Häst som sparkar

saraaandersson

Trådstartare
Igår skulle jag valla våra vallacker till sin hage, då dem går ute på vägen och äter om dagarna. Det brukar inte vara några problem, men igår blev jag sparkad utav en häst.

Det har aldrig hänt förut, men är egentligen inte förvånad. Hästen i fråga är 6år, hans mamma dog när han var ett föl, blev uppvuxen på napp flaska utav ägaren, (som för den delen är lite rädd och försiktig runt hästar). Han är ouppfostrad, går nästan över folk och har ingen respekt.

När jag skulle valla hästarna så stannade han och började äta efter vägen, jag smackade då på honom, han gick inte fram så då gick jag fram och petade till honom på rumpan (han såg mig, visste att jag var där, så han blev inte rädd) och då sparkade han mig. En sån spark som hästarna gör åt varandra när dem vill markera att dem är högre i rang. Så han tror antagligen att han är högre i rang än mig?
Jag har tidigare tränat honom, under ett halv år. Han har aldrig sparkat mig, bara "hotat", markerat med benen, men aldrig sparkat för att skada och vara dum. Jag har alltid kunnat kontrollera honom och visat att jag varit högre i rang än honom. Har inte störts så mycket utav hans beteende, då jag kunnat kontrollera honom.

Nu har jag slutat träna honom och det är endast hans ägare som rider honom nu, hon rider kanske 2ggr i månaden, så han vilar mest.. Nu vet jag inte vad jag ska göra med den här hästen? då jag arbetar på gården ibland.. har inte tid att träna honom, men känns inte som om jag kan lämna honom sådär. Tänk om han sparkar någon mer? nu kanske han har "kommit på" att om han sparkar så får han vara ifred? (då jag fick väldigt ont av sparken, svimmade nästan och kunde inte tillrätta visa honom just då)

Hade vi varit på Island så hade han slaktats, .. men nu är vi i Sverige och han har en ägare som aldrig skulle avliva, har inte mod eller kunskap att träna bort beteendet och inte pengar till att lämna på träning.

Sv: Häst som sparkar

Kan tillägga att absolut inte tycker något illa om ägaren, utan tycker mycket om henne! och tycker även mycket om hästen..
Kanske lät grymt att jag tog upp att slakta honom? då han egentligen inte kan råför att han är som han är ..

Men jag vill ha tips, ideer på vad vi ska göra åt det här? Jag anser att det här är ett utav de allra störta problemen man kan ha med en häst! då man faktiskt kan bli allvarligt skadad.. tänk om han träffat mig i ansiktet/huvudet?

Sv: Häst som sparkar

Tala med ägaren, sedan kan ni tillsammans bestämma hur ni ska bemöta honom. Om det inte blev någon konsekvens för honom nu (han fick stå kvar och äta) så kan han säkert sparka någon annan vid ett annat tillfälle.

Stod du precis bredvid när han kickade? De brukar inte hinna få upp så mycket "fart" om man står nära, någon meter bakom däremot kan vara riktigt farligt. Ta med långpisk nästa gång (inte för att slå honom såklart) som drivhjälp, "smätt" i luften så rör han nog på sig nästa gång.

Jag skulle inte blanda in rang och hierarki - han ville äta, blev grinig och kollade om han skulle lämnas ifred om han kickade. Nu lyckades han, men nästa gång ska han inte lyckas. Synd om dig som blev sparkad, ta hand om dig, och var beredd nästa gång.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 276
Senast: Snurrfian
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 883
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar