Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången
Men du, hästars ögon ÄR ju satta som dom är för att dom ska kunna se bakåt UTAN att behöva vrida huvudet. Du borde läsa på hästens anatomi lite bättre....dom har nämligen svårare att se RAKT fram...Dessutom SPÄNNER man ju knappast fast dom,dom har ju rörelsefrihet.Och varför ska en häst behöva röra sig o se sig om när den står på gången o ska bli sadlad/selad/borstad osv...
Skulle du vilja att jag band mina hingstar i ett balsnöre och dom fick veva omkring o se sig om åt alla håll o kanter och du hade din häst framför som också vevar omkring ?
Jag undrar om du inte var lite snabb där med att "dissa" mina kunskaper. Att kunna fokusera på en sak/ett rörande föremål och att uppfatta det i ögonvrån är två olika saker. Och ja- jag har hingstar och när man inte låser fast dem står de still!
Jag bifogar nedan lite utdrag från olika sidor man själv kan kolla upp angående hästens möjlighet att fokusera blicken över huvud taget. Ett öga ger inget djupseende - man måste ha två! därför vrider hästen på huvudet för att se ordentligt.
Svenska ridsportsförbundet:
För att fokusera och se klart höjer och sänker hästen huvudet. Med sänkt huvud ser den bra på nära håll, medan den höjer huvudet för att se saker på långt håll.
Hästar i fokus:
Om en häst vill se klarare och kunna fokusera på någonting speciellt så höjer och sänker hästen sitt huvud för att få in den rätta skärpan. Tänk dig att du håller i en kamera och tar ett kort. Någonting på bilden blir kanske jätteskarpt, medan andra saker blir suddiga. Precis så fungerar det för hästen. Sänker den sitt huvud så ser den bra på nära håll, men höjer den huvudet så ser den bättre på långt håll.
KAREN EN HAYES, DVM, MS:
Hästen värld: Hästens syn är huvudsakligen monokulär, alltså ett öga på vardera sidan av huvudet. Varje öga arbetar oberoende av det andra och sänder signaler till separata sidor av hjärnan när de konstant avsöker omgivningen för faror. Ett resultat av detta är att hästens perifera syn är utmärkt. Det är bara när båda ögonen fokuserar på något rakt framför honom som han får binokulär syn som skickar en bild till hjärnan. Lång-distans seendet är alltså utmärkt eftersom han är ett djur som konstruerats för att hålla kollen på präriens horisont. Närseendet är dåligt ; han fokuserar långsamt och måste röra på huvudet för att kunna det vilket också gör att objektet tycks röra sig.
En häst har överdimensionerade näthinnor som förstorar objekt så att de verkar 50% större än de är, små rörelser uppfattas också som mycket större. Dessa syn-fakta kopplad till den bristande förmågan att fokusera snabbt förhindrar att hästen fattar logiska beslut. Istället förses han med nyckeldata för överlevnad; visuella informationer som skriker "varning, rovdjur" och får honom att instinktivt och omedelbart reagera - utan att stanna till och tänka så får han snabbt ett stort avstånd mellan sig och faran.
Vi kommer strax att beröra hästens "hur" och "varför" i reaktionen
Vår värld: Vi ser vår värld binokulärt. Vi har (åtminstone före vi fyller 40) ett bra närseende, gott djupseende och förmåga att fokusera omedelbart. Vår perifera syn är däremot ganska dålig.
Anledning till konflikt: Vår snabbfokuserande syn i kombination med vår logiska förmåga ger oss möjlighet att nästan omedelbart identifiera ett ofarligt objekt som just ofarligt. Hästens syn kan göra att samma objekt uppfattas som livshotande. (Därför uppfattar vi en plastpåse som blåser omkring som "skräp" medan hästen kan tänka "lejon !" Dessutom kan hästens perifera syn tillåta honom att se "häst-ätande-monster" mycket tidigare än vi gör.
Han är byggd för att skygga och springa iväg vid första antydan till fara.
Från långt håll kan hästen sen använda sin goda lång-distans-syn att bedöma de farliga sakerna. Om man inte är beredd är det lätt att bli skadad. Åtminstone blir man säkert skrämd av hästens uppträdande och förmodligen irriterad.
Info från Karlshamns ridklubb:
Hästen använder sina ögon oberoende av varandra och fokuserar endast med båda ögonen samtidigt så den tittar rakt framför sig.
För att hästen på olika avstånd ska kunna fokusera ordentligt har den något som kallas för "Tredelad syn", vilket innebär att den måste höja eller sänka huvudet för lättare kunna bestämma avståndet till olika föremål.