Häst som sliter sig loss på stallgången

G

gutte08

Vad ska man göra när hästen sliter sig loss när den står uppbunden på stallgången? Hästen kan stå ett tag helt lugnt, sen bakar hon och märker att hon sitter fast och får då panik och sliter sig loss. Det hela är jättejobbigt :cry: går det att få bukt på detta problem tror ni? Hur ska man träna henne? Jag har nu satt halmsnören vid hakarna så att hon eller någon människa inte ska bli allt för skadade.

Tacksam för tips
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Jag har haft ett par hästar som betett sig på det viset och jag har gjort som du - satt balsnören så att inget allvarligt ska hända.

Men sen lär jag dem också att de inte får backa. Det syns ju direkt när hästen får för sig att sakta gå bakåt och då vet man att inom några sekunder så har den slitit sig.

När jag ser på hästen att den tänker bakåt (tittar ofta bakåt och backar sakta) - då smackar jag kraftigt och petar till hästen så att den direkt går framåt, då berömmer jag. Sen upprepar jag detta, och hästen lär sig att den inte får gå bakåt.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Tack för gott råd.:bow:

Man måste hålla koll på vad hästen kommer att göra.

En del lämnar sina hästar i gången o går o fikar i 1h.:mad:
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Somliga hästar tycker det är mindre "skrämmande" att sätta fast i de övre öglorna på grimman istället för nere på nosen.

Kan också ha ett långt grimskaft på ena sidan istället för kättingen så man kan ge efter om det behövs och därigenom minska dramatiken...

Bra tips i övrigt tycker jag. Det gäller att vara lite påpasslig tills de vant sig.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Jag brukar ha gummiuppbindningar, alt innerslangar till typ cykel med karbinhake...då kan dom backa utan att komma loss...en del hästar har ju fjort det till en grej att ta sig loss...men dom brukar inte få paniken med gummi. alt kan man ställa dom såpass så att det tar emot bak om dom backar.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Hade nog gjort precis som du dvs satt balsnören så att man minskar skaderisken. Min häst har aldrig slitit sig men när jag fick honom var han väldigt orolig i gången o eftersom jag inte kände honom så bra så hade jag alltid ett extra grimskaft under till i grimman som man kan ta tag i om man ser att det är på gång, så att du fortfarande har kontroll på hästen alltså... hjälpte min häst iaf. Lycka till!
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Håller med Martha. Om man sätter balsnören så lär de sig bara att de kommer loss om de drar tillräckligt hårt. Då blir man aldrig av med problemet. Hellre då nåt som töjs och ger efter, det minskar också skaderisken.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Det är ännu bättre att se till att den inte behöver hamna i den situationen- håll koll på vad Kusen håller på att göra. Då slipper man framtida problem.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Självklart, axel! Jag tänkte på om hästen redan hade gjort det en eller flera gånger.
Och jag tycker också att det är åt skogen att binda upp hästen och sedan gå och fika. ;)
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

fikar gör jag inte men det händer att man lämnar hästen på gången o går o hämtar saker eller går på toa innan man ska köra ut..dom ska klara av det. Unghästarna står i gummibanden och med hakarna i översta ringarna på grimman så att ifall dom reser sig inte får benen över uppbindningen.
Vid inlärning så sätts dom bara fast i ett grimskaft som löper till "mig" så det ger efter om dom börjar krångla, dock får dom aldrig lära sig att komma loss och sätta sånt i system.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Tack för gott råd.:bow:

Man måste hålla koll på vad hästen kommer att göra.

En del lämnar sina hästar i gången o går o fikar i 1h.:mad:

Jag tycker man ska kunna lämna hästen i gången en stund. Det är nåt de ska klara av. Jag brukar ofta göra det när jag ska hämta nåt. Inte en timme, men en stund.

På ett jobb jag hade förut lämnade vi ibland hästarna i gången, 4 st på rad (selade och klara med vagn på) och gick och fikade. De var vana med det. Vi fikade i typ 10 min och fikarummet var precis bredvid.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

På ett jobb jag hade förut lämnade vi ibland hästarna i gången, 4 st på rad (selade och klara med vagn på) och gick och fikade. De var vana med det. Vi fikade i typ 10 min och fikarummet var precis bredvid.

Varför fikade ni inte INNAN ni selade på? :confused: Ser ingen som helst logik alls i att fika när hästarna är klara för jobb, bättre än så måste man väl ändå kunna planera, och om hästarna dessutom var "vana med det" så innebär det att det upprepades frekvent. För mig är det dålig horsemanship. :mad:
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Öva hästen att stå lös då?

Jag har alltid min kuse lös i gången, och då slipper man panik-slitningar osv :)
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Jag håller till fullo med Martha. Den lösningen har vi också. Jag är en av dem som menar att hästen inte skall lära sig att få komma loss. Har aldrig haft några problem med den metoden. De har försökt några gånger, men inser sedan att det inte är någon idé. Balsnören har jag aldrig gillat, av den anledningen att de lär sig komma loss om de kastar sig eller backar tillräckligt långt bak. För mig är det A och O att en häst ska kunna lämnas på stallgången.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Jag tycker man ska kunna lämna dem för att hämta grejer och liknande, så det håller jag med om.
Sen tror jag det är en viktig skillnad mellan att hästar aldrig lär sig att komma loss och att lära om dem som redan har lärt sig det. Förra pållan fick tokryck ibland och hon slet och drog tills nånting släppte, då fick det vara hennes nacke i värsta fall. (Men så långt behövde det lyckligtvis inte gå.) Hon gjorde det kanske en gång vartannat år, så det var väl inget problem egentligen, men det gick heller aldrig bort helt.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Har en likadan häst, hade en innan denna också. Med denna ser man tydligt när hon är på gång, hon börjar höja huvudet och sänka baken och öronen är bakåtvända. Så jag håller med dem som menar att man får vara påpasslig och lära hästen att istället sänka huvudet och gå lite framåt. Jag tog tag i grimman och tryckte lätt nedåt (utan att trycka för hårt på nacken, det var det som liksom utlöste beteendet) och när hon gjorde minsta ansats att sänka huvudet, släppte jag trycket. Hon lärde sig snabbt, och nu senast hon blev stressad gjorde hon själv så som jag lärt henne, sänkte huvudet och tog ett steg framåt! (*stolt matte*)

Hon är ganska nervig, så för hennes del är det lugna tag som gäller, och tydliga anvisningar.

Gummiband fungerar säkert, men se till bara att det finns något bakom hästen så att det tar stopp någon gång, helst innan något av dem går av och snärtar till.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Gummiringar är till för att det inte skall bli ett ryck om hästen försöker att slänga sig. De ska inte gå av och/eller snärta till hästen. Det ska hålla oavsett.
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Min häst fick panik idag och när det tog stop så slet han förstås ännu mer, när kedjan (i plast) gick sönder så stod han helt stilla och oberörd. Funderar på om det är något nytt hyss han tänker börja med.. :cool: Tyckte det var fruktansvärt läskigt och jag tänker skaffa panikhake (eller hakar) och byta ut de nuvarande karbinhakarna! Känns inte alls roligt om det skall vara så att han kommer i det läget en gång till, varken för mig eller för honom! :crazy:
 
Sv: Häst som sliter sig loss på stallgången

Jag tycker inte att du ska göra ngn affär av det. Vet du vad den reagerade på?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 080
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 242
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp