Häst som sliter sig loss på stallgången

Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Han bet mig, hårt i armen/jackan och jag stampade i golvet och sa bestämt "Nej!".. Utan att vidröra honom! Han har aldrig reagerat så tidigare, bara nonchat.. Vill i vilket fall som helst inte utsätta varken honom eller mig för liknande igen, så därför får panikhakar bli lösningen till det, OM det skulle hända igen. Förhoppningsvis inte!
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Men då kan jag förstå.

Fy vilken elak kuse:mad: Jag skulle skicka den på boot camp:devil::grin:
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Varför fikade ni inte INNAN ni selade på? :confused: Ser ingen som helst logik alls i att fika när hästarna är klara för jobb, bättre än så måste man väl ändå kunna planera, och om hästarna dessutom var "vana med det" så innebär det att det upprepades frekvent. För mig är det dålig horsemanship. :mad:

Jag vet inte, fråga min dåvarande chef?
När han ville fika, då var det fika.. hade vi då selat hästarna redan så lämnade vi dem i gången. Vi selade dem medan chefen plus andra var ute och körde, så att de var klara tills de kom in så att de bara kunde byta, om du förstår?

Varför skulle det vara dåligt horsemanship? Hästarna for ju verkligen illa av att stå 10 min i gången och vänta. De fick antagligen men för livet. :grin:
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Se till att anordna så att din häst inte kommer loss. Om du ser vad Martha skrev i sitt inlägg så rekommenderar jag det skarpt.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Hej. Jag har haft samma problem med min häst. Nu står han med halsgrimma i gången och han har aldrig försökt skita sig sedan dess.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Vad ska man göra när hästen sliter sig loss när den står uppbunden på stallgången? Hästen kan stå ett tag helt lugnt, sen bakar hon och märker att hon sitter fast och får då panik och sliter sig loss. Det hela är jättejobbigt :cry: går det att få bukt på detta problem tror ni? Hur ska man träna henne? Jag har nu satt halmsnören vid hakarna så att hon eller någon människa inte ska bli allt för skadade.

Tacksam för tips

Skitjobbigt med hästar som en gång lärt sig att de kan ta sig loss :devil: då får de panik när de sliter och inte lyckas ta sig loss.
Jag skulle lära hästen att stå stilla helt lös. Börja med korta stunder, öka successivt.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Varför skulle det vara dåligt horsemanship? Hästarna for ju verkligen illa av att stå 10 min i gången och vänta. De fick antagligen men för livet. :grin:

:grin::a på du....


Låt vara att hästarna kanske inte fick men för livet, men det har ju egentligen ingenting med horsemanship att göra. I min värld går hästens välbefinnande, bekvämlighet och säkerhet alltid först när det gäller allt som har med hästar att göra. Därför ser jag ingen som helst anledning till att systematiskt lämna hästarna bundna, väntande, fullt påklädda all utrustning medans man själv sätter sig ner för att fika.

Det beteendet går tvärt emot allt jag strävar efter när det gäller hästhantering, och hade det varit MIN chef så hade jag låtit honom veta det också, fikaraster kan planeras in betydligt bättre, så de slipper gå ut över hästarna. Några av mina argument:

  • ökad säkerhetsrisk (skulle något hända så kan utgången av det bli betydligt värre MED utrustning på än utan utrustning)
  • ojuste mot hästen (den hade säkert hellre stått fri i sin box istället för att vara klar för arbete och stå på helspänn och vänta)
  • man låter människans "nöjen" gå före hästens (SÅ viktigt kan det väl ändå inte vara för chefen att inte behöva vänta någon/några minuter medans hästarna selas på EFTER fikat, alternativt att någon/några skötare tar rast vid annat tillfälle för att kunna sela hästarna när chefen fikar)

Om hästarna gjordes iordning så chefen bara skulle kunna byta... Lämnades de hästarna som redan hade varit ute på jobb också selade i gången, eller selades de av innan fikat?
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Jag vet inte, fråga min dåvarande chef?
När han ville fika, då var det fika.. hade vi då selat hästarna redan så lämnade vi dem i gången. Vi selade dem medan chefen plus andra var ute och körde, så att de var klara tills de kom in så att de bara kunde byta, om du förstår?

Varför skulle det vara dåligt horsemanship? Hästarna for ju verkligen illa av att stå 10 min i gången och vänta. De fick antagligen men för livet. :grin:

Klart att hästarna fick men för livet! Dom fick lära sig att stå stilla.

Herregud.

:p
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

:grin::a på du....


Låt vara att hästarna kanske inte fick men för livet, men det har ju egentligen ingenting med horsemanship att göra. I min värld går hästens välbefinnande, bekvämlighet och säkerhet alltid först när det gäller allt som har med hästar att göra. Därför ser jag ingen som helst anledning till att systematiskt lämna hästarna bundna, väntande, fullt påklädda all utrustning medans man själv sätter sig ner för att fika.

Det beteendet går tvärt emot allt jag strävar efter när det gäller hästhantering, och hade det varit MIN chef så hade jag låtit honom veta det också, fikaraster kan planeras in betydligt bättre, så de slipper gå ut över hästarna. Några av mina argument:

  • ökad säkerhetsrisk (skulle något hända så kan utgången av det bli betydligt värre MED utrustning på än utan utrustning)
  • ojuste mot hästen (den hade säkert hellre stått fri i sin box istället för att vara klar för arbete och stå på helspänn och vänta)
  • man låter människans "nöjen" gå före hästens (SÅ viktigt kan det väl ändå inte vara för chefen att inte behöva vänta någon/några minuter medans hästarna selas på EFTER fikat, alternativt att någon/några skötare tar rast vid annat tillfälle för att kunna sela hästarna när chefen fikar)

Om hästarna gjordes iordning så chefen bara skulle kunna byta... Lämnades de hästarna som redan hade varit ute på jobb också selade i gången, eller selades de av innan fikat?

Men seriöst. Orka hålla på. De mådde inte dåligt av att stå i gången i 10 min. Herregud.

De hästar som kom in togs om hand först självklart, de var ju svettiga och behövde duschas.

Som svar på dina argument:
"ökad säkerhetsrisk"
- Ja, det är klart men vad skulle hända då menar du? Det är travare jag snackar om och inga halvblod. Det var en som brukade lägga sig ner i gången men det var inte för att den var rädd eller nåt, den hade bara såna grejer för sig. Så den fick på sig vagnen precis innan de körde ut = problemet löst. Och när den blev äldre slutade den med sina fasoner.

"ojuste mot hästen (den hade säkert hellre stått fri i sin box istället för att vara klar för arbete och stå på helspänn och vänta)"
- Återigen, travare och inte halvblod. Stå på helspänn, nej de stod och sov eller stod och tittade ut och rörde inte en fena. Det är en vanesak.

"man låter människans "nöjen" gå före hästens (SÅ viktigt kan det väl ändå inte vara för chefen att inte behöva vänta någon/några minuter medans hästarna selas på EFTER fikat, alternativt att någon/några skötare tar rast vid annat tillfälle för att kunna sela hästarna när chefen fikar)"
- Vi planerade inte fikarasterna. Vi gjorde alltid iordning nästa gäng direkt när de hade kört ut med gänget innan, det måste vara så annars hade vi aldrig hunnit köra alla hästar som skulle gå. Man tog rast när och om man hade tid. Det var liksom inte varje dag kl. 10 så var det fika. Vi fikade inte alltid tillsammans heller. Så jag skulle inte kalla det systematiskt.

Vi har inte samma syn på hästhantering. Jag tycker hästar ska kunna stå still där man lämnar dem.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Hästen måste redan som lite lära sig att sitta fast och då menar jag fast, inte en chans till att komma loss,(ta och ge efter= stark bilinnerslag el likn jättebra) men det vet vi alla redan. Så idén som någon skrev att ha en vägg bakom som gör att de inte slänger sig kanske inte är så dum, se bara till att underlag är absolut halkfritt. Riktiga grejor är A & O, inga billiga och halvdana grimmor och framför allt grimskaft (obs haken) se till att ha brandkårshake, allt annat är på eget bevåg. Min sambo höll på att bli ett huvud mindre vid lastningen när sådan billig skithake bara gick i delar, resten av grimskaftet kom som i en projektil och svisade förbi hans huvud med millimeter precision och sköt hål i transport taket (glasfiber). Efter det använder vi bara brandkårshakar, de böjer sig men kommer inte i delar. Grimskaften är "rediga" som är "flätade" (vet ej just nu vad det kallas) av en sjöbuse´, så de håller att bogsera en lastbil med. Grimman är en sådan utan spänne under hakan och har också helgjutna ringar (inget som går upp)och är dubbelsydda.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Men seriöst. Orka hålla på. De mådde inte dåligt av att stå i gången i 10 min. Herregud.

De hästar som kom in togs om hand först självklart, de var ju svettiga och behövde duschas.

Som svar på dina argument:
"ökad säkerhetsrisk"
- Ja, det är klart men vad skulle hända då menar du? Det är travare jag snackar om och inga halvblod. Det var en som brukade lägga sig ner i gången men det var inte för att den var rädd eller nåt, den hade bara såna grejer för sig. Så den fick på sig vagnen precis innan de körde ut = problemet löst. Och när den blev äldre slutade den med sina fasoner.

Hästar är av naturen flyktdjur, även travare kan bli skrämda. Inte bara vagnarna, utan även huvudlag/selar utgör säkerhetsrisker OM olyckan skulle vara framme och en/flera hästar blir skrämda

"ojuste mot hästen (den hade säkert hellre stått fri i sin box istället för att vara klar för arbete och stå på helspänn och vänta)"
- Återigen, travare och inte halvblod. Stå på helspänn, nej de stod och sov eller stod och tittade ut och rörde inte en fena. Det är en vanesak.

Vanesak, javisst, men vad är det som säger att de inte hade inre stress trots att de för ögat såg avspända ut?

"man låter människans "nöjen" gå före hästens (SÅ viktigt kan det väl ändå inte vara för chefen att inte behöva vänta någon/några minuter medans hästarna selas på EFTER fikat, alternativt att någon/några skötare tar rast vid annat tillfälle för att kunna sela hästarna när chefen fikar)"
- Vi planerade inte fikarasterna. Vi gjorde alltid iordning nästa gäng direkt när de hade kört ut med gänget innan, det måste vara så annars hade vi aldrig hunnit köra alla hästar som skulle gå. Man tog rast när och om man hade tid. Det var liksom inte varje dag kl. 10 så var det fika. Vi fikade inte alltid tillsammans heller. Så jag skulle inte kalla det systematiskt.

Vi har inte samma syn på hästhantering. Jag tycker hästar ska kunna stå still där man lämnar dem.

Självklart ska hästar kunna stå still där man ställer dem, det har samtliga mina hästar kunnat göra redan från 1 års ålder, men jag skulle ändå aldrig drömma om att lämna dem för att ta en fika.

Din jämförelse travare vs halvblod är egentligen inte ens värd att lägga krut på att kommentera, då alla hästar är individer och beteende inte är rasbundet. Kan väl bara säga att samtliga travare jag stött på/hanterat varit betydligt mer lättstressade än mina halvblod
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Kansle för att dom just är dåligt hanterade av folk som inte håller på med just den aktiva travaren...t om min nyblivna 2 årsmärr kan stå ensam på gången utan att hetsa upp sig det minsta.
Vad är det som säger att dom HAR stress då om det inte syns...de flesta som jobbar med hästar är duktiga på att läsa av dom...viustt finns det hästar som är stressade, man får ju även lov att vara flexibel med olika individer. På dig låter det ju som att alla som lämnar en häst på gången är obegåvad.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Kansle för att dom just är dåligt hanterade av folk som inte håller på med just den aktiva travaren...t om min nyblivna 2 årsmärr kan stå ensam på gången utan att hetsa upp sig det minsta.
Vad är det som säger att dom HAR stress då om det inte syns...de flesta som jobbar med hästar är duktiga på att läsa av dom...viustt finns det hästar som är stressade, man får ju även lov att vara flexibel med olika individer. På dig låter det ju som att alla som lämnar en häst på gången är obegåvad.

Det är skillnad på att lämna en häst på gången en kort tid för att exempelvis hämta något och att lämna en häst fullt påklädd en längre tid (ja, jag anser 10 minuter vara lång tid i det avseendet). Obegåvat vet jag inte ifall jag skulle kalla det, men bristande riskmedvetenhet kanske. Angående hanteringen av travarna så tänker jag inte kommentera det, mer än att de som hanterade dem definitivt visste vad de höll på med. "t.o.m." mina 1-åriga halvblod (som tydligen per automatik är stirrigare än travare pga rasen?) kunde lämnas själva uppbundna i stallgången utan att hetsa upp sig, men för den skull så innebär ju inte det att hästarna är hjärndöda och inte kan reagera på plötsliga "faror" o liknande.
Stressen jag syftade på var den som kan uppstå när hästar i full kondition står och väntar på att få göra sitt arbete som de vet att de ska få göra vilken minut som helst (eftersom de ju är påklädda i det syftet)


Därmed lämnar jag detta sidospår i tråden.

/boccia, som alltid sätter säkerheten först
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

det är skillnad på påklädda travare mot att snurras runt i volten. Du är välkommen att studera mina huruvida dom är stressade eller inte.
Folk tycke slltid tro att travarna är idiotstressade och bara står o skakar o stressar upp sig. <>det är HELT fel.....för mina hästar börjar jobbet när jag sätter mig i vagnen.och ibland är dom så lata att man får verklígen skärpa upp dom för att dom ska börja röra ordentligt på påkarna.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Sätt balsnöre i grimman så hon inte skadar sig, min ena unghästar gjorde så i början och då hade jag fäst ett grimskaft också som jag kunde leda dem fram med om de tenderade backa FÖR långt, har funkat prima och de har slutat helt med det.
Dock bör man se skillnanden mellan rädd häst som backar sig fri eller orädd häst som bara är enivs/"bråkig" i hur man väljer att hantera frågan
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

kl

Har haft samma problem med min häst.
Löste det genom att ha balsnören i grimman utifall.
Sen ställde jag han enbart på gången efter ridning/jobb då han var trött och lugn.
Han var rätt taggad innan ridningen och trampa fram och tillbaka.
Sen bara tagit det succesivt.
Idag står han men kan bli orolig men har inga tendenser till kasta sig bakåt i ren panik.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Bra om hästarna lär sig stå en stund på gången utan stress just med tanke på tävling när det alltid blir lite väntetid.... :)
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Jag håller med dig i ditt resonemang. Tycker inte heller att människans nöjen ska gå före hästens.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

boccia skrev:
Hästar är av naturen flyktdjur, även travare kan bli skrämda. Inte bara vagnarna, utan även huvudlag/selar utgör säkerhetsrisker OM olyckan skulle vara framme och en/flera hästar blir skrämda

Berätta nåt jag inte redan visste?
Ser bara inte hur de skulle kunna bli skrämda när det inte finns nånting att bli rädd för. De får mkt miljöträning från början till skillnad från ridhästar. JAG VET att de kan bli rädda för vad som helst, men jag ser bara inte hur de skulle kunna hända, om inte hästarna vore knäppa i skallen då.


boccia skrev:
Vanesak, javisst, men vad är det som säger att de inte hade inre stress trots att de för ögat såg avspända ut?

Dessa hästar skötte jag om varje dag som mina egna, jag kände dem och nån inre stress hade de inte.

boccia skrev:
Självklart ska hästar kunna stå still där man ställer dem, det har samtliga mina hästar kunnat göra redan från 1 års ålder, men jag skulle ändå aldrig drömma om att lämna dem för att ta en fika.

Jag skulle heller aldrig lämna mina i gången för att ta en fika.

boccia skrev:
Din jämförelse travare vs halvblod är egentligen inte ens värd att lägga krut på att kommentera, då alla hästar är individer och beteende inte är rasbundet. Kan väl bara säga att samtliga travare jag stött på/hanterat varit betydligt mer lättstressade än mina halvblod

Varför gör du det då?
Jag har hanterat många travare och många halvblod.
Om jag jämför mina travare/travare jag passat med de halvblod jag har stött på/hanterat/ridit/kört, herregud vart ska jag börja? De är som natt och dag. Men det är en annan diskussion.

Inte konstigt att vissa travare är lättstressade, du förstår, de är liksom kapplöpninghästar i blodet. Det är skillnad på att springa så fort du kan på en bana och att sprätta runt innanför vita staket eller hoppa hinder i snigelfart.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 080
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 242
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp