Häst som somnar och benen viker sig?

Lunketuss

Trådstartare
I går skulle vi ut och rida, vi hade sadlat men hade inte tränsat än utan hästen stog med grimma på och i sidokjedjorna i gången, han vilade bakbenet, läppen och huvudet hängde ner, stog och halvsov, vi höll på att ta på oss väst och hjälm, plötsligt brakade det till, jag såg inte exakt vad som hände men dottern sa att det såg ut som om han somnade och han gick ner på knä:eek: Han ställde sig upp snabbt som attan och tittade sig förvånat runt, tänkte om han var sjuk men inget verkade vara fel, inget med knäna och allt annat verkade vara OK. Vi kollade men han verkade vara som vanligt, vi red en tur och inget konstigt alls. Kan det vara så att han helt enkelt somnade till och bena vek sig, aldrig varit med om nåt sånt.

Sv: Häst som somnar och benen viker sig?

Sadeltvång kan yttra sig så. Mitt sto har en form av sadeltvång, man sadlar och hon är kougn, ser ut som att hon står och sover. Sen börjar hon vingla lite för att sedan braka ihop. Ibland reser hon sig direkt, ibland ligger hon kvar på golvet tills man lossat gjorden.

Men det behöver ju inte vara det, kan vara nåt tillfälligt att hästen sov lite för djupt stående och tappade balansen :p

Han är 7år, har gått ett par lopp på Täby men är ridhäst sen 3 år tillbaks och aldrig gjort så förut, hoppas det bara var att han var trött och avslappnad.

Vi hade en travare som gjorde så när man höll på med honom, han va helt enkelt så avslappnad och somnade.Det bekom aldrig honom. Dock gick han aldrig ner på knä någon gång utan vaknade alltid innan. Spelade ingen roll om vi bara ryktade eller om det va två minuter kvar till start. Han va kollugn :)

Det är inte helt ovanligt så du behöver inte oroa dig för att det är något fel.

Mitt gamla sto brukar somna ute i hagen just på detta vis. Jag har själv sett det. Hon står och vilar och man ser hur huvudet sjunker neråt och plötsligt knäar hon till och nästan lägger sig ner. Ibland hamnar hon även på nosryggen och sedan hoppar hon upp och bara 'ojdå'.

Kan se bevis på att det har hänt när man tar in henne från hagen och hon har lera på frambenen upp till knäna och längs nosryggen, men ingen annanstans på kroppen :D

OK, då vet jag, trodde inte heller det var nåt farligt men att han kan stå och somna bara så där med sadel och alla skydd på:D Kanske dax att ta in dom från betet, tror inte han sover så bra i hagen, frusen och känsligt fullblod, han kanske behöver ett par nätter med god sömn:bow: Täcke o mat i hagen men sova inne är nog bäst.

Så där gör min halvblodsvalack också, han står och sover, och huvudet kommer längre och längre ner, tillslut står han i princip och håller balansen med mulen och så småningom viker sig frambenen. Han har tydligen gjort så hela livet, händer säkert flera gånger/dag. Har faktiskt hänt en gång på tävling att tävlingsveterinären blev tillkallad för att folk trodde han var sjuk när han gjorde det :D
Tror att det var en artikel om just det här i ridsport för ett tag sedan.

OK, då vet jag, trodde inte heller det var nåt farligt men att han kan stå och somna bara så där med sadel och alla skydd på:D Kanske dax att ta in dom från betet, tror inte han sover så bra i hagen, frusen och känsligt fullblod, han kanske behöver ett par nätter med god sömn:bow: Täcke o mat i hagen men sova inne är nog bäst.

Jag måste ha min fullblodskille på stall om jag ska träna.Annars ser han ut som en zombie... :angel::D

Så han har stått inne på natten hela sommaren, lika nöjd för det är han, han älskar nämligen sin box...

Eftersom detta bara hänt en gång är det väl ett undantag. Säkert somnade han så fort att låsmekanismen i knäna inte hann med. Annars är diagnosen ofta just narkolepsi på hästar som får sömnattacker och inte kan låsa knäna utan då ramlar omkull. Har en häst med den diagnosen som dagligen ramlar omkull eller står och svajar fram och tillbaka när han sover.

hihi vilken konstig grej....det jag tänker på är bara hur hästarnas ben kan vika sig, de är ju kända för att kunna stå och sova och har hakar i benen för att inte ramla...
vissa hästar har inte dessa hakarna...men då är det något fel.

men usch vad läskigt vad beror det på kan de göra så när man rider med?

Vår har ju som sagt bara gjort så här denna gång så han är nog bara väldigt trött. Vill ta in dom från betet nu men dom andra 2 i stallet vill ha sina ute så länge som möjligt. Tycker också det är det ultimata att ha dom ute men det funkar inte lika bra med alla hästar.
Vår får gå ute ett tag till medans det är 10+ på nätterna men sen åker han in när det blir kallare, kruxet är att han blir så ledsen att stå inne själv så risken är att han inte vilar ändå utan rantar runt i boxen och ropar på dom andra. Inte lätt när det finns olika sorters hästar i ett litet stall. Dom går ute från 07.00 till ca 21.00 på vinter så det är ju ganska länge utevistelse ändå, vår behöver gärna stå inne o vila och äta i lugn och ro med kompisarna brevid.

Jag hade en gång ett halvbloddsto som gjorde så och fick då förklaringen att "låsningsmekanismen" i knäet inte fungerar som den ska när hästen ska sova stående. Spärren går alltså inte i som den normalt ska. Inget farligt, men måste ju vara väldigt tröttsamt för hästen som blir störd i sin sömn.

Min förra häst gjorde så en gång när jag satt i sadeln. Vi skulle träffa en kompis, men hon var försenad så vi stod och väntade på henne i gassande sol en sommar, och helt plötsligt viker sig benen och hästen dröser i backen. Fick ungefär samma reaktion som Mitrolle skrev, hästen reste sig direkt och typ "hoppsan!". :p

Väcker liv i vår gammla tråd:laugh: I går hände det, han stod i gången sadlad men med grimma på, det var flera som skulle ut å rida så det tog lite tid. Dottern skulle hämta nåt och det bara braka till i stallet, hästen hade rammlat men satt fast i grimman (säkerhets snörena gick inte av, blev nog inget hårt knyck) hästen kom inte upp, blev halt med skor å brodd mot cementgolv, dottern å en annan tog tag i varsin sida på grimman å höll emot då kom han upp:crazy: Hästen såg ut som en fågelholk "vad hände?". Hästen går sen en tid på lösdrift (början av december), funkar bra men han är ju tröttare än om han står på box. Det har inte hänt nåt liknande bara att han kan se väldigt trött ut och huvudet åker neråt och läppen hänger:grin: ocH den gången han knäade för några år sen. Dom kollade igenom honom men hitta inget fel, dom red sen som vanligt och märkte inget konstigt alls, han var pigg å hoppig som vanligt på sina #strul" ställen där han brukar hoppa. Vi har boxen kvar så han brukar få stå inne några timmar efter ridning å äta kraft och sova en stund, det hade han inte gjort dagen innan han nu rammla ihop, kanske han var extra trött, han är högst i rang i hagen.

Ja det är nog bra om ni kan lösa det som ni gjorde, att han får stå på box någon timme och få sin REM-sömn i lugn och ro.

Är du säker på att det inte är sadeltvång? Jag tycker det låter typiskt, då trillar de ihop.

Han är 10år, rids nu sen 1 år 6-7 dagar i veckan innan reds han ca 4-5 gånger i veckan, har gått på bana några gånger som ung och det har bara (vad vi vet, ägt honom sen han var 4år) hänt 1 gång att han gick ner på knä det var 09 och nu drygt 2 år senare, att han föll. Har Fransk gjord både till dressyrsadeln och till hoppsadeln, han reagerar aldrig när man drar sadelgjorden är helt lugn, båda 2 gångerna nåt hänt är det innan man dragit åt den helt, drar ju resten när man kommit ut, kan det vara sadeltvång ändå? Alla som var i stallet och såg honom är övertygade om att han slappnade av så mycket att han somnade och då föll, han såg väldigt trött ut tyckte dom. Han ska få stå inne lite extra länge i kväll.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 800
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 838
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 470
Senast: Fibusen
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka