Munnar är väldigt känsliga, jag skulle hellre valt kedja. Men det är jag det .
O krossat käken eller nosryggen för att kunna hålla kvar? En ung, frisk & pigg ardenner som sagt...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Munnar är väldigt känsliga, jag skulle hellre valt kedja. Men det är jag det .
Det finns många bra tränare. Men i detta fall vill jag inte utsätta någon annan än mig själv för hans så kallade prövningar. Jag ska pröva stigbett, handskar och en bra lina.
O krossat käken eller nosryggen för att kunna hålla kvar? En ung, frisk & pigg ardenner som sagt...
Men skärp dig!
Du vill ist då förstöra munnen på den?
Som sagt, hoppas alla dina hästar beter dig som dom ska så att dom inte utsätts för dig.
Jag har väldigt svårt för kedja på oberäkneliga hästars inte är vana vid kedja.
Nosryggens slut ner mot munnen är väldigt känslig och man skadar den väldigt lätt om kedjan glider minsta lilla. Under hakan skadar man också lätt den känsliga underkäken.
Hur mycket skadar man tungan om man sliter i ett stigbett? Med handskar så det inte gör ont i händerna på sig själv...
Hur menar du att tungan skulle skadas av ett stigbett? Som med alla bett (men mindre med stigbett) är det lanerna som främst riskerar att ta stryk. Jag har haft hästar som dragit rejält första gången i stigbett och inte skadat sig ett smack. Jag har faktiskt aldrig haft någon häst som skadat sig på stigbett. Eller hört talas om någon som skadat sig.
Skärp dig själv som sitter och förespråkar detta plågeri.
Sliter sig hästen för att den bara vill jävlas också eller?
Fy, jag hoppas verkligen att du aldrig får hästar som inte beter sig perfekt.
Det blir väldigt låg nivå när du skriver att hästar far illa. Han är pedantskött från topp till tå och jag vågar påstå att jag gör väldigt mycket för mina hästar. Mer än normen. Jag är värre än en hönsmamma
Lägg din energi på hästar som verkligen behöver din sympati istället. Finns gott om tårdrypande historier som verkligen är hjärtskärande.
Om du var en hönsmamma finns det ingen chans att du skulle använda ett stigbett för att dölja problemet.
Jag förstår att man blir trött på att hästskiten sliter sig ibland, det gjorde min med. Jag tog ut en tränare som jag såg en gång sen tränade vi som bara den och det löste sig. Den problemlösaren kostade 300kr, inte mycket mer än ett stigbett.
Jag anser att hästar som slitit sig någon gång ibland som du sa, och sen får ett stigbett i munnen, matte tar på sig handskar jsut för att hon ska få ordentligt grepp så hon kan dra hur hårt som helst, det tycker jag är fara illa när man kan lösa det på mer humana sätt.
Om du tycker han är farlig och vill ha mer kontroll med hjälp av hård utrustning så är det ännu mer bevis att du behöer en problemlösare för det här.
Ett stigbett eller kedja löser inte problemet ni har, det bara döljer det. Tar du bort de medlen igen så kommer han slita sig igen nr han fattar att det inte gör ont längre. Tänk lite långre äb näsan räcker snälla, du verkar vettig.
Om du var en hönsmamma finns det ingen chans att du skulle använda ett stigbett för att dölja problemet.
Jag förstår att man blir trött på att hästskiten sliter sig ibland, det gjorde min med. Jag tog ut en tränare som jag såg en gång sen tränade vi som bara den och det löste sig. Den problemlösaren kostade 300kr, inte mycket mer än ett stigbett.
Jag anser att hästar som slitit sig någon gång ibland som du sa, och sen får ett stigbett i munnen, matte tar på sig handskar jsut för att hon ska få ordentligt grepp så hon kan dra hur hårt som helst, det tycker jag är fara illa när man kan lösa det på mer humana sätt.
Om du tycker han är farlig och vill ha mer kontroll med hjälp av hård utrustning så är det ännu mer bevis att du behöer en problemlösare för det här.
Ett stigbett eller kedja löser inte problemet ni har, det bara döljer det. Tar du bort de medlen igen så kommer han slita sig igen nr han fattar att det inte gör ont längre. Tänk lite långre äb näsan räcker snälla, du verkar vettig.
En edja är inte heller en taggtråd men av någon anledning tror du att det krossar nosryggen och käkenMen herregud nu får du väl ge dig, @Gunnar kan du hjälpa till här eller någon annan moderator?
Har du ens koll på VAD ett stigbett är? Det är inget i taggtråd med vassa kanter direkt!
Tycker att TS verkar mycket vettig ja, just därför hon vill lösa problemet med sin ystra häst så fort som möjligt!
OCH jo, från att ha lett min exploderande häst under dennas nyckfulla perioder körde vi enkel grimma ett tag efter det, jag behövde knappast slita och dra, bara återskapa ledarskapet när det brast ett tag under tiden min häst byggde sig väldigt och blev väldigt morsk när hon klarade av sin kropp på ett helt annat sätt
Inser att det inte hade någon betydelse att skriva ut att jag är en hönsmamma mm. Du har ju ingen aning om vem jag är och tvärtom. Ingen häst kommer att fara illa. Det ska jag se till. Det är mitt djurägaransvar. Tycker att detta börjar likna mer och mer sandlådenivå. Trist men det var väl väntat.
Hästen sliter sig för att den har lärt sig att den kan. Hästar beter sig väldig hierarkiskt och vill gärna klättra i rang.Sliter sig hästen för att den bara vill jävlas också eller?
Hästen sliter sig för att den har lärt sig att den kan. Hästar beter sig väldig hierarkiskt och vill gärna klättra i rang.
Just nu har hästen kommit på att matte är en liten vante som man kan släpa runt på lite som man vill. Därför måste matte sätta sig lite i respekt igen och visa vem som bestämmer.