Häst som slår sönder sig i hagen

Sv: Häst som slår sönder sig i hagen

Vilket resonemang du har. Russin8 ifrågasätter inte någon särskild utan att vi har avlat våra hästar så att de måste ha ha benskydd i hagen. Det tycker jag åxo är dåligt. Tycker du att det är helt ok? Vad beträffar ditt prat om att du bara har häst för att tävla, det tyder inte på nått större hästintresse. Har du dina hästar själva i hagen? Om det nu är så att du har din häst med andra hästar hur gör du om den blir biten av någon annan häst. Sätter du munkorg på den andra hästen?

fälttävlansnörd skrev:
Du är så jäkla påfrestande med ditt inga-benskydd-tjafs. Så, ska vi låta våra hästar slå sönder sig istället? Ta Murray t.ex, hon missade väl SM pga en spark? Du kanske tycker att det inte gör något, hästarna kanske bara är dina vänner. Men om jag inte fick tävla då skulle jag baske mej inte ha häst överhuvudtaget! Jag tänker ha benskydd på mina hästar framöver, och det är INTE fel på mina hästar. De har de i förebyggande syfte för att jag VILL ha de på dem, för att det känns bättre. Min ena häst stod i sex månader pga att hon flög omkull i hagen och fick en fraktur i kotan. Hon mådde så dåligt psykiskt att jag tänkte avliva henne pga det. Jag VÄGRAR att ta den risken igen, jag tänker inte utsätta henne för det. Sluta säga att det är konstigt att våra hästar inte kan gå i hagen utan skydd, de är inte avlade för skogsridning utan för tävling. Men grattis, till dej för att du kan ha dina hästar i steniga och stubbiga hagar utan benskydd och skador. Verkligen, stort grattis.

Men HALLLÅÅÅÅÅ!!!! nu är du väl helt slut i huve??hästar är igentligen inget man ska tävla på, det är vi , vi människor som har avlat fram hästar för att tävla på, om du nu inte skulle kunna överleva utan att tävla så är du en riktigt idiot. man tävlar för att de e kul och en liten bonus, hela nöjet med hästar är sköna uteritter och bara koppla av med sin "vän".du sa att dom inte är avlade för skogs ridning??men hallåååå.....är dom framavlade att gå i en liten hage tre timmar om dyngnet eller??nej dom är gjorda att gå i stooora hagar i friheten...tror du h'ästarna för i friheten satte på sig benskydd och tänkte "om ja nu sätter på mig benskydd då gör ja mig inte illa fall en sabeltandad tiger kommer och jagar mig????????"?? men du behöver väl inte klanka ner på andra bara för att du gör att dina porslins hästar inte kan gå där de kan finnas en liten grop som dom kan snubla över...nu tycker jag att AALLLLLAAA ska tycka synd om dig..verkligen....

Du kanske tycker att det är var hemskt elakt. Men det var faktiskt menat till henne eftersom att jag svarade på det inlägg hon skrivit. Jag är förresten inte särskilt intresserad av att göra det "roligt" att läsa.

Min valack leker massor också, värst är det när han har skor eller det är halt ute, förra året i december trampade han sig fram (balltramp) var DJUPT och han var jätte halt länge.Så jag brukar använda boots när det är halt eller han är skodd

hofi skrev:
Vilket resonemang du har. Russin8 ifrågasätter inte någon särskild utan att vi har avlat våra hästar så att de måste ha ha benskydd i hagen. Det tycker jag åxo är dåligt. Tycker du att det är helt ok? Vad beträffar ditt prat om att du bara har häst för att tävla, det tyder inte på nått större hästintresse. Har du dina hästar själva i hagen? Om det nu är så att du har din häst med andra hästar hur gör du om den blir biten av någon annan häst. Sätter du munkorg på den andra hästen?

Ja, vilket resonemang jag har. Hemskt att det inte faller dig i smaken. Nej, det kanske inte är helt okej att vi har lyckats avla fram så pass ömtåliga hästar, men JAG tänker acceptera läget som det är, inte göra någon kraftansträngning för att skapa några vildhästar igen. Jag ska tala om för dej att mitt liv kretsar runt hästarna, och tävlandet är en stor del av det, men knappast allt. Jag är exremt tävlingsinriktad, och för att ge mej ut i -25 grader och blåst en mörk vinterdag måste jag ha en morot, något att kämpa för. Min morot är tävlingarna. Du kanske tycker att det är sjukt men det rör mig inte i ryggen. Nej, de går inte ensamma - de går tillsammans med flera andra hästar. Att hästen blir biten av en annan häst är för mig sällan en katastrof, nu händer det väl inte så ofta eftersom att det är en flock som har en väldigt bra rangordning som alla verkar acceptera och vara nöjda med. Dessutom är det inget jag kan förhindra eller ens försöka förhindra på ett schysst sätt - munkorg eller att ha dem ensamma är för mig knappt ett tänkbart alternativ. Däremot kan jag förhindra ett slag eller en spark med benskydd och då tänker jag göra det.

StJäRnAn skrev:
Men HALLLÅÅÅÅÅ!!!! nu är du väl helt slut i huve??hästar är igentligen inget man ska tävla på, det är vi , vi människor som har avlat fram hästar för att tävla på, om du nu inte skulle kunna överleva utan att tävla så är du en riktigt idiot. man tävlar för att de e kul och en liten bonus, hela nöjet med hästar är sköna uteritter och bara koppla av med sin "vän".du sa att dom inte är avlade för skogs ridning??men hallåååå.....är dom framavlade att gå i en liten hage tre timmar om dyngnet eller??nej dom är gjorda att gå i stooora hagar i friheten...tror du h'ästarna för i friheten satte på sig benskydd och tänkte "om ja nu sätter på mig benskydd då gör ja mig inte illa fall en sabeltandad tiger kommer och jagar mig????????"?? men du behöver väl inte klanka ner på andra bara för att du gör att dina porslins hästar inte kan gå där de kan finnas en liten grop som dom kan snubla över...nu tycker jag att AALLLLLAAA ska tycka synd om dig..verkligen....

Haha, och du ska tala om för mig vad som är personangrepp eller inte? :smirk: . Nej du, jag är inte slut i huvudet. Jag är ingen idiot som tycker att tävlingar är viktiga heller, jag skulle överleva utan problem men jag skulle inte tycka att det vore sådär underbart kul att ha häst då. Nej, för mig är inte hela nöjet ett skön uteritt för att koppla av, det är sånt jag gör men defenitivt inte för jämnan. De går inte i en liten hage tre timmar om dygnet, utan hagar på ca 3000 kvadratmeter minst åtta. Nej, hästarna i friheten satte inte på sig några benskydd men å andra sidan skulle de inte gå tuffa terrängbanor och tekniska tidshoppningar. Dagens hästar i Sverige jagas inte av sabeltandade tigrar. Jag klankade inte ner på henne, jag gav svar på tal. Tydligen är det väldigt känsligt om man inte bara får medhåll, men då kanske man inte ska tala om vad man har för åsikt om ditten och datten. Vi har faktiskt några gropar i våra hagar :angel: inte så stora eller så, men några finns det faktiskt!

Tycker du? Varför det? För att det tar mig fem minuter extra varje morgon att sätta på dem benskydd? Jag behöver ingen som tycker synd om mej, speciellt inte någon okänd människa som har ungefär 6000 stavfel i ett enda inlägg och dessutom talar emot sig själv. Däremot har du rätt i en sak, jag har nog porslinshästar. :devil:

Senast ändrad av en moderator:

hofi skrev:
Ja för tänk om den blir biten där sadeln ska ligga... Oj Oj... Då kan man ju inte tävla :devil:

fälttävlansnörd skrev:
Haha, och du ska tala om för mig vad som är personangrepp eller inte? :smirk: . Nej du, jag är inte slut i huvudet. Jag är ingen idiot som tycker att tävlingar är viktiga heller, jag skulle överleva utan problem men jag skulle inte tycka att det vore sådär underbart kul att ha häst då. Nej, för mig är inte hela nöjet ett skön uteritt för att koppla av, det är sånt jag gör men defenitivt inte för jämnan. De går inte i en liten hage tre timmar om dygnet, utan hagar på ca 3000 kvadratmeter minst åtta. Nej, hästarna i friheten satte inte på sig några benskydd men å andra sidan skulle de inte gå tuffa terrängbanor och tekniska tidshoppningar. Dagens hästar i Sverige jagas inte av sabeltandade tigrar. Jag klankade inte ner på henne, jag gav svar på tal. Tydligen är det väldigt känsligt om man inte bara får medhåll, men då kanske man inte ska tala om vad man har för åsikt om ditten och datten. Vi har faktiskt några gropar i våra hagar :angel: inte så stora eller så, men några finns det faktiskt!

Tycker du? Varför det? För att det tar mig fem minuter extra varje morgon att sätta på dem benskydd? Jag behöver ingen som tycker synd om mej, speciellt inte någon okänd människa som har ungefär 6000 stavfel i ett enda inlägg och dessutom talar emot sig själv. Däremot har du rätt i en sak, jag har nog porslinshästar. :devil:

ja men kan du då svara mig på en liten enkel fråga??? varför har du benskydd på din häst om du nu bara vill förebygga skador??då så fort du tar bort skydden så kommer den ju att slå ihjäl sig eftersom den inte har lärt sig att andvända benen på rätt sätt utan benskydd??hur svaga senor får då inte hästen????svara du...

jag tycker det är tanklöst att "hoppa" på dig självklart ska du försöka skydda din häst så gott du kan med skydd.
har själv haft en sån häst som gjorde illa sig jämt,han var uppväxt i lösdrift,hos mej fick han stora fina hagar med kompisar provade allt men han skadade sig jämt.
Fick tillslut ta bort han pga.skador i hagen.....
vissa individer är så helt enkelt,detsamma med människor också......
tänk på det ni innnan ni dömmer folk som har skydd på sina hästar,de är bara rädd om dem.

StJäRnAn skrev:
ja men kan du då svara mig på en liten enkel fråga??? varför har du benskydd på din häst om du nu bara vill förebygga skador??då så fort du tar bort skydden så kommer den ju att slå ihjäl sig eftersom den inte har lärt sig att andvända benen på rätt sätt utan benskydd??hur svaga senor får då inte hästen????svara du...

Självklart :smirk: . Varför jag har benskydd för att förebygga? I det här läget blev ordet förebyggande fel, snarare är det ut-i-fall-att... OM de går omkull igen, då kommer benskydden att lindra smällen på sena/kota/samtliga delar däromkring. OM de blir sparkade kommer skyddet att ta den största delen av smällen, istället för kroppen. OM de tokgalopperar i skogen och slår i en sten, då tar skyddet större delen av smällen istället för benet. Jag tänker inte ta bort skydden. Så att de, framför allt mitt sto, aldrig får lära sig är inget problem. Sure, de kanske säljs vidare men då får jag sälja till någon som inte har samma åsikt som du för då blir det ju "kulturkrock". Svaga senor kan jag stärka, men rids hästen omväxlande klättring, hårt underlag, mjukt underlag, inne, ute, hoppning, dressyr och allt du nu kan komma på så blir senorna starka tillsammans med resten av hästen. Men du behöver inte oroa dej för mina hästar, de mår så bra så :)

Russin8 skrev:
Ja för tänk om den blir biten där sadeln ska ligga... Oj Oj... Då kan man ju inte tävla :devil:

Oj, vilken nivå skulle vi ha den här diskussionen på nu igen? Jag tror att någon glömde :angel:

Du har själv skrivit att om du inte kunde tävla så skulle du inte hålla på med hästar. Jag kan bara tolka det på ett sätt. Att det är mera maskiner än djur.

Självklart är det upp till var och en att använda skydd i hagen. Men nu är det så att russin8 tycker att det är mycket tråkigt att aveln ger oss hästar som måste ha skydd i hagen för att inte skada sig. Hon skriver dessutom att hon förmodligen gjort samma sak.

De lär sig att bli rädda om sina ben för det känner att de slår i även när de har benskydd fast vi slipper såren..

Kan trösta dig med att det brukar bli bättre när de blir starkare..när jag fick min storhäst(gått på lösdrift i 5år) så skada hon sig hela tiden sprka hon inte sig själv, så drog hon av skorna eller balltrampa sig..ett tag var jag helt galen på henne då hade hon boots fram och benskydd runt om sen kunnde vi efter hand ta bort skydden och nu går hon helt utan och har peppar peppar inte skadat sig på länge..Enda gången hon går men benskydd är när vi får hem någon ny häst för då vet jag om att det blir mycket spring första halvtimmen och sen när de är lungnat sig tar jag av dem igen..

Lancet skrev:
Kan trösta dig med att det brukar bli bättre när de blir starkare..när jag fick min storhäst(gått på lösdrift i 5år) så skada hon sig hela tiden sprka hon inte sig själv, så drog hon av skorna eller balltrampa sig..ett tag var jag helt galen på henne då hade hon boots fram och benskydd runt om sen kunnde vi efter hand ta bort skydden och nu går hon helt utan och har peppar peppar inte skadat sig på länge..Enda gången hon går men benskydd är när vi får hem någon ny häst för då vet jag om att det blir mycket spring första halvtimmen och sen när de är lungnat sig tar jag av dem igen..

Det där var bra skrivet!! :)
okej om man andvänder benskydd om man sätter ihop nya hästar och veta tt de kan eller kommer att bli spring! och sen ha boots när dom har broddar de är också helt klart inge fel på, eftersom vissa hästar trampar sig själva, men att ha benskydd JÄMt är fel och hästen kommer inte lära sig att vara försiktig om benen.
:smirk:

fälttävlansnörd skrev:
Oj, vilken nivå skulle vi ha den här diskussionen på nu igen? Jag tror att någon glömde :angel:

Öhhh??vilken nivå¨har du hållt den är disskusionen på då??? jag tycker din nivå är tillomed lägre än glocanets!!! ;) :smirk:

Ja, men jag tvivlar på att hon syftade på någon annan än mig :smirk:.

Nej, jag skrev inte att jag inte skulle syssla med hästar om jag inte fick tävla. Det skulle jag. Men kanske inte lika mkt, troligtvis inte ha egen häst. Ridskola kanske, eller blir medryttare. Men knappast ha tre egna.

Men några maskiner är de inte och kommer aldrig bli.

Senast ändrad av en moderator:

StJäRnAn skrev:
Öhhh??vilken nivå¨har du hållt den är disskusionen på då??? jag tycker din nivå är tillomed lägre än glocanets!!! ;) :smirk:

*gäspar stort*

Liknande trådar

Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 286
Senast: WildHorse
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 208
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 498
Senast: Grannox
·
Utrustning Mitt sto slår i sig ibland så att det låter när hon går utan skydd i hagen, har alltid skydd vid jobb med mig! (Ibland även boots)...
Svar
6
· Visningar
1 377
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV