Häst som slår sönder sig i hagen

Sv: Häst som slår sönder sig i hagen

Ja men då är det väl något fel på hur vi avlat fram våra hästar. Och jag tycker fortfarande att hästar ska kunna ta sig fram i hagen utan att slå sig...
Men jag förstår (som jag skrivit flera gånger redan) att man sätter på skydd på en häst som gör sig illa hela tiden. Men detta att sätta skydd bara för att dom kanske kan göra illa sig anser jag är fel. Då lär dom sig ju inte att vara rädd om benen. Och ett fullblod som gått på bana och fått vara ute i små platt hagar kan jag tänka mig har problem med att hålla ording på fötterna...
Det gäller väl inte bara fullblod utan alla hästar som hålls på det sättet...

Du är så jäkla påfrestande med ditt inga-benskydd-tjafs. Så, ska vi låta våra hästar slå sönder sig istället? Ta Murray t.ex, hon missade väl SM pga en spark? Du kanske tycker att det inte gör något, hästarna kanske bara är dina vänner. Men om jag inte fick tävla då skulle jag baske mej inte ha häst överhuvudtaget! Jag tänker ha benskydd på mina hästar framöver, och det är INTE fel på mina hästar. De har de i förebyggande syfte för att jag VILL ha de på dem, för att det känns bättre. Min ena häst stod i sex månader pga att hon flög omkull i hagen och fick en fraktur i kotan. Hon mådde så dåligt psykiskt att jag tänkte avliva henne pga det. Jag VÄGRAR att ta den risken igen, jag tänker inte utsätta henne för det. Sluta säga att det är konstigt att våra hästar inte kan gå i hagen utan skydd, de är inte avlade för skogsridning utan för tävling. Men grattis, till dej för att du kan ha dina hästar i steniga och stubbiga hagar utan benskydd och skador. Verkligen, stort grattis.

Varför släppa ut hästarna i hagen överhuvudtaget? :idea:

fälttävlansnörd skrev:
Du är så jäkla påfrestande med ditt inga-benskydd-tjafs. Så, ska vi låta våra hästar slå sönder sig istället? Ta Murray t.ex, hon missade väl SM pga en spark? Du kanske tycker att det inte gör något, hästarna kanske bara är dina vänner. Men om jag inte fick tävla då skulle jag baske mej inte ha häst överhuvudtaget! Jag tänker ha benskydd på mina hästar framöver, och det är INTE fel på mina hästar. De har de i förebyggande syfte för att jag VILL ha de på dem, för att det känns bättre. Min ena häst stod i sex månader pga att hon flög omkull i hagen och fick en fraktur i kotan. Hon mådde så dåligt psykiskt att jag tänkte avliva henne pga det. Jag VÄGRAR att ta den risken igen, jag tänker inte utsätta henne för det. Sluta säga att det är konstigt att våra hästar inte kan gå i hagen utan skydd, de är inte avlade för skogsridning utan för tävling. Men grattis, till dej för att du kan ha dina hästar i steniga och stubbiga hagar utan benskydd och skador. Verkligen, stort grattis.
Och vilken nivå tänkte du ha på den här diskutioen, sandlåda eller.
Och jag tror det bästa för dig vore om du inte hade några hästar alls för det är tydligen inte hästarna som är intressanta utan bara priser... Och du verkar se dom endast som tävlingsmaskiner.. Suck sånna som dig har jag inge lust att diskutera med så vänligen svara inte på mina inlägg för jag tänker inte svara mer på dina...
Och bara för information så har jag tävla mycket jag men ser inte mina hästar som maskiner som du... Stackars din häst..

Senast ändrad:

Russin8 skrev:
Men jag förstår (som jag skrivit flera gånger redan) att man sätter på skydd på en häst som gör sig illa hela tiden. Men detta att sätta skydd bara för att dom kanske kan göra illa sig anser jag är fel. Då lär dom sig ju inte att vara rädd om benen.

Men allvarligt: Tråden är skapad av någon som har otaliga skador pga tramp och annat åsamkat sin häst, av hästen själv i fråga. Vad annat kan du be om som anledning till att sätta på skydd?

F.ö så måste jag utan att nu kasta mig in in nåt riksbråk med person angrepp vilket detta tyvärr verkar barka åt, säga att jag inte förstår varför benskydd i hagen väcker sån agression hos många? då finns det väl ändå betydligt värre saker att hetsa upp sig över?
Hästar som står inne 24 tim/dygn
Hästar som fodras 2 ggr/dag.
Hästar som står med 400 g fodrade täcken i september.

kan tänka på en rad andra betydligt mer relevanta saker om ni frågar mig.

Den som argumenterar att det är tjafs och hafs och onödigt dalt att ha benskydd på en häst i hagen som ständigt skadar sig, har aldrig i mina ögon haft dessa problem själv och förstår a) hur påtagligt det kan vara och b) att det överhuvud taget inte har att göra med dåligt häst exemplar eller andra "konstiga" faktorer.

:crazy:

Senast ändrad:

Men jag har ju flera gånger skrivit att jag förstår att hon har det men jag måste väl få tycka att det många gånger är väldigt onödigt.
Jag har ju även skrivit om du läst mina inlägg att jag nog skulle sätta på även min häst skydd om han hela tiden gjorde illa sig i hagen. Men jag tycker det är något som är fel i vårat sätt att ha hästar om dom inte kan gå i en hage utan att göra illa sig. Jag sa inte att hon hade gjort fel som satt på sin häst skydd, utan mer generellt.

Och jag måste väl få ha min åsikt precis som ni har eran.

OCh jag håller med dig om att det finns saker som är mycket värre än benskydd i hagen men nu var det ju just det som tråden handlade om.

Mina galoppörer står minsann inte i små sandpaddockar, de går ute MINST 12 timmar/dag i gräshagar, med sten, backar och träd. De får minsann lära sig att lyfta på fötterna, och det gör de, jag rider på småstigar övertäckta med ris och bråte, allt för att de ska "lära" sig att titta vart man har sina små hovar.
Och visst, de fullblod jag fått hem som stått på bana är klumpigare, men de är väldigt lättlärda och redan efter en vecka ser jag stor skillnad på hur de arbetar med benen.
Det går att träna bort, men vissa är mer oförsiktiga än andra, bara att inse, min 2-åring är klumpig, snubblig och har ibland inte en aning om vart hans fötter är, men det hör till, han är sen och jag lovar att när han vuxit klart är han minst lika säker på foten som de andra.

Låter som dina hästar har ett väldigt bra gallopör liv :) . Och jag skriver ännu en gång att jag kan förstå varför vissa har skydd på sina hästar.

Orkar inte upprepa mig, börjar känna mig som en gammal raspig skiva.. :angel:

Tack, jo mina hästar verkar trivas. :bow:
Det är inte förenat med självmord att rida dem i skogen, dessutom kopplar de av bättre på banan när de springer, de vet då att underlaget är bra och inget finns i vägen när de susar fram, hemma kan det ju hoppa fram rådjur mm mitt ivägen under ett pass, och det är de medvetna om, inte för att de bryr sig nämnvärt, men på banan vet de att inget sånt förekommer, även fast det faktiskt har hänt, hundar som korsar banan, stora fåglar mm

Tycker du att jag ska argumentera emot dig? Det skulle kännas så givande :smirk:

Russin8 skrev:
Och vilken nivå tänkte du ha på den här diskutioen, sandlåda eller.
Och jag tror det bästa för dig vore om du inte hade några hästar alls för det är tydligen inte hästarna som är intressanta utan bara priser... Och du verkar se dom endast som tävlingsmaskiner.. Suck sånna som dig har jag inge lust att diskutera med så vänligen svara inte på mina inlägg för jag tänker inte svara mer på dina...
Och bara för information så har jag tävla mycket jag men ser inte mina hästar som maskiner som du... Stackars din häst..

Vilken nivå du vill... Det tror inte jag, hästarna är mitt liv och inga maskiner för mej. De är i de argumentet du tar diskussionen till sandlådenivå! Mina hästar har det bra. Det är inte särskilt synd om dem :smirk:

Om inte hästen har lärt sig på 8 år att inte slå sig på benen, hur ska den lära sig det nu? Jag har sätt på skydden nu eftersom hon inte har haft skor innan....
Kan för övrigt meddela att hon på nytt sparkat upp såret på hasen och det hade säkert varit fler skador om hon inte haft skydden.

Vimsan skrev:
Om inte hästen har lärt sig på 8 år att inte slå sig på benen, hur ska den lära sig det nu? Jag har sätt på skydden nu eftersom hon inte har haft skor innan....
Kan för övrigt meddela att hon på nytt sparkat upp såret på hasen och det hade säkert varit fler skador om hon inte haft skydden.
Jag har ju redan sagt att jag säkert skulle ha gjort samma sak som dig men min åsikt är fortfarande att jag tycker att det är vansinnigt att hästar inte klarar av att gå i en hage utan skydd... Vet inte hur många gånger jag ska skriva det...
Men en häst som gör illa sig så måste man ju göra vad man kan för att förhindra det.
Men åter igen det jag reagerar mot är man sätter skydd på en häst som kanske inte alls behöver det. Jag tror att det skapar problem, hästen lär sig ju aldrig då att vara försiktig... Med det menar jag inte att du ska ta av skydden på din häst, för den verkar ju uppenbarligen behöva det.
Vet inte varför alla verkar ta åt sig personligen, eller så är det så att man kanske läser de inläggen man vill.
Hoppas det går bra med din häst. :smirk:

Det är upp till var och en om man vill använda benskydd och boots på sina hästar när de går i hage.

Jag använder benskydd på min häst när jag släpper honom tillsammans med nya hästar eller han har varit skadad och stått inne ett tag.

fälttävlansnörd skrev:

Ursäkta mig, men jag tycker det är väldigt lågt att gå in med direkta person angrepp på det här sättet, alla får ha sin åsikt!! OK!!
Man behöver inte idiotförklara någon, alla har sin syn på hästhållning, det är bara hoppas på att de flesta ser till att handla till hästens bästa, och inte utifrån sin egen bekvämlighet...

Okej :smirk:

Kallar du mitt inlägg personangrepp, så läs hennes sista inlägg hon skrev till mig. Om vi nu ska ha de så :angel: . Men sure, alla får ha häst på det sätt de vill. Men det här ÄR ett diskussionsforum, JAG kan inte alltid sitta och hålla med folk för att vara snäll. Sådeså. Dessutom var det ingen idiotförklaring :mad: .

fälttävlansnörd skrev:
Du är så jäkla påfrestande med ditt inga-benskydd-tjafs.

Och vad kallar du det här om inte personliga påhopp?

Du skulle kanske tänka efter innan du skriver. Alla har rätt till sina åsikter. Jag kanske inte håller med Russin8 i allt hon skriver men sånna där meningar är väldigt onödigt. Jag förstår att hon blev irreterad och svarade dig som hon gjorde!
Håll diskutionen på en sjysst nivå istället. Då blir det roligare att läsa. :angel:

Liknande trådar

Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 286
Senast: WildHorse
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 208
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 498
Senast: Grannox
·
Utrustning Mitt sto slår i sig ibland så att det låter när hon går utan skydd i hagen, har alltid skydd vid jobb med mig! (Ibland även boots)...
Svar
6
· Visningar
1 377
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV