Häst som sliter sig loss på stallgången

Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

O.M.G:rofl::rofl::rofl: Ja döööör

Det är skillnad på att springa så fort du kan på en bana och att sprätta runt innanför vita staket eller hoppa hinder i snigelfart.


ursäkta , det var bara så jäkla komiskt, och ofta sant för den delen :rofl::rofl:
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Berätta nåt jag inte redan visste?
Ser bara inte hur de skulle kunna bli skrämda när det inte finns nånting att bli rädd för. De får mkt miljöträning från början till skillnad från ridhästar. JAG VET att de kan bli rädda för vad som helst, men jag ser bara inte hur de skulle kunna hända, om inte hästarna vore knäppa i skallen då.

Uppenbarligen har du inte en susning om hur ridhästar tränas, varför skulle inte en ridhäst miljötränas från början?? :confused:

ALLA hästar kan bli skrämda, för vad? Precis vad som helst som de inte är beredda på just där och då, och det gäller oavsett om de är "knäppa i skallen" eller inte, och kan hända när som helst, i vilken miljö som helst.





Dessa hästar skötte jag om varje dag som mina egna, jag kände dem och nån inre stress hade de inte.



Jag skulle heller aldrig lämna mina i gången för att ta en fika.

Varför inte, om du nu tycker att det är okej att lämna dem?



Varför gör du det då?
Jag har hanterat många travare och många halvblod.
Om jag jämför mina travare/travare jag passat med de halvblod jag har stött på/hanterat/ridit/kört, herregud vart ska jag börja? De är som natt och dag. Men det är en annan diskussion.

Inte konstigt att vissa travare är lättstressade, du förstår, de är liksom kapplöpninghästar i blodet. Det är skillnad på att springa så fort du kan på en bana och att sprätta runt innanför vita staket eller hoppa hinder i snigelfart.

Vad säger att dessa travare "sprätte runt innanför vita staket eller hoppade hinder i snigelfart"? Bara för att jag inte håller på med travhästar så behöver det ju inte innebära att de travhästar jag stött på använts som ridhästar (vilket alla alltså inte gjort).
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

okej - tillbaks till ämnet då kanske...
Jag binder aldrig upp mina hästar i två snören över huvud taget. Vad ska hästen då göra om den vill kunna fokusera på något som händer runt omkring dem. Hästars ögon är inte gjorda som våra, där det bara är att fokusera blicken. de måste kunna vända huvudet för att få fokus på vad som händer. Så att spärra av möjligheten för hästen att göra just detta är inte min modell - de kan ju inte röra huvudet alls. Jag kallar det för att "hänga upp" hästarna.
ett snöre räcker fint och aldrig någonsin att mina hästar får panik eller drar. Och de står gärna där i timmar om det är så (jämför att stå i spilta - det klarar hästar fint också! även om jag inte rekommenderar det som uppstallning). Det är bara att ge hö om det blir väntan av någon anledning- för se! hästen kan röra huvudet upp och ner också så då kan de stå och äta utan bekymmer....
De kan genom att stå i ett enda band både röra sig och ses sig om, de kan också flytta på kroppen om de behöver och givetvis är stallet anpassat efter att hästen ska kunna röra sig och inte stå i en trång stallgång. det enda de INTE kan göra är att gå iväg.... men det lär de sig ju snabbt. Går de att leda går de också att binda upp i ett snöre - principen är densamma. Och hästar som kan ha koll på sin omgivning får mer sällan panik än en som sitter fast med huvudet.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Men du, hästars ögon ÄR ju satta som dom är för att dom ska kunna se bakåt UTAN att behöva vrida huvudet. Du borde läsa på hästens anatomi lite bättre....dom har nämligen svårare att se RAKT fram...Dessutom SPÄNNER man ju knappast fast dom,dom har ju rörelsefrihet.Och varför ska en häst behöva röra sig o se sig om när den står på gången o ska bli sadlad/selad/borstad osv...
Skulle du vilja att jag band mina hingstar i ett balsnöre och dom fick veva omkring o se sig om åt alla håll o kanter och du hade din häst framför som också vevar omkring ?
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

kl

Min kastar sig också ibland när han är uppbunden. Jag har balsnören i grimman, men de gick inte sönder:( det gjorde däremot grimskaften som var uppbindning. Jag tror att han blir rädd när det rasslar i krokarna när han rör på huvudet. Men nu har jag honom lös, eller i spolspiltan där det finns vägg bakom, så han inte kan backa:grin:

Hörde när jag köpte honom att fullblod (galopp) ofta sadlas på utan att stå uppbundna, och att en del kanske inte är så vana vid det. Har ingen aning om ifall det är så, nån som vet.

I övrigt är det väl alltid en säkerhetsrisk att lämna en uppbunden häst, även om de är mer eller mindre vana vid det.

Jämförelsen travhästar halvblod är bara löjlig, "sprätta runt..." en dressyrhäst är nog så anspänd i tävlingsmomentet.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Men du, hästars ögon ÄR ju satta som dom är för att dom ska kunna se bakåt UTAN att behöva vrida huvudet. Du borde läsa på hästens anatomi lite bättre....dom har nämligen svårare att se RAKT fram...Dessutom SPÄNNER man ju knappast fast dom,dom har ju rörelsefrihet.Och varför ska en häst behöva röra sig o se sig om när den står på gången o ska bli sadlad/selad/borstad osv...
Skulle du vilja att jag band mina hingstar i ett balsnöre och dom fick veva omkring o se sig om åt alla håll o kanter och du hade din häst framför som också vevar omkring ?

Jag undrar om du inte var lite snabb där med att "dissa" mina kunskaper. Att kunna fokusera på en sak/ett rörande föremål och att uppfatta det i ögonvrån är två olika saker. Och ja- jag har hingstar och när man inte låser fast dem står de still!
Jag bifogar nedan lite utdrag från olika sidor man själv kan kolla upp angående hästens möjlighet att fokusera blicken över huvud taget. Ett öga ger inget djupseende - man måste ha två! därför vrider hästen på huvudet för att se ordentligt.
Svenska ridsportsförbundet:
För att fokusera och se klart höjer och sänker hästen huvudet. Med sänkt huvud ser den bra på nära håll, medan den höjer huvudet för att se saker på långt håll.

Hästar i fokus:
Om en häst vill se klarare och kunna fokusera på någonting speciellt så höjer och sänker hästen sitt huvud för att få in den rätta skärpan. Tänk dig att du håller i en kamera och tar ett kort. Någonting på bilden blir kanske jätteskarpt, medan andra saker blir suddiga. Precis så fungerar det för hästen. Sänker den sitt huvud så ser den bra på nära håll, men höjer den huvudet så ser den bättre på långt håll.

KAREN EN HAYES, DVM, MS:
Hästen värld: Hästens syn är huvudsakligen monokulär, alltså ett öga på vardera sidan av huvudet. Varje öga arbetar oberoende av det andra och sänder signaler till separata sidor av hjärnan när de konstant avsöker omgivningen för faror. Ett resultat av detta är att hästens perifera syn är utmärkt. Det är bara när båda ögonen fokuserar på något rakt framför honom som han får binokulär syn som skickar en bild till hjärnan. Lång-distans seendet är alltså utmärkt eftersom han är ett djur som konstruerats för att hålla kollen på präriens horisont. Närseendet är dåligt ; han fokuserar långsamt och måste röra på huvudet för att kunna det vilket också gör att objektet tycks röra sig.
En häst har överdimensionerade näthinnor som förstorar objekt så att de verkar 50% större än de är, små rörelser uppfattas också som mycket större. Dessa syn-fakta kopplad till den bristande förmågan att fokusera snabbt förhindrar att hästen fattar logiska beslut. Istället förses han med nyckeldata för överlevnad; visuella informationer som skriker "varning, rovdjur" och får honom att instinktivt och omedelbart reagera - utan att stanna till och tänka så får han snabbt ett stort avstånd mellan sig och faran.
Vi kommer strax att beröra hästens "hur" och "varför" i reaktionen
Vår värld: Vi ser vår värld binokulärt. Vi har (åtminstone före vi fyller 40) ett bra närseende, gott djupseende och förmåga att fokusera omedelbart. Vår perifera syn är däremot ganska dålig.
Anledning till konflikt: Vår snabbfokuserande syn i kombination med vår logiska förmåga ger oss möjlighet att nästan omedelbart identifiera ett ofarligt objekt som just ofarligt. Hästens syn kan göra att samma objekt uppfattas som livshotande. (Därför uppfattar vi en plastpåse som blåser omkring som "skräp" medan hästen kan tänka "lejon !" Dessutom kan hästens perifera syn tillåta honom att se "häst-ätande-monster" mycket tidigare än vi gör.
Han är byggd för att skygga och springa iväg vid första antydan till fara.
Från långt håll kan hästen sen använda sin goda lång-distans-syn att bedöma de farliga sakerna. Om man inte är beredd är det lätt att bli skadad. Åtminstone blir man säkert skrämd av hästens uppträdande och förmodligen irriterad.

Info från Karlshamns ridklubb:
Hästen använder sina ögon oberoende av varandra och fokuserar endast med båda ögonen samtidigt så den tittar rakt framför sig.

För att hästen på olika avstånd ska kunna fokusera ordentligt har den något som kallas för "Tredelad syn", vilket innebär att den måste höja eller sänka huvudet för lättare kunna bestämma avståndet till olika föremål.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Vem har sagt att man låser FAST ?? Inte fan låser jag fast mina hästar, och har du hingstar så bör du tänka över säkerhetstänket lite bättre, för du vet väl att du ALDRIG någonsin kan lita på en hingst till fullo..
Hästar kan se bakåt ( du sa i ditt förra inlägg att dom vaqr tvugna att vrida sig bakåt)eftersom deras ögon sitter där dom sitter och det gäller alla levande väsen att man ska fokusera in saker man ser...varför ska hästar behöva göra det när som står på gången ? det kan dom ju göra när dom kommer ut.
Jag tror inte du har hingstar, för i såfall är du en fara för de andra hästarna i stallet. har du bara en häst så kan du ju knappt kalla det en vetenskap. I mitt stall står 16 hästar. Inte f-n släpper jag loss mina hingstar eller de andra hästarna heller för att dom ska stå där o fokusera.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Har man ställt en häst på gången skall den stå där tills man hämtar den.
Hur skulle det se ut med hästar som inte kan stå still i 10 minuter under skogskörning tex. Det daltas mycket tycker jag. Det finns faktiskt hästar som ARBETAR.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

boccia skrev:
Uppenbarligen har du inte en susning om hur ridhästar tränas, varför skulle inte en ridhäst miljötränas från början??

Jo det har jag. Det är därför jag skriver som jag gör. Ridfolk daltar så fruktansvärt.

boccia skrev:
ALLA hästar kan bli skrämda, för vad? Precis vad som helst som de inte är beredda på just där och då, och det gäller oavsett om de är "knäppa i skallen" eller inte, och kan hända när som helst, i vilken miljö som helst.

Mm, jag vet, det var det jag skrev. Jag ser bara inte hur de blir skrämda av ingenting.


boccia skrev:
Varför inte, om du nu tycker att det är okej att lämna dem?

Va? Jag skrev att jag skötte mina passhästar SOM mina egna. Alltså lika noga. Jag skulle hellre inte lämnat hästarna klara i gången. Men de tar ingen skada av det överhuvudtaget, så varför göra en sån stor grej av det?

Mina egna hästar är en annan sak. Mina passhästar jobbade jag med. Mina egna, varför skulle jag gå och ta en fikarast i stallet på min fritid och lämna hästarna i gången? Finns ingen anledning.


boccia skrev:
Vad säger att dessa travare "sprätte runt innanför vita staket eller hoppade hinder i snigelfart"? Bara för att jag inte håller på med travhästar så behöver det ju inte innebära att de travhästar jag stött på använts som ridhästar (vilket alla alltså inte gjort).

Det trodde jag inte heller, du fattade visst inte, jag jämförde bara rakt av travares och ridhästars "uppgifter".
Men fortfarande, travare är kapplöpningshästar i blodet och det kan man inte ta ur dem oavsett hur mkt man sprätter runt innanför vita staket.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Har man ställt en häst på gången skall den stå där tills man hämtar den.
Hur skulle det se ut med hästar som inte kan stå still i 10 minuter under skogskörning tex. Det daltas mycket tycker jag. Det finns faktiskt hästar som ARBETAR.

Kunde inte sagt det bättre själv. :banana:
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Jag medger att jag lät mina fördomar skina igenom. Men bara lite. :angel:

Fast det finns många hästar som går dressyr som inte alls är avspända i tävlingsmomentet. (För du menade avspänd antar jag?) Och jag tycker faktiskt att de sprätter runt en hel del.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Jo det har jag. Det är därför jag skriver som jag gör. Ridfolk daltar så fruktansvärt.

Snacka om att dra alla över en kam :grin:
Undrar vad du träffat för ridfolk egentligen... Du är välkommen att när som helst se hur mina hästar hanteras



Mm, jag vet, det var det jag skrev. Jag ser bara inte hur de blir skrämda av ingenting.

Men bara för att det är "ingenting" som de kan bli skrämda av där ena sekunden, så innebär det ju inte att det inte dyker upp någonting sekunden efter som de kan bli skrämda av.


Va? Jag skrev att jag skötte mina passhästar SOM mina egna. Alltså lika noga. Jag skulle hellre inte lämnat hästarna klara i gången. Men de tar ingen skada av det överhuvudtaget, så varför göra en sån stor grej av det?

Men om de blir skrämda med full utrustning på så löper de större risk att skadas än om de INTE har utrustningen på sig. En onödig skaderisk som kan undvikas alltså (eftersom vi är överrens om att hästar KAN bli rädda för vad som helst, även i kända miljöer)

Mina egna hästar är en annan sak. Mina passhästar jobbade jag med. Mina egna, varför skulle jag gå och ta en fikarast i stallet på min fritid och lämna hästarna i gången? Finns ingen anledning.

Hästar som hästar, men jag håller med, det finns ingen anledning att lämna hästarna i gången för att fika (inte under några omständigheter i mina ögon, då hade jag hellre fikat själv och sedan gått och gjort iordning hästen)




Det trodde jag inte heller, du fattade visst inte, jag jämförde bara rakt av travares och ridhästars "uppgifter".

En snedvriden jämförelse enligt mig.

Men fortfarande, travare är kapplöpningshästar i blodet och det kan man inte ta ur dem oavsett hur mkt man sprätter runt innanför vita staket.

Och fortfarande, hästar är FLYKTDJUR i blodet, det kan man aldrig ta ifrån dem hur invand miljö de än är i. Tycker inte om jämförelsen mellan olika raser ger någon relevans till diskussionen, då alla djur är INDIVIDER och deras beteenden till stor del styrs av deras erfarenheter och hantering, INTE av rastillhörighet. Även min häst är "kapplöpningshäst i blodet" (fullblod) men ser öht inte vad hur det har med saken att göra. Behandlar henne som vilken annan häst som helst, och hon uppför sig som vilken annan häst som helst.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

KL
Det är ju det här som gör att travhästar oftast är välhanterade. Man börjar tidigt med viktiga hanteringsaker o då slipper man skador på större tyngre äldre hästar som kan göra sig mer illa- om man envisas med att de ska sitta fast.

För dessa är det helt normalt.
Hästarna måste fungera i det vardagliga- när man har så många.

Om fler skulle vänja sina föl att sitta fast i boxen med stoet skulle vi inte ha dessa kastningar. På lösdrifter bör de vänjas att sitta fast vid varje måltid.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Nej, jag menade anspänd. Som att de också, precis som travaren, är medveten om tävlingsmomentet. Att de sen ska vara lösgjorda mm är en annan del i det hela. Alla hästar som rids arbetar väl? Jag ser inte skillnaden i om man rider tävling eller kör tävling. Fördomar? Mmm, det tycker jag nog du visar prov på;)

Men nu är vi lite OT från hästen som slet sig i stallgången.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

boccia skrev:
Snacka om att dra alla över en kam
Undrar vad du träffat för ridfolk egentligen... Du är välkommen att när som helst se hur mina hästar hanteras

En hel del genom åren. Om man tittar generellt så är det sant. Gå in i ett travstall och kolla hur tvååringarna hanteras. Gå sen in i ett ridstall och kolla hur tvååringarna hanteras. Behövs mer sägas?

boocia skrev:
Men bara för att det är "ingenting" som de kan bli skrämda av där ena sekunden, så innebär det ju inte att det inte dyker upp någonting sekunden efter som de kan bli skrämda av.

Jag VET som sagt.

boccia skrev:
En snedvriden jämförelse enligt mig.


På vilket sätt då?



boccia skrev:
Och fortfarande, hästar är FLYKTDJUR i blodet, det kan man aldrig ta ifrån dem hur invand miljö de än är i. Tycker inte om jämförelsen mellan olika raser ger någon relevans till diskussionen, då alla djur är INDIVIDER och deras beteenden till stor del styrs av deras erfarenheter och hantering, INTE av rastillhörighet. Även min häst är "kapplöpningshäst i blodet" (fullblod) men ser öht inte vad hur det har med saken att göra. Behandlar henne som vilken annan häst som helst, och hon uppför sig som vilken annan häst som helst.

Jo jag vet. (För hundrade gången.)

Det där med kapplöpningshäst tog jag upp i det sammanhanget när du kallade travare mer lättstressade än andra. Inte gällande hantering.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Nej, jag menade anspänd. Som att de också, precis som travaren, är medveten om tävlingsmomentet. Att de sen ska vara lösgjorda mm är en annan del i det hela. Alla hästar som rids arbetar väl? Jag ser inte skillnaden i om man rider tävling eller kör tävling. Fördomar? Mmm, det tycker jag nog du visar prov på;)

Men nu är vi lite OT från hästen som slet sig i stallgången.

Jag tror inte du förstår vad jag menar med sprätta runt. Men jag orkar inte förklara.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Har man ställt en häst på gången skall den stå där tills man hämtar den.
Hur skulle det se ut med hästar som inte kan stå still i 10 minuter under skogskörning tex. Det daltas mycket tycker jag. Det finns faktiskt hästar som ARBETAR.


jag håller med dig! de flesta hästar kan i dagens läge inte en sån simpel sak som att stå still, det är faktiskt skrattretande! Min unghäst fick lära sig det som åring! enda gången hon rymmer ur sin box är när hon hör massörens röst för då springer hon till uppställningsplatsen :p

Min valack kunde jag lämna 30 min utan att han rörde en fena om jag bara sa till honom att vara still! jag lämnade honom varje dag utanför stallet medans jag gick in med märren och fixade fodret och sedan gick jag o hämtade honom, en gång gjorde jag en hel del annat och mkt riktigt 30 min senare stod han på exakt samma punkt, hade inte flyttat en hov en millimeter!

Sen är min åsikt oxå att alla hästar ska kunna sitta fast, kan de inte så sätt fast dem på ett säkert ställe ( min tränare sätter fast dem i ridhuset) och om de nu får panik så låt de kämpa då, de flesta hästar har dock paniken som inlärt beteende så det är ingen äkta panik så när de känner att de verkligen inte kommer nånstans så suckar de och står still.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Precis som vissa skriver så är det viktigast att du läser av hästen och hinner stoppa den innan den börjar backa och trixa, för att på så sätt undvika situationen.
Jättebra att du har balsnören tycker jag, att sätta fast hästen så den absolut inte kan ta sig loss som endel rekomenderar anser jag är rent idiotiskt.
Min häst var likadan som din, när hon kände att hon satt fast , så slet hon tills hon kom loss helt enkelt.
Hon stod i spilta innan jag fick henne (Det är ju billigare :grin: ) och en gång slet hon loss vattenkopp, uppbindningsring OCH grimma.
En annan gång höll hon på att slita loss uppbindningsstocken vi har utanför som sitter HÅRT i backen.

Jag ahr helt enkelt löst det så att jag alltid har (hö)balsnöre. De gånger hon har backat har jag lugnt och bestämt ställt tillbaka henne och bundit fast henne igen. Utan att "dalta" eller säga något. Har väl morrat åt henne just när hon backat.
Vissa situationer, ex vid slangspolning har jag undvikit att sätta fast henne eftersom jag tycker det är onödigt att bråka. Där har jag tagit tag i spolningen först för att senare kunna binda henne vid spolning.
De senare åren har det inte varit problem att binda upp henne nånstans. Hon kan kasta sig då&då men sällan.

Jag är av den åsikten att hästen både ska kunna stå lös och kunna stå uppbunden kort om så behövs så jag brukar vänja mina hästar vid båda sakerna. Jag har inga problem att lämna henne uppbunden (aldrig utan balsnöre då) och gå och hämta sadel, eller prata med någon en stund för jag vill att mina hästar ska kunna det. Kan de inte det är det ett problem man måste jobba med.
Skulle hon få panik o slita sig när jag är borta är det inte hela världen eftersom hon inte springer iväg nånstans.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

kl
det STORA problemet är att en häst är klaustrofobiskt.

Lär hästen först att stå lös. När den kan det så är det ju lättare att binda upp den löst :D

ju mer en häst märker att den sitter fast- desto mer panik får den!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 080
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 242
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp