Att hästen sliter sig går tex att temporärt lösa genom att sätta stängsel mellan hagen och stallet och låta hästen gå lös in och ut
Detta är inte möjligt på alla platser. Tex i stallet jag står nu går det inte, eller, inte utan seriös ombyggnation (av stall, bostadshus och övrig planlösning). Kommer hästar lösa här är det väldigt nära till två 70 vägar (mindre än 500m) där folk kör som idioter och en häst redan har blivit påkörd.
Ett stigbett (eller kedja) är ju ingen livförsäkring, det är ju inte så att riskerna blir avsevärt mindre bara för att man använder ett stigbett.
Helt rätt.
Men det är inte en tränare heller.
Det kan lika gärna slå åt andra hållet, att hästen reagerar på stigbettet och beter sig farligare än i grimma.
Helt rätt.
Tänk om TS häst hade varit en hund som betett sig ungefär lika farligt, och hen hade postat tråden på Hund.
Hur många tror ni hade föreslagit att byta till ett stackelhalsband och sätta på sig handskar?
Hur många hade sagt att TS borde ta hjälp av en bra tränare?
Om TS hade ägt en hund som vägde 800kg som struntade i koppel så kanske det hade varit på plats med stackel, ja*.
Hanskar används ju för att undvika att bli skadad om hästen drar, inte för att på något sätt skapa större obehag hos hästen? Hur tänker du att handskar påverkar här?
Hundar är inte jämförbara med hästar när det kommer till träning. De är helt olika djur som svarar olika på olika former av träning.
Tyvärr är det alldeles för accepterat att använda smärta och/eller obehag för att kontrollera en häst istället för att bygga en relation där hästen vill lyssna och göra det man ber om.
Hästar tränas, i stort sett alltid, med negativ förstärkning/obehag. Tar man i grimman (tryck på näsan=obehag) skall den stanna. Lägga till skänkel (tryck mot sidorna=obehag) gå fram. Skakande av grimma/pet på bog/pet på ben (obehag) för att få den att backa. (sen skall man ju aldrig använda mer obehag än vad som behövs, och obehag behöver (ska) inte betyda smärta).
Hade någon här föreslagit en träningsmetod som faktiskt skadar hästen i själva utförandet, så som ett stackel gör, så hade nog många reagerat som du gör. Men du verkar tro att "skadan" som orsakas av ett stigbett eller en kedja är oundviklig och möjligtvis med dödlig utgång. Vilket inte är sant. Sen tycker jag, i de flesta fall, att man inte skall ta till med hårdhanskarna vid minsta lilla tecken på problem (typ 'min häst blir pigg mot hinder, jag måste betsla upp!), men detta är ett farligt problem, som behöver släckas. Att tillfälligt använda sig av träningsreskap (som man kan hantera) är helt okay, enligt mig.
Det handlar inte om en häst som inte kan gå i grimma, det handlar om en häst som ibland, av någon anledning går åt ett eget håll. Själv vill jag inte ha en häst som går brevid mig för att är intressant, den skall gå där för att jag säger det. Annars kommer hästen bara följa så länge som jag råkar vara mest intressant, och det kan vara farligt.
*Stackel skall inte användas, det är inte det jag påstår. Men i det tänkta scenariot kanske det är ända lösningen.
(ganska random PS: fanns det inte en undersökning som gjordes om hästar och klickerträning/positiv förstärkning där hästarna blev farliga av träningen? De kopplade övningen med belöning och utförde sedan övningen om och om och om igen, utan att få kommando, för att få belöningen DS)