Häst som slår sönder sig i hagen

Sv: Häst som slår sönder sig i hagen

*lånar*
Förstår inte hur vissa kan vara så anti-benskydd. Ni har tydligen inte upplevt att ha en häst som står högt i blod och rejsar som en galning i hagen. Mina hästar går på åkrar, så dom slår sig inte på stubbar, och dom kan lyfta benen för jag rider jättemkt i skogen. Så om hagen är plan el ej spelar ingen roll, det är ju benen som slår i varann, och det är också Det som är det farligaste. Det är så lätt att få ett slag på senan, eller få otäcka sparksår som ej läker. :crazy:

Min häst lider verkligen inte av att ha benskydd!! Tänk på att alternativet för dessa hästar är att stå skadade i boxen! Då är det bättre att dom får vara ute och leka med skydd på! Välanpassade skydd av bra kvalitet skaver inte! Men man kanske får prva sig fram för att hitta dom bästa. Min har damasker från Shires, det är dom bästa jag haft. Ger inte skav och skyddar bra.

Även dom som är mot benskydd brukar säga att dom fattar varför min häst har skydd när dom sett honom in action! Han är stor, snabb och får upp en väldig fart, sen tar hagen slut, vilket innebär en slidestop värdig en elit-westernhäst och påföljande halsbräckande vänding... :crazy:

Man kan inte säga att det är fel på aveln, ska vi bara ha kallblod då eller?? För att dom är mer sansade? Blir så trött på alla vildhäst-människor...

Det var ju det att som russin8 skrev. Men att det är inte bra att aveln gått åt det här hållet. Jag har haft hästar som står högt i blod.

Ok det var som du skrev. Men det var till mig som russin8 skrev. Ta inte åt dig av allt.

Stinky skrev:
jag tycker det är tanklöst att "hoppa" på dig självklart ska du försöka skydda din häst så gott du kan med skydd.
har själv haft en sån häst som gjorde illa sig jämt,han var uppväxt i lösdrift,hos mej fick han stora fina hagar med kompisar provade allt men han skadade sig jämt.
Fick tillslut ta bort han pga.skador i hagen.....
vissa individer är så helt enkelt,detsamma med människor också......
tänk på det ni innnan ni dömmer folk som har skydd på sina hästar,de är bara rädd om dem.
Det är väl ingen som hoppat på Vimsan, om du läst vad jag tex skrivit så har jag sagt att jag förstår henne. Men det jag hela tiden har sagt är att jag tycker att det är något fel med våra hästar idag när dom inte kan gå i en hage utan att slå sig fördärvade. :smirk:

Men det jag menar är ju att det måste vara något tokigt med våran häst hållning och avel om en häst inte kan gå i en hage utan skydd!!! Sen så skrev jag även att jag förstår att Vimsan har skydd på sin häst och jag skrev även att jag säkert själv skulle sätta på min häst skydd ( nu skulle säkert han slå ihjäl sig för att han på något sätt skulle fasna med skydden :) ) om han va som Vimsans.
Vet inte om det räknas som att vara anti allt vad skydd heter!
Och kallbloden är väl inga undantag! Häst som häst....

Ja, jag kommer att ha benskydd så länge det behövs :D

Senast ändrad:

Vimsan skrev:
Ja, jag kommer att ha benskydd så länge det behövs :D
Det tycker jag att du ska göra... Och ledsen över tjafset som blev i din tråd... :crazy: Men när vissa bara läser en del av det man skriver kan det lätt bli tokigt... :)

Tack du! Jag har inte tagit illa upp av några inlägg, det tyder ju bara på att alla har olika åsikter och alla får göra som dom själva vill.... Jag hade ju helst sluppit benskydd, en annan häst i stallet fick jättemycket skav av skydden så han får nu stå i en liten hage för att inte slå sig.... sånt är livet med eller utan porslinshäst ;)

nejdå, det är lugnt. tack för omtanken!

Centaur skrev:
*lånar*
Förstår inte hur vissa kan vara så anti-benskydd. Ni har tydligen inte upplevt att ha en häst som står högt i blod och rejsar som en galning i hagen. Mina hästar går på åkrar, så dom slår sig inte på stubbar, och dom kan lyfta benen för jag rider jättemkt i skogen. Så om hagen är plan el ej spelar ingen roll, det är ju benen som slår i varann, och det är också Det som är det farligaste. Det är så lätt att få ett slag på senan, eller få otäcka sparksår som ej läker. :crazy:

Min häst lider verkligen inte av att ha benskydd!! Tänk på att alternativet för dessa hästar är att stå skadade i boxen! Då är det bättre att dom får vara ute och leka med skydd på! Välanpassade skydd av bra kvalitet skaver inte! Men man kanske får prva sig fram för att hitta dom bästa. Min har damasker från Shires, det är dom bästa jag haft. Ger inte skav och skyddar bra.

Även dom som är mot benskydd brukar säga att dom fattar varför min häst har skydd när dom sett honom in action! Han är stor, snabb och får upp en väldig fart, sen tar hagen slut, vilket innebär en slidestop värdig en elit-westernhäst och påföljande halsbräckande vänding... :crazy:

Man kan inte säga att det är fel på aveln, ska vi bara ha kallblod då eller?? För att dom är mer sansade? Blir så trött på alla vildhäst-människor...

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Det är lätt att ta åt sig när det är uppenbart vem det var menat till :smirk: men wtf...

fälttävlansnörd skrev:
Nej, men du syftade på mig/mina åsikter i tidigare inlägg :rofl:
Och, jag skrev ju fortfarande inte till dig!Men nu lägger vi ner det här. Vi har olika åsikter och det kan vi ju iallafall vara överens om... :smirk:

DET har du faktiskt helt rätt i ;)

Liknande trådar

Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 286
Senast: WildHorse
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 208
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 498
Senast: Grannox
·
Utrustning Mitt sto slår i sig ibland så att det låter när hon går utan skydd i hagen, har alltid skydd vid jobb med mig! (Ibland även boots)...
Svar
6
· Visningar
1 377
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst