häst som sparkar med frambenen...

L

linabergmer

Jag har en häst som har en ovana och det är att hon sparkar med frambenen, kan vara när man borstar henne eller när något går emot henne eller om man ställer henne själv i stallet, typ som protest.. vad kan man göra för att få bukt på detta..?? kan tillägga att hästen bara är snart 1,5 år.
 
Sv: häst som sparkar med frambenen...

puttar upp lite om någon vill hjälpa mej?
 
Sv: häst som sparkar med frambenen...

Jag vill också ha tips om detta . Min häst är 6 år och hon gör exakt som du beskriver att din gör.
 
Sv: häst som sparkar med frambenen...

Menar du typ "kosparkar" eller att hon "gräver" för att få uppmärksamhet?
 
Sv: häst som sparkar med frambenen...

Hon sparkar typ rakt ut så är man ivägen då kan man få sej en smäll, hon gräver inte.
 
Sv: häst som sparkar med frambenen...

Riktiga kosparkar när man ska borsta o sadla . Hon har inte ont. Hon står o slår så i boxdörren oxå när man ska släppa ut på morgonen
 
Sv: häst som sparkar med frambenen...

Min är också 1.5 är och han har lite hyss för sig ibland. Då säger jag NEJ! med skarp röst. Fortsätter han säger jag NEJ! igen fast ännu skarpare. Ibland tar jag ett steg fram mot honom och stampar i med foten samtidigt som jag säger till honom. Står han fortfarande och håller på så blir det efter ett tag en smäll på bogen eller rumpan, beroende på om det är bak eller fram han viftar med, samtidigt som jag förstärker med ett NEJ!
De har ju tyvärr lite dåligt minne så man blir ju en tjatmoster! Men så är det ju med barn... :smirk:

Det man INTE får glömma bort är ju också att berömma dem när de står snällt och lydigt! Kanske inte med godis, men med klappar och kliande och sånt.

Lycka till i uppfostran!

Malin
 
Sv: häst som sparkar med frambenen...

Vad menar du med då du säger att hon sparkar med frambenen? Nu har jag inte läst hela tråden utan bara ditt första inlägg men är det så att hon mer krafsar med frambenet?

Det gör mitt sto med, oftast då hon står stilla och vill göra något, som att när man lämnar henne i stallgången.
Det brukar ju tyda på rastlöshet.
Stampar hon till med frambenen som vår andra herre på gården brukar göra då han käkar mat tro?
Han kan stampa till rijält eftersom han är matelak.

Om det är som jag tror det är (som mitt stos beteende) kan du ju backa henne så fort hon sparkar/krafsar med frambenet- visa att det är fel.

Det där tycker jag själv är lite svårt att få bort, men jag stör mig inte så mkt på mitt stos beteende eftersom det inte är så kraftfullt.
Men är din häst våldsam och hispig så är det klart att man inte direkt vill ha fram det beteendet.

Jag vet ju inte riktigt hur det ligger till men det var mitt råd:)
Hoppas det blir som du tänkt dig med din häst..
 
Sv: häst som sparkar med frambenen...

Ok riktiga kosparkar alltså.. Det måste du absolut få bukt med på en gång för det är farligt. Det blir en väldig kraft om dom skulle träffa. Jag är absolut ingen expert,men jag hade förmånen att jobba med en MYCKET duktig och kunnig hästmänniska en månad i höstas då jag och han förberedde 1,5 åringar för auktion och jag kan ju säga att han var stenhård mot dom om det gällde såna saker som blir farliga. Det låter kanske hårt,men säger men ifrån med röst och kanske en hård smäll i rätt ögonblick vill det mycket till om dom ska göra om det. Nu menar jag inte att man ska gapa och slå hela tiden,absolut inte,men det gäller att visa att sånt beteende INTE tolereras.
 
Sv: häst som sparkar med frambenen...

Min häst sparkade alltid med frambenet när han stog vid bommen ute. Jag lät han stå där och varje gång han började att sparka så kastade jag smågrus på honom. (man gömde sig så han inte såg att det var jag). Och varje gång han gjorde så så kom det en näve grus, och det var ju obehagligt så sen efter ett tag slutade han med det och har aldrig sgjort det igen. Det blir ju obehagligt när man gör så så de e bäst att inte göra så.... Kanske låter elakt. Men det funkar och det har aldrig varit problem sen jag kastade smågrus på honom. Nu står han som en ängel. /Lina
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
782
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
218
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp