*lånar*
Förstår inte hur vissa kan vara så anti-benskydd. Ni har tydligen inte upplevt att ha en häst som står högt i blod och rejsar som en galning i hagen. Mina hästar går på åkrar, så dom slår sig inte på stubbar, och dom kan lyfta benen för jag rider jättemkt i skogen. Så om hagen är plan el ej spelar ingen roll, det är ju benen som slår i varann, och det är också Det som är det farligaste. Det är så lätt att få ett slag på senan, eller få otäcka sparksår som ej läker.
Min häst lider verkligen inte av att ha benskydd!! Tänk på att alternativet för dessa hästar är att stå skadade i boxen! Då är det bättre att dom får vara ute och leka med skydd på! Välanpassade skydd av bra kvalitet skaver inte! Men man kanske får prva sig fram för att hitta dom bästa. Min har damasker från Shires, det är dom bästa jag haft. Ger inte skav och skyddar bra.
Även dom som är mot benskydd brukar säga att dom fattar varför min häst har skydd när dom sett honom in action! Han är stor, snabb och får upp en väldig fart, sen tar hagen slut, vilket innebär en slidestop värdig en elit-westernhäst och påföljande halsbräckande vänding...
Man kan inte säga att det är fel på aveln, ska vi bara ha kallblod då eller?? För att dom är mer sansade? Blir så trött på alla vildhäst-människor...