häst som sörjer

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ranch
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 4 136
R

Ranch

Hej
I tisdags så tog jag bort min trotjänare. Jag var med när han föddes och flaskmatade honom (hans mamma fick förlossningsfång). Vi har haft kul i 20,5 år och jag var med när han dog.
Hans bästa kompis ute i hagen är ett sto som tävlar inom western och de två var supertajta. Nu är det så att hon drar sig undan flocken och står bara och hänger och äter väldigt dåligt.
Är det någon som har något tips på vad man gör med ett djur som sörjer. Vi ägnar oss väldigt mycket åt henne nu och försöker stimulera så gott vi kan men man känner sig ganska otillräcklig:cry:

Sv: häst som sörjer

Vet hon om att hästen är död då? Eller står hon och väntar på att den ska komma tillbaka?

Jag skulle bara låta det ta tid och tänka på att inte vara annorlunda eller nedstämd själv när jag umgås med hästen. Inte "tycka synd" om den för mkt, för det tror jag bara bidrar till att den känner att omgivningen är dämpad/sorgsen.

Beklagar sorgen, bävar för den dag min gamla 28-åriga pojke inte finns mer. Har vuxit upp med honom, ridit honom sedan jag var sex år gammal.

Hej! Beklagar verkligen!
Har haft det ungefär på samma sätt hemma med en av våra hästar, och kan säga att jag tror att man nog får låta tiden ha sin gång. Kanske känns tufft men vissa gånger får man låta dom vara och låta dom sörja.
Hoppas det löser sig!
Mvh

Det finns inte mycket mer att göra än att ge dem tid att sörja färdigt. Vissa är 'klara' på några dagar, andra behöver veckor.

Håll rutinera runtomkring som vanligt, pyssla gärna lite extra och gör ridningen lite roligare än vanligt, minska kraven och rid ut mer t ex. Och vänta.

Det skääär i mattehjärtat, men det är tyvärr ingenting man kan påverka, de måste få sörja/inse att kompisen inte kommer tillbaka.

Beklagar verkligen:(
Som tidigare inlägg pyssla lite extra och hitta på lite annorlunda saker att göra. Jag har faktiskt valt att prata med mina djur när sådant här har hänt, jag har på rent människospråk talat om vad som har hänt så de slipper att undra. Ja för mig funkar det:D

Min gamla häst hade en superkompis på betet när han var fyra år. De var som lång- och lerhalm. De stod och väntade på varandra när den andra var ute på lite motion. Underbart att se när de betade med magarna klistrade mot varandra.

Tyvärr bröt hans kompis benet i hagen och blev liggande ca 4 timmar inna han blev avlivad. Min häst stod och vakade över honom hela tiden. De andra 20 talet hästarna var livrädda och stod i klump någon km bort.

Min häst blev 18 år gammal och varje gång han såg en liten ljus fux på håll så skrek han och var överlycklig. Och varje gång vi kom så nära att han såg att det inte var hans kompis så kände man hur han sjönk ihop igen.

Jag kanske lägger mänskliga värderingar i det hela men det enda jag kan tänka mig är att han sörjde sin vän och aldrig glömde honom.

Nu betar de sida vid sida i Trappalnda och behöver aldrig skiljas åt igen. Förräns det är mattes tur och han måste komma och hämta mig förstås! :D

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 699
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 414
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 515
Senast: mackan
·
Hästvård Hej Jag har ett sto som äter väldigt mycket salt. För en vecka sedan kom hon hem från betet och stallades in på natten & har nu ätit...
Svar
7
· Visningar
2 986
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka