Häst som slår sönder sig i hagen

Sv: Häst som slår sönder sig i hagen

Usch inge roligt att behöva ha sin häst inlindad i bubbelplast utomhus för att den ska slippa skada sig.

Kanske kan underlätta om man trännar skritt i höga sandiga backar det brukar ju vara bra för rumpa och rygg så så kanske han breddar sig lite pågrund av det oxå.

Finns säkert fler tränningsmetoder oxå, men jag har nyligen gått upp å ska åka ivägg till min kurs så jag är lite tom i huvudet :D

Russin8 skrev:
Jag blir mörkrädd när jag hör och ser era hästar!!! Hästar som inte klarar av att gå i en haga utan att skada sig... Låter som om det är något fel på sättet vi ha hästar.

Har själv tre hästar hemma i en stor skogs hage med både stenar och stubbar här och där.. Inga skydd och inga skador... Vad är det som gör era hästar så svaga att de ej kan gå i en hage utan att slå sig halvt fördärvat....

Jag förstår inte heller.

Jag har haft mina hästar i 9 år och de har gått ute i stora hagar större delen av dygnet. Har under alla dessa år inte haft en enda skadad häst, men så är de ju uppfödda i flock på stora ytor dygnet runt.

Topolino skrev:
En orsak kan vara att hästar som är i toppkondition (speciellt fullblod) har betydligt mer speed i hagen och därmed har lättare att göra illa sig.

Ett fullblod kommer upp i ca 70km/h på 12 meter så det behövs ingen Einstein för att räkna ut att såna lätt skadar sig.
Och varför skulle dessa ha svårare att hålla reda på sina ben? Då är det något fel på hur vi har hästarna och någon einstein är jag inte men har väldigt mycket sunt förnuft...

För att som ägare till hästen Vimsan skriver om vill jag lägga mig i diskussionen lite!
Fröken har alltid gått i STORA kuperade hagar med skog, sten, träd, stubbar och flera andra hästar. Varit ute minst 12 timmar om dagen och levt ett sunt riktigt hästliv. Hon har fram tills nu inte haft skydd MEN hela tiden haft förmågan att slå sig. Det är alltså i hennes fall inte något som helst "fel" på hästhållningen utan det dyker upp skråmor på henne till synes utan anledning och då anser jag att Vimsan gör helt rätt som skyddar sig från dyra veterinärfakturor och FRAMFÖR ALLT skyddar Vimsan (hästen) från skador. Det har i detta fallet ingenting alls med hästhållningen att göra utan enbart med olyckliga omständigheter som förhoppningsvis kan undvikas med benskydd!

Z3:an skrev:
För att som ägare till hästen Vimsan skriver om vill jag lägga mig i diskussionen lite!
Fröken har alltid gått i STORA kuperade hagar med skog, sten, träd, stubbar och flera andra hästar. Varit ute minst 12 timmar om dagen och levt ett sunt riktigt hästliv. Hon har fram tills nu inte haft skydd MEN hela tiden haft förmågan att slå sig. Det är alltså i hennes fall inte något som helst "fel" på hästhållningen utan det dyker upp skråmor på henne till synes utan anledning och då anser jag att Vimsan gör helt rätt som skyddar sig från dyra veterinärfakturor och FRAMFÖR ALLT skyddar Vimsan (hästen) från skador. Det har i detta fallet ingenting alls med hästhållningen att göra utan enbart med olyckliga omständigheter som förhoppningsvis kan undvikas med benskydd!
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så hade jag nog i detta fall ev oxå satt på skydd, det jag reagerade på som jag oxå skrivit innan är att det nog används skydd i onödan i väldigt många fall...

Jag anser inte att jag daltar med henne bara för jag skyddar benen. Har haft olika hästar av olika raser i 15 år, inga har behövt benskydd innan. Så denna häst tillhör väl gruppen klant-hästar.
Alternativen är benskydd i stor hage bland kompisar eller inga benskydd i liten sjukhage.... vilket är mest humant för hästen??
Hon har redan tillbringat 2 veckor i sjukhage just pga skador gjorda i hagen.... :(
Bild bevis

Russin8 skrev:
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så hade jag nog i detta fall ev oxå satt på skydd, det jag reagerade på som jag oxå skrivit innan är att det nog används skydd i onödan i väldigt många fall...

Många använder skydd i förebyggande syfte men jag satte på benskydden efter diverse skador :crazy:

Även om hästar är uppfödda i flock på stora ytor så är dom ändå ett tamdjur som kräver omvårdnad. Denna häst har gått utan skor större delen av sitt liv och då har inte skadorna blivit lika stora men med skor på hovarna så blir skadorna värre. Jag vill inte isolera henne i en liten hage ensam för att undvika det utan sätter hellre på benskydd.

Jag kan förstå att man efter flera olika skador sätter på skydd men att i förebyggande fall utan att det har varit något har jag svårt att förstå varför man sätter på skydd i hagen. Skydden i sig kan ju vara en skade risk..

Russin8 skrev:
Och varför skulle dessa ha svårare att hålla reda på sina ben? Då är det något fel på hur vi har hästarna och någon einstein är jag inte men har väldigt mycket sunt förnuft...

Hästar är flyktdjur, de tänker inte rationellt, de springer först och frågar sen. Är de dessutom vältränade så är de ofta lite för snabba för sitt eget bästa.

Ett litet test:
Prova att gå igenom ett stenröse i lugn takt, prova sen att ta springa järnet (ta gärna en bil eller dylikt som draghjälp) genom samma stenröse. När tycker du risken är störst att slå sig?
:smirk:

Du kanske är nöjd med att ha dina hästar som en engelsk park (engelsk park=en onaturligt naturlig park) andra försöker förebygga skador.
I mitt fall är så har jag iofs inga skydd på hästarna när de går i hagarna men låter dem inte gå i hagar med stenrösen, stup etc.

Topolino skrev:
Hästar är flyktdjur, de tänker inte rationellt, de springer först och frågar sen. Är de dessutom vältränade så är de ofta lite för snabba för sitt eget bästa.

Ett litet test:
Prova att gå igenom ett stenröse i lugn takt, prova sen att ta springa järnet (ta gärna en bil eller dylikt som draghjälp) genom samma stenröse. När tycker du risken är störst att slå sig?
:smirk:

Du kanske är nöjd med att ha dina hästar som en engelsk park (engelsk park=en onaturligt naturlig park) andra försöker förebygga skador.
I mitt fall är så har jag iofs inga skydd på hästarna när de går i hagarna men låter dem inte gå i hagar med stenrösen, stup etc.
Och varför tror du att jag har mina hästar i en park :confused: Dom går i en skogs hage som är naturlig men lite sten och en och annan stubbe. Och varför skulle jag ha dom i hagar som är fulla av stenrös... Ta inte förgivet att du vet hur jag har mina häsar, och sen tycker jag inte om när man idiot förklarar mig.
Och om dom nu är så vältränade så borde dom ju ha koll på fötterna..

Senast ändrad:

Vimsan skrev:
Hovslagaren trodde det skulle bli bättre nu med kortare tår, längre skor bak för att stötta upp de veka kotorna och med lite mer muskler i rumpan så kommer hon förhoppningsvis bredda sig bak.

Jag tror definitivt en duktig hovslagare som kollar hur hästen egentligen rör sig och sätter ner sina fötter kan åstadkomma markant skillnad. Om det är som du nämner på annat ställe i tråden att det verkar vara frambenen som inte hinner undan bakbenen, kan som din hovslagare säger, justering av skoning och verkning göra stor skillnad, samt som du säger korrekt muskling som gör att hästen breddar sig.
Under tiden - använd benskydd som du gör för att minimera skadorna.

min häst har bråkat med sina före detta kompisar i hagen, och hade ett jätte stort och äckligt sår på magen, jag ställde henne då i en sjukhage för att det skulle läka och ingen skulle vara där och slicka och kanske sparka igen, och då har hon fått mass or med sår på benen! hon skadar sig liksom i en liten sjukhage med mjuk sand. sncka om att inte ha kontroll på benen!

min systers häst hade helt enkelt för korta framben, det kan ju vara så, att det bara är så.

en fråga, hru kan skydd skada hästen?

vad är det för dåligt med att ha skydd?

mackan skrev:
Jag tror definitivt en duktig hovslagare som kollar hur hästen egentligen rör sig och sätter ner sina fötter kan åstadkomma markant skillnad. Om det är som du nämner på annat ställe i tråden att det verkar vara frambenen som inte hinner undan bakbenen, kan som din hovslagare säger, justering av skoning och verkning göra stor skillnad, samt som du säger korrekt muskling som gör att hästen breddar sig.
Under tiden - använd benskydd som du gör för att minimera skadorna.

Tack :bow: Jag tror också att det är ett problem som kommer att försvinna. Märkte redan skillnad igår på hur hon sätter ner hovarna. Hon är i dagsläget ganska trång bak vilket jag hoppas blir bättre med mer muskler.

Skydd kan ge skav på benen, speciellt om det kommer in grus mellan skydden och benen.

Tolkade inte heller som att du hoppade på mig.

Ponnyn jag hade blev sparkad o biten (lagade flera täcken varje vecka) utan att bli skadad. Fullblodet kan få början till mugg och får direkt lymfangit och benet blir rejält svullet. Han är inte lika tålig som ponnyn och minsta lilla blir en väldigt stor grej. Olika hästar tål olika mycket.
Fullblodet springer o bockar o racer o gud vet allt han gör minst 20 min varje morgon, och roar sig ofta några gånger under dagen. Ännu värre är det när han går tillsammans med hagkompisen. Det gjorde aldrig ponnyn.
Fullblod är ju födda för att springa fort rakt fram till skillnad från t.ex. connemaran som är van "skogshäst" (misstförstå mig inte), menar bara att de är mer vana att vara i skog och mark.
Det är skillnad mellan raserna och individerna.

ancan: Vadå? så du menar att hästar inte är hästar om de har ett par boots/skydd på sig?
Hästar som Vimsans och min (fick en senskada p.g.a. spark av sig själv i hagen) ska vi då ändå inte skydda mot skador när vi är medvetna om att de gör sig själva illa bara för att de är hästar? Så en hockeyspelare ska inte ha skydd på sig trots att han är medveten om att han kan få skador, bara för att vara en "riktig man"?
Däremot håller jag med dig, det finns övebeskyddande människor, men dra inte alla över en kam. En tjej i stallet berätta om en häst som var tvungen att ha hjälm på sig i boxen eftersom den helt plötsligt bara kunde säcka ihop när den stod och sov. Ett tag hade den eltråd i boxen för att den var så galen. Ska man inte skydda denna häst mot skador? Eller ska man låta den göra illa sig gång på gång?
Förstår inte resonemanget att inte skydda en häst som man är medveten hela tiden skadar sig. Det är inte roligt att nu i efterhand läsa att jag var förhandsfavorit till JSM men inte kunde komma pga. halt häst.... :( Halt som han blivit för saker som hänt i hagen! :mad:

Senast ändrad:

Det som slog mig nu när jag suttit här och läst är:

Om man hela tiden skyddar hästens ben i hagen hur ska den då lära sig att det gör ont att slå i en sten eller liknande och att man bör undvika det?
Den kommer inte att lära sig att vara rädd om sina ben. En sådan häst blir det ju livs farligt att släppa ut utan skydd... :confused:

Har man sett en fullblodshäst i full tävlingskondition leka i hage behöver man inte ge någon närmare förklaring! De är oerhört snabba och flexibla, nu snackar vi inte om lata hästar. Jag har själv en 2-årig fullblodsvalack som slår sig på benen, men det är för att han är stor och valpig. Han går med ringboots på sig dygnet runt, har väldigt lätt för att få balltramp.
Jag är övertygad om att detta kommer försvinna med tiden då han rids ordentligt, nu går det inte ens att rida på honom eftersom han växer kraftigt.
Kanske att fullblod tenderar till att slå sig mera, min förra 2-åring va precis likadan.

Vältränad är inte lika med kontroll på fötterna. Bara för att du som människa snubblar, är du otränad då?
Fullblod har tyvärr ibland en förmåga att just handla först och tänka sen, de är livliga hästar som vill att saker och ting ska ske omgående.
Ta dig till närmsta bana och spana in träningarna, passa samtidigt på att titta in i en rasthage, sen kan vi ha en diskussion.

Liknande trådar

Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 286
Senast: WildHorse
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 208
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 498
Senast: Grannox
·
Utrustning Mitt sto slår i sig ibland så att det låter när hon går utan skydd i hagen, har alltid skydd vid jobb med mig! (Ibland även boots)...
Svar
6
· Visningar
1 377
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama