu är han helt okomplicerad att rida efter att varit istadig i många år. Vägrade först gå till hagen, ridas, backade osv eller frös fast. Det enda som har hjälpt är ledarskap träning, tillslut har han blivit tryggare med mig (har flyttat runt i 4 stall). Så det tar tid... jag provade ALLT. Men inget skrämde honom (övertalade honom ) p g a hans envishet. Just idag kan jag få använda spöet ett par gånger om han tvekar att gå fram, annars är det som bortblåst. Att anväda spöet i början var helt lönlöst. Så det är bara att kämpa på , använda korta pass, pauser, sluta när saker går som bäst, försök uppmuntra o göra allt roligt. Visa dig värdig att vatra hästens ledare, så kommer hästen överväga det.
Lycka till!
 
Sv: Häst som stannar och vägrar gå framåt

Gawotka skrev:
Vill hästen backa? Ja men så låt honom göra det! Så fort den "fryser" då du leder den - be honom backa! Vill han backa 2 meter så kräver du att den ska backa 10.
Precis vad jag tänkte skriva. Låt han backa då, men visa honom att DU bestämmer när det är färdigbackat!

Du får väl sätta sadeln bakåfram?? :rofl:
 
Sv: Häst som stannar och vägrar gå framåt

oj detta låter ju inte skoj...prata med någon instruktör i din närhet du verkar ju tyvärr även behöva hjälp uppe på ryggen. alla är vi ju tvugna att rida för instruktör någon gång i livet och det är lika bra att börja innan ännu mer går fel...

lycka till!!!!!
 
Sv: Häst som stannar och vägrar gå framåt

Viftar med spöt bakom hästens öron
Va!
Så får du inte göra.
Gå brevid bogen på vä. sida o ha ett dressyrspö i vä. hand.

En smackning är ett universalt hästtilltal, går inte hästen -peta på den på låret o bromsa inte hästen, utan följ med o klappa.

Uppsuttet om den börjar att backa - samma sak- den ska framåt- beröm. Du får inte hålla i munnen u samtidigt driva- så gör man inte med körhästar.
Du måste renodla gas o broms.
 
Sv: Häst som stannar och vägrar gå framåt

Hej!
Mitt tips till dig är att läsa om National Horsemanship, det har varit till stor hjälp för mig. Det låter som och du och din häst behöver jobba med ledarskapsövningar från marken. Hästen är väldigt beroende av att få veta vem som bestämmer. Och det måste du tala om på hästspråk!
När hästen stannar, småstegrar och backar måste du tala om att det är inte ok. Ge honom en ordentlig "ponnyskänkel", går han inte framåt? Ta genast tag i ena tygeln, riktigt kort, nästan så att hästens mule är i ditt knä. Den andra tygeln släpper du helt, detta är jätteviktigt. Sen smackar du på och skänklar med ytterskänkeln ordentligt så att hästen bestämt snurrar ett par tre varv runt. Står den bara still så använd handen i stället för ett spö. Det ska inte vara bekvämt för hästen! Sen släpper du ut tygeln helt lång, smackar på och styr dit ni var på väg.
Det du säger då är: Nu vill jag att du går! Nähej, då kan vi göra det här i stället(du bestämmer rörelsen runt i cirkel), ok tyckte du det var tråkigt, är du klar, då går vi!
När hästen har gått framåt ger du ingen beröm, utan känner dig bara väldigt nöjd inombords. Hästen ska inte ha beröm för att den går fram, det är en självklarhet att den ska göra det! Gör om det om det inte funkar 1:a gången! Det funkar utmärkt för mig! Ochjag behöver göra det alltmer sällan. Nu räcker dte oftast med "ponnysparken".
Lycka till!
 
Sv: Häst som stannar och vägrar gå framåt

oj vad han testar dig!

1. Du får väl backa han in från hagen!!!!

2. Backa mer än han vill.

Du ska se att dina problem är lösta på ett nafs :bump:
 
Sv: Häst som stannar och vägrar gå framåt

Travare är inga förstahästar! Hårt men sant

Men ta hjälp av en tränare, snarast möjligt.
Att försöka lösa det själv om du inte är så kunnig är både svårt och farligt. Han testar dig helt klart och försöker ta över vilket kan bli farligt.
 
Sv: Häst som stannar och vägrar gå framåt

Hej!
Mitt tips till dig är att läsa om National Horsemanship, det har varit till stor hjälp för mig. Det låter som och du och din häst behöver jobba med ledarskapsövningar från marken. Hästen är väldigt beroende av att få veta vem som bestämmer. Och det måste du tala om på hästspråk!
När hästen stannar, småstegrar och backar måste du tala om att det är inte ok. Ge honom en ordentlig "ponnyskänkel", går han inte framåt? Ta genast tag i ena tygeln, riktigt kort, nästan så att hästens mule är i ditt knä. Den andra tygeln släpper du helt, detta är jätteviktigt. Sen smackar du på och skänklar med ytterskänkeln ordentligt så att hästen bestämt snurrar ett par tre varv runt. Står den bara still så använd handen i stället för ett spö. Det ska inte vara bekvämt för hästen! Sen släpper du ut tygeln helt lång, smackar på och styr dit ni var på väg.
Det du säger då är: Nu vill jag att du går! Nähej, då kan vi göra det här i stället(du bestämmer rörelsen runt i cirkel), ok tyckte du det var tråkigt, är du klar, då går vi!
När hästen har gått framåt ger du ingen beröm, utan känner dig bara väldigt nöjd inombords. Hästen ska inte ha beröm för att den går fram, det är en självklarhet att den ska göra det! Gör om det om det inte funkar 1:a gången! Det funkar utmärkt för mig! Ochjag behöver göra det alltmer sällan. Nu räcker dte oftast med "ponnysparken".
Lycka till!

Det är klart hästen ska ha beröm när den gör rätt:crazy: :confused: Uppenbarligen är det ingen självklarhet för den här hästen att gå fram.

Jag tror att det heter Natural Horsemanship, för övrigt, inte National Horsemanship.:angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 812
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 112
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 083
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp