Sv: Häst som slår sönder sig i hagen
Tolkade inte heller som att du hoppade på mig.
Ponnyn jag hade blev sparkad o biten (lagade flera täcken varje vecka) utan att bli skadad. Fullblodet kan få början till mugg och får direkt lymfangit och benet blir rejält svullet. Han är inte lika tålig som ponnyn och minsta lilla blir en väldigt stor grej. Olika hästar tål olika mycket.
Fullblodet springer o bockar o racer o gud vet allt han gör minst 20 min varje morgon, och roar sig ofta några gånger under dagen. Ännu värre är det när han går tillsammans med hagkompisen. Det gjorde aldrig ponnyn.
Fullblod är ju födda för att springa fort rakt fram till skillnad från t.ex. connemaran som är van "skogshäst" (misstförstå mig inte), menar bara att de är mer vana att vara i skog och mark.
Det är skillnad mellan raserna och individerna.
ancan: Vadå? så du menar att hästar inte är hästar om de har ett par boots/skydd på sig?
Hästar som Vimsans och min (fick en senskada p.g.a. spark av sig själv i hagen) ska vi då ändå inte skydda mot skador när vi är medvetna om att de gör sig själva illa bara för att de är hästar? Så en hockeyspelare ska inte ha skydd på sig trots att han är medveten om att han kan få skador, bara för att vara en "riktig man"?
Däremot håller jag med dig, det finns övebeskyddande människor, men dra inte alla över en kam. En tjej i stallet berätta om en häst som var tvungen att ha hjälm på sig i boxen eftersom den helt plötsligt bara kunde säcka ihop när den stod och sov. Ett tag hade den eltråd i boxen för att den var så galen. Ska man inte skydda denna häst mot skador? Eller ska man låta den göra illa sig gång på gång?
Förstår inte resonemanget att inte skydda en häst som man är medveten hela tiden skadar sig. Det är inte roligt att nu i efterhand läsa att jag var förhandsfavorit till JSM men inte kunde komma pga. halt häst....
Halt som han blivit för saker som hänt i hagen!