Häst som springer iväg.

M

malinpalin

Jag skulle verkligen bli tacksam för svar för jag vet verkligen inte vad man ska göra eller varför hon gör så.
Jag har ett varmblod på 14 år. Vi har precis flyttat henne till ett nytt stall med flera andra hästar.
Problemet är att när jag ska ta henne i hagen så springer hon iväg. Det går verkligen inte att ta henne och tro mig jag har försökt. Så om någon vet eller tror dem vet skicka gärna ett inlägg tacksam för svar!
 
Sv: Häst som springer iväg.

Vad man ska göra beror ju lite på hur problemet uppstått.
Har hon gått med andra hästar innan.?

Har du haft henne länge?

Hur gör du när du försöker fånga henne?

Kan nån annan fånga henne?

Det kan finnas tusen orsaker till problemet,hon kanske tycker det är tråkiga uppgifter hon får när hon blir fångad, hon kanske har ont nånstans,
Det kan vvara ren dj..skap också.
 
Sv: Häst som springer iväg.

Jag hade samma problem med en 19 årigt varmblod. Han ville verkligen inte att jag eller någon annan skulle få in han från hagen. Så jag gjorde som min kompis som hade problem med sitt russ, jag gick ut i hagen och jagade bort honom så fort jag kom nära. Detta gjorde jag några få gånger, sen blir de så envisa att de inte bryr sig om att du försöker jaga bort dem att de står still. Wola, så är det bara att ta in din häst, funkar alltid för mig :banana: Lycka till!
 
Sv: Häst som springer iväg.

Ahh jag hade samma problem(kan ha fortfarande men nu hjälper det med en morot i VÄRSTA fall) Jag åkte dit i två veckor testade ALLT men efter dom två veckorna så blev han mycke bättre;) Tror att han ville lära känna sina nya kompisar i lugn och ro ;)

Lycka te ;)
 
Sv: Häst som springer iväg.

Tack för svaret!
:)
Jag har med tänkt tanken att hon kan ha ont eller att hon bara vill jäklas lite, eller så vill hon inte bara lämna sina nya kompisar i hagen:) .
Grejen är att hon har gått med en häst innan ( över sommaren flera) men nu går hon med ungefär 10 andra kanske så finns det är nytt för henne men på kvällarna när jag ska ta in henne är det ok det är bara på dagen om jag typ ska ut och rida eller bara ta in henne.
Nä, det är ingen anna som kan ta henne heller.
Jag får hoppas att det går bättre har fått lite tips nu iallafall!
Tack!
 
Sv: Häst som springer iväg.

mitt varmblod vill inte heller komma. så vi byggde en lite skamvrå till honom.en liten hage, så när han ska tävla får han stå iden, så slipper man jaga hästskrället
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 498
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp