häst som spänner ryggen

jessii

Trådstartare
Jag har ett fullblod som haft ryggproblem, har kissing spines men de är bra nu. Blir ju aldrig läkt men han har inte ont mer. När man rider honom så spänner han gärna ryggen och vill inte jobba. Han går ner med huvudet men jag vill att han jobbar mer med ryggen.

Tips på övningar man kan göra som är mer krävande för ryggen?
Då han kanske måste använda den och trampa under sig mer.

han vill inte trampa under sig helt precis som om han är rädd de ska göra ont.
så man får jobba jättelänge så han ska förstå att det inte gör ont längre.

Tips på ett sätt man kan bygga upp ryggen? Kanske något som är bra för deras kost osv när man ska träna upp den?

Ska dock säga att jag longerar och tömkör mycket. Han är känslig för exempelvis Havre då han blir lite stirrig och uppe i varv av protein intaget. Kan inte heller klättra med honom då han alltid vågar gå upp men aldrig ner. :P
oavsett vad man gör. han har aldrig innan i sitt liv sett en backe, det har vi ju dåligt med här nere i skåne :) tacksam för alla tips jag kan få! :)
 
Sv: häst som spänner ryggen

Vi gjorde en del stretchingövningar med godis för att lära vårt sto att lyfta ryggen. Godiseh höll vi antingen vid bogen eller mellan frambene. Man märker att hela ryggen lyfts upp på hästen om man gör rätt. En del hästar lyfter också ryggen om man kliar dem under magen. Det låter lite knäppt men med de här övningarna har hon haft lättare att lyfta ryggen i ridningen och satt mer ryggmuskler. Markbommar är också bra.
 
Sv: häst som spänner ryggen

Jo iofs är det sant! Tack :)

Problemet är att jag funderat på fall man kan ha en kiropraktor där?
För ibland när man gör övningar med godis osv knakar det en del.
I nacken t e x..
 
Sv: häst som spänner ryggen

Det är ju jättebra om du kan hitta någon sjukgymnast eller liknande som kan hjälpa dig att se vilka övningar just din häst behöver. Det finns folk som är bra på sånt och de kan nog va equiterapeuter etc. I ridningen är det låg rund form som gäller - och att hästen är mental och fysiskt lösgjord. Annars blir det ingen bakbensaktivitet. När det gäller foder kan man ju se till att de får tillräckligt med protein eftersom de ska sätta mera muskler.

Kolla sadeln ochså om du musklar om ryggen. Gör man rätt måste sadeln stoppas om efter ett tag!
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 391
Senast: Cs218
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp